zondag 4 oktober 2009

AOW en zo

04/10/2009
Wat een gedoe over die AOW! Op dit moment werkt 13% van de 64 jarigen, de rest is met pensioen, werkloos, zit in de bijstand of is arbeidsongeschikt. Nu willen ze (deze?) mensen langer laten doorwerken.
Intussen lees ik in ingezonden brieven in de krant dat sommige mensen de AOW helemaal willen afschaffen en dan iedereen die hiermee onder het sociaal minimum valt een bijstandsuitkering verschaffen. Ze hebben blijkbaar niet door dat de regels voor bijstand heel anders zijn dan een AOW: beperking eigen vermogen, het "opeten" van je eigen huis, het afdragen van mogelijke bijverdiensten.
Ik vraag me echt af hoe het gaat lopen met die AOW, met de toenemende werkloosheid worden ouderen nu massaal ontslagen. Hoezo langer doorwerken? WW ontvangen en daarna bijstand krijgen zal je bedoelen! Ik heb rond mijn 50e regelmatig gesolliciteerd. Vanaf het jaar dat ik 50 werd, heb ik nooit meer een uitnodiging voor een gesprek gehad, soms niet eens een reactie. Voor het jaar dat ik 50 werd, heb ik regelmatig sollicitatiegesprekken gevoerd. Ik ben in december jarig, in het begin van het jaar dat ik 50 werd, snapte ik er helemaal niets van, bij de brieven in de maanden daarvoor kreeg ik bijna altijd een uitnodiging voor een gesprek. Ik dacht nog even dat mijn brieven zo’n stuk slechter geworden waren, maar mijn brieven waren ongeveer hetzelfde, maar ik was ineens OUD, STAR en TRAAG en paste daarmee niet in het team.
Ik begin hem wel een beetje te knijpen, mijn werkgever wil 5 miljoen bezuinigen op mij en mijn collega’s. Dus misschien sta ook ik binnenkort op straat, ondanks mijn vaste contract. Hoe ik dan weer aan werk kom, dat lijkt me gruwelijk moeilijk, ik word in december 57 jaar.
Ik hoop maar dat ze mij niet wegbezuinigen, want na 3 jaar en 2 maanden loopt voor mij de WW af, dus als ik geen werk kan vinden, beland ik met mijn koophuis in de bijstand. Niet grappig!
Als ik mag blijven werken, ontvang ik, als ik met pensioen ga, door mijn pensioengat vanaf mijn 65e ongeveer 760 euro bruto per maand minder dan nu. Ik had plannen om na mijn 65e een baantje te nemen om er nog wat bij te verdienen en op die manier die inkomensachteruitgang te compenseren. Dan zou ik dus AOW, pensioen en een inkomen hebben uit werk. Een baantje van 1,5 à 2 dagen per week leek mij ideaal. Als ik tot mijn 67e net als nu bijna fulltime moet werken, heb ik waarschijnlijk niet meer de puf om nog langer door te werken. Ik mag hopen dat het pensioenfonds me op mijn 67e meer pensioen geeft, ik heb er dan tenslotte 2 jaar langer voor gewerkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.