Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

woensdag 13 januari 2010

Zonder auto

13/01/2010
De consequentie van het wegdoen van een auto is dat je op een andere manier van A naar B moet komen. In een winter zoals deze is dat nog niet zo gemakkelijk. Vandaag, vanavond om precies te zijn, ligt hier precies 4 weken lang sneeuw. Als je een auto hebt en winterbanden hebt aangeschaft en een goed functionerende accu hebt, is het redelijk gemakkelijk om te komen waar je wilt zijn. Op de fiets en/of met de bus of trein is dit een stuk lastiger. Ik weet dat de sneeuwjacht van het afgelopen weekend voor personenauto’s nogal riskant was, maar in wat minder extreme omstandigheden is het goed te doen om snel van het ene adres naar het andere te rijden. Bussen vallen simpelweg uit als er wat meer sneeuw ligt. Afgelopen vrijdag heb ik in de bus een gesprek opgevangen tussen de chauffeur en een passagier die voorin de bus zat. De chauffeur verklaarde dat zijn bus op zomerbanden rijdt. Met deze banden glijd je wel wat meer, maar over het algemeen is het goed te doen, volgens hem. Oooo, nu is het duidelijk waarom de afgelopen 4 weken de bussen regelmatig uitvielen en het maar de vraag was of dochter of ik nog op de plaats van bestemming zou aankomen. Eén keertje moest oudste dochter er aan te pas komen om haar zus met de auto naar het station te brengen, want de bussen reden niet meer.
Toen ik de auto weg deed, had ik mij eigenlijk niet gerealiseerd dat het soms erg lastig is om ergens te komen. Ik ging ervan uit dat bussen en treinen een goede, snelle verbinding mogelijk maken. Dat valt in de praktijk wel wat tegen. ‘s Avonds en in het weekend rijdt de stadsbus maar 2x per uur en kun je als je pech hebt bijna een half uur op een tochtig station staan te wachten. Dan loop ik meestal maar weer een aantal bushaltes de goede kant uit, dan blijf ik tenminste warm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten