vrijdag 26 februari 2010

Goedkoop linzensoepje

22/02/2010
Gisteren heb ik een heerlijke linzensoep gekookt. Linzen bevatten veel eiwitten en vezels en zijn heel gezond. Ik kocht 500 gram linzen voor € 0,39, maar volgens mij was dat een foutje en was het zakje fout gestickerd. Anyways, het is een goedkoop recept.
Nodig per persoon:
100 gram linzen
een aardappel
2 uien
een halve winterwortel
een halve prei
een teen knoflook
een theelepeltje sambal (of meer, naar smaak)
laurierblad
(event bouillontablet)
(event fijngehakte peterselie)
Breng per persoon 300 ml water aan de kook en voeg de gewassen linzen, het laurierblad, de gehakte knoflook en de fijngesneden uien toe en laat 45 minuten koken. Snijd de aardappel, de prei en de winterwortel in kleine stukjes en voeg toe. Laat nog een half uurtje koken.
Voeg de sambal, de bouillon en de peterselie toe. De peterselie is niet noodzakelijk, maar het oog wil ook wat. De bouillontabletten zijn ook niet noodzakelijk. Omdat ik zoutarm eet, mag ik ze zelf niet gebruiken, maar volgens mij wordt de soep door de bouillontabletten wel veel lekkerder. Jammer maar helaas. Misschien wil ik daarom de peterselie er in, dat geeft extra smaak.
Wat je nog toe kan voegen: een eetlepel pindakaas, een eetlepel patak currypasta. Hierin zit overigens wel wat zout, maar niet zo veel als in bouillontabletten.
Als je de hoeveelheid iets groter maakt en nog wat meer aardappelen toevoegt, is de soep heel geschikt als maaltijdsoep. Er is geen vlees nodig, want de linzen bevatten voldoende eiwitten. Maar voor de vleeseters: je kunt tijdens het koken stukjes karbonade of dobbelsteentjes gerookt spek toevoegen. Spek is voor een zoutarm menu niet geschikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.