donderdag 28 juli 2011

Leeftijd verzwijgen

Dit is een kopie van een bericht op Web-log

Volgens een bericht op nu.nl zouden 50 plussers bij sollicitaties hun leeftijd moeten kunnen verzwijgen. Bijna 50% van de Nederlanders vindt dat dat moet kunnen. Hoe doe je dat dan? Dan moet je je CV flink verbouwen, lijkt mij. Ik heb in 1976 op de avondschool mijn atheneumdiploma gehaald. Moet ik dat dan gewoon 13 jaar verschuiven en melden dat ik in 1989 mijn diploma heb gehaald? In 1986 kreeg ik een dochter en in 1989 weer eentje, dat vult mijn CV aardig op. Van 1993 – 1995 een studie geschiedenis/kunstgeschiedenis (afgebroken), eigenlijk was die natuurlijk veel eerder, maar dat maakt helemaal niets uit, toch? Dan van 1997-1999 een secretaresse-opleiding bij het Centrum Vakopleiding, daarna werken als secretaresse. Met zo'n CV zou ik uit 1967 kunnen stammen. Gestrand op de middelbare school en vanaf mijn 18e een paar jaar VWO op de avondschool.
En wat als er op mijn CV geen geboortejaar vermeld staat, zou de werkgever dan niet onmiddellijk denken: dit is een vijftigplusser? Vanaf het jaar dat ik 50 werd ben ik nooit meer uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, ik kan eens de proef op de som nemen en inderdaad mijn CV verbouwen.
Persoonlijk vind ik weglaten wel iets heel anders dan valse data opgeven. Ik ben uit 1952, als ik dan toch valse data opgeef, kan ik mijzelf misschien en passant ook nog even 15 jaar jonger maken en dat "gewoon" op mijn CV zetten?
Toch heb ik zelf grote problemen met het op deze manier "opleuken en verjongen" van mijn CV, wat stelt zo'n CV dan nog voor, als je er van alles bijliegt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.