donderdag 14 oktober 2010

Besparingsbodem bereikt?

14/10/2010
Zou ik nog meer kunnen bezuinigen dan ik nu doe, zonder comfort in te leveren? Ik denk dat mijn besparingsbodem bereikt is.
De afgelopen jaren ben ik volop bezig geweest met besparen en bezuinigen.
- Ik heb 22 spaarlampen in huis.
- Ik heb een erg laag enerieverbruik: gas per jaar 760 kub, stroom per jaar 1370 kWh
- Ik heb een laag waterverbruik, 35 kub
- Boodschappen doe ik zuinig, geen kant en klaar, veel basisartikelen
- Kleding koop ik vooral 2e hands en uitverkoop.
- De auto is naar de sloop en niet vervangen
- Ik fiets veel ipv dat ik met de bus ga
- Ik heb geen lidmaatschappen of abonnementen meer waar ik niet heel bewust voor gekozen heb.
- Vakanties zijn low-budget, of ik ga helemaal niet op vakantie
- Winkelen is niet mijn hobby, ik koop alleen dingen die ik echt nodig heb
- Ik repareer daar waar ik dat kan: kleding, banden plakken etc
Naar mijn idee is mijn bespaarbodem al een hele tijd geleden bereikt. Méér besparen kan ik niet zonder drastische andere keuzes te maken, ik wil ondanks besparingen wel leuk kunnen leven en van het leven genieten. Ik ben er van overtuigd dat je om van het leven te genieten niet zoveel geld nodig hebt, dat je kunt leren om van de kleine dingen te genieten, maar toch heb je wel wat nodig.
Wat is voor jou belangrijk? Waar kun jij niet zonder?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.