zondag 14 maart 2010

Oude apparaten

14/03/2010
Boven op zolder staan ze gebroederlijk naast elkaar, de beide oude apparaten. Mijn wasmachine, aangeschaft in februari 1991 en de CV combi ketel, door de vorige eigenaar van mijn woning aangeschaft in mei 1997. Beiden hebben duidelijk hun beste tijd gehad. Een vriendin van mij had een CV ketel van het zelfde merk als die van mij, die ketel was wat nieuwer, die was uit 2000, maar desondanks heeft de ketel van deze vriendin het begeven. Ik vrees ook het ergste voor mijn ketel. De ketel houdt de installatie niet meer goed op druk, ik moet steeds bijvullen. Volgens mij ligt het aan de ketel, ik heb niet ergens een lek.
Mijn wasmachine is al erg oud. Ik kocht hem toen mijn jongste dochter nog stoffen luiers droeg. Ze was toen 1,5 jaar. Tot 1998 heeft de machine wassen gedraaid voor 4 personen, daarna voor 3 en de laatste anderhalf jaar voor mij en een beetje voor jongste dochter als ze hier in het weekend is. De machine trilt de laatste tijd nogal bij het centrifugeren en hij maakt meer herrie dan 19 jaar geleden. Als hij het begeeft, laat ik hem niet meer repareren, ik denk dat dit de moeite niet waard is. Als het zover is, koop ik een nieuwe wasmachine. Ik hoop eigenlijk wel dat mijn oude wasmachine zijn 20e verjaardag nog haalt. Dat lijkt me leuk, om de 20e verjaardag van mijn wasmachine te vieren. Hoe vier je dat? Hij hoeft die dag niet te werken, ik geef hem een aai over de bol en ik spreek hem vriendelijk toe.
Dan die CV ketel, mijn vriendin heeft nu een nieuwe. Zij least deze ketel. ik vraag me af of dat uit kan. Ze betaalt 30 euro per maand en heeft dan ook gratis onderhoud etc. Het is een leasecontract voor 10 jaar, ze betaalt in 10 jaar in totaal 3600 euro. Ik heb geen idee wat ketels kosten maar ik vind het veel geld. Ik betaal nu voor een onderhoudscontract 8,94 per maand. Als er iets gerepareerd moet worden, betaal ik geen voorrijkosten en geen arbeidsloon, alleen materiaal. Wat zal ik doen als ik een nieuwe ketel nodig heb? Ik denk dat ik ga kopen, dat is waarschijnlijk goedkoper, maar dan draag ik het risico voor eventuele reparaties zelf. Mogelijk draait een nieuwe ketel 15 jaar achter elkaar zonder enig probleem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.