donderdag 29 april 2010

Eenvoudige genoegens

29/04/2010
Ik kan erg genieten van eenvoudige genoegens, het helpt mij om te aarden en tot rust te komen. Het zijn stuk voor stuk genoegens die heel weinig of soms helemaal niets kosten maar toch veel voldoening geven:
Het observeren van vogels in mijn tuin en onderweg tussen werk en huis. Ik fiets op weg langs mijn werk altijd langs een meer, daarin zie ik alle mogelijke vogels:
reigers, zwanen, aalscholvers, eenden, futen, ganzen en noem maar op. Het is vaak een prachtig gezicht.
Het drinken van een heerlijk kopje koffie. Gewoon even genieten en de boel de boel laten.
In deze tijd van het jaar in bed liggen ;-) Het dekbed is niet te licht en niet te zwaar. Ik ga in april/mei altijd met een zeer tevreden gevoel in bed liggen. Het is niet zo ijskoud dat ik met kruiken in de weer moet en het is niet zweterig en plakkerig, perfect. Ik slaap met een lach in.
Fietsen in de zon, bij voorkeur voor de wind. Ik zou wel altijd door willen fietsen, zo heerlijk vind ik dat!
Kijken naar de bloeiende planten in mijn tuin en ondertussen het commentaar daarbij beluisteren van mijn jongste dochter, biologe in de dop. Van mijn gigantische camelia zegt ze: eigenlijk zijn het allemaal schijnbloemen, ze zijn helemaal niet echt met meeldraden en zo, deze bloemen dienen helemaal niet voor de bevruchting van de plant! Geweldig.
Mijn oudste dochter begroeten als ze net terug komt van haar trainingsrondje hardlopen. Helemaal verhit, maar zeer voldaan over haar prestaties. Ze traint voor de 4 mijl en rent al veel sneller dan afgelopen keer dat ze de vier mijl liep.
Mijn katten observeren, terwijl ze in het kleinste doosje dat ze kunnen vinden, gaan slapen. Ze persen zich er echt in en gaan dan heel tevreden liggen slapen en spinnen.
In het voorjaar: de geur van pas gemaaid gras, bloeiende bomen, fris groen jong blad aan de bomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.