woensdag 25 maart 2009

AOW leeftijd omhoog!

25/03/2009
Ik had altijd gedacht dat ik in december 2017 mijn AOW en pensioen zou krijgen, nou dat gaat mooi niet door! Vergeet het maar. Dat wordt in ieder geval ergens in 2018, misschien wel in 2019! Ik had gedacht tegen die tijd oppasoma voor mijn kleinkinderen te zijn, maar besluiten van vannacht hebben deze toekomstdromen verstoord! Omdat ik maar weinig pensioen heb opgebouwd, moet ik wel, ik heb geen keuze. Nou ja, werk heeft ook voordelen, het houdt je van de straat, zal ik maar zeggen. Ik hoef me niet te vervelen en mijn huis hoeft overdag niet verwarmd te worden.
Vandaag ontvang ik mijn salaris en heb ik een werklunch. Dus dat is goedkoop eten.
Dan nog even naar de apotheek om nieuwe medicijnen. Gisteren bleek op het nieuws dat de coctail aan medicijnen die ik al ruim 10 jaar gebruik voor mijn diabetes het risico op hart- en vaatziekten met zo’n 40% vermindert. Deze therapie werd mij in het UMCG voorgeschreven, dus ook daar weten ze wat goed voor mij is! Naast deze medicijnen krijg ik ook al jaren simvastatine, ook dat helpt bij diabeten om hart en vaatziekten te verminderen. Simvastatine geeft een risicoverlaging van 25%.
Door deze medicijnen krijg ik waarschijnlijk ook nog jaren de kans om van mijn welverdiende pensioen en AOW te genieten, ook al is het dan wat later.
Nog over doorwerken tot je 67e: volgens deskundigen gaat de werkloosheid de komende tijd stijgen tot wel 10%. Hoe ze dat willen combineren met het aan het werk houden van meer mensen, door mensen langer door te laten werken, is mij eigenlijk een raadsel. Of zou het betekenen dat mensen de laatste jaren van hun werkzame leven in de bijstand moeten zitten of in de ziektewet? In beide gevallen gaat het inkomen flink omlaag. Natuurlijk is het wel zo dat de pensioenfondsen minder pensioen hoeven uit te keren en de overheid minder AOW. Dat scheelt op termijn 2 jaar uitbetaling, maar dan gaat het ons economisch misschien al weer een stuk beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.