dinsdag 6 oktober 2009

Geldspecial Volkskrant

06/10/2009
Afgelopen zaterdag viel bij mij de zaterdagkrant van de Volkskrant op de mat, met daarin de Geldspecial.
Zo’n special is natuurlijk voor mij heel interessant. Met name het artikel "Blij met Bijstand" trok mijn aandacht. Hierin worden drie alleenstaande moeders met elk drie kinderen aan het woord gelaten. Stuk voor stuk konden ze prima rondkomen van de bestand en alle drie hielden ze veel geld over van hun uitkering. Verbazend vond ik dat!
Moeder Lana, met twee pubers van 14 en 16 + een kleintje van 1 jaar houdt per maand 345 euro over.
Moeder Iris, met kinderen van 10, 7 en 5 jaar investeert 200 euro per maand in een toekomstig bedrijf en houdt daarnaast per maand 132 euro over.
Moeder Daniëlle, met kinderen van 9, 7 en 4 jaar lost 120 euro per maand af in verband met een schuld en houdt toch nog 207 euro per maand over.
Alle drie gezinnen geven 50 euro per maand uit aan kleding, dit is €12,50 per persoon per maand.
Lana besteedt aan boodschappen 270 euro per maand en bijna alle voeding die ze koopt is biologisch.
Iris besteedt aan boodschappen 370 euro per maand.
Daniëlle besteedt aan boodschappen 250 euro per maand.
Deze maandelijkse uitgaven aan boodschappen lijken mij extreem laag, eigenlijk bij alle drie. Misschien zou 370 euro per maand nog kunnen, maar ook dat is maar 85 euro per week voor 4 personen. De dames slagen erin hun gezin voor bedragen tussen 14,50 en 21,25 per persoon per week te voeden. Hoe doen ze dat? Ik geef aan boodschappen gemiddeld 35 euro per week uit! Zouden al deze gezinnen klant zijn van de voedselbank? Of krijgen ze misschien van familie of vrienden voedsel?
Ik signaleer gevaarlijke mogelijke gevolgen van dit artikel:
- straks zegt de maatschappij dat de bijstand aan alleenstaande ouders best wat lager kan en worden tijdens de volgende bezuinigingsrondes de uitkeringen verlaagd. Alle 3 gezinnen houden in feite ruim 300 euro over, dus dat moet kunnen.
- als mensen niet kunnen rondkomen in dezelfde situatie, dan ligt dit aan hen en komt dit niet omdat de bijstand zo laag is. Oftewel: het is je eigen stomme schuld als je met 3 kinderen, waarbij 2 pubers, meer uitgeeft aan boodschappen dan 250 euro per maand en 50 euro per maand aan kleding.
Het is heel prettig voor deze gezinnen dat ze goed rond kunnen komen van een bijstandsuitkering, maar ik had ook wel wat andere geluiden willen horen. Ik vind sommige uitgavenposten wel erg laag. Ook mis ik in de budgetten de posten schoeisel, vakantie, reiskosten, cadeaus, onderhoud (bijvoorbeeld fietsen) en reserveringen voor noodzakelijke huisraad zoals wasmachines en koelkasten dus ik vraag me af of het plaatje wel compleet is. Volgens mij is het rondkomen van een uitkering te rooskleurig voorgesteld.
Het is overigens een heel aardige special. Hij is gratis in te zien in elke bibliotheek in Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.