maandag 25 juli 2011

De wonderlijke wegen van de OV chip

25/07/2011
Ik heb sinds sinds begin april een persoonlijke OV chipkaart die automatisch opgeladen wordt, die kaart werd gekoppeld aan mijn ING rekening. Toen in maart dit jaar de mensen in de top van de ING een belachelijke bonus kregen, was voor mij de maat vol en ben ik overgestapt naar de ASN. Het bleek overigens dat reizen met de OV chip stiekem nogal wat duurder was dan het reizen met strippenkaarten. Mijn conclusie: ik reis voorlopig zoveel mogelijk op strippenkaarten. Maar ik moest begin juni in de provincie Utrecht met de bus, daar werd de kaart automatisch opgeladen. Zo kwam het dat ik mij pas later realiseerde dat ik de rekening van de OV nog moest wijzigen. Ik heb toen direct een brief gestuurd met mijn wijziging van ING naar ASN rekening. Via internet kon ik het niet wijzigen.
Van de week, ruim ZEVEN weken later, ontving ik een brief dat mijn wijzigen verwerkt waren en dat ik bij een ophaalautomaat mijn wijziging kon ophalen. Ik naar een ophaalautomaat hier in de buurt, meldt het apparaat: er staan geen wijzigingen klaar.
Eigenlijk ontving ik 2 brieven: 1 met dat ik mijn wijziging kan ophalen bij een ophaalautomaat en 1 dat de gegevens verwerkt zijn. Ik heb gedaan wat in brief 1 stond en dat leverde niets op. Misschien dat het inderdaad verwerkt is. Maar …… in mijn internetaccount Mijn OV chip staat nog mijn oude rekeningnummer. Het is overigens een heel gezoek om het rekeningnummer te vinden, in eerste instantie loop ik altijd dood en word ik er helemaal chagrijnig van. Het staat gewoon niet op een logische plaats. Het staat namelijk bij kaartinformatie in het transactieoverzicht en niet bij mijn gegevens.
Er staat overigens ook ergens op de site bij klantgegevens: Let op: wijzigingen worden wel in onze administratie doorgevoerd, maar u ziet deze wijzigingen hieronder nog niet staan. Wij lossen dit zo spoedig mogelijk op. Nou ja zeg!
Omdat je in Friesland vanaf 30 juni de strippenkaarten niet meer mag gebruiken, had ik begin juli mijn OV chip meegenomen om mee te reizen. Die OV chip is op 1 juli automatisch opgeladen, er kwam 20 euro bij. Het wonderlijke is dat deze 20 euro pas op 24 juli van mijn bankrekening gehaald is, via de overstapservice van de bank. Die afschrijving heeft er dus 23 dagen over gedaan. En de overstap naar de nieuwe bankrekening was op 1 juli nog niet geregeld. Binnenkort reis ik weer met de bus, dan wordt er weer nieuw saldo opgezet, want er staat niet meer voldoende saldo op de kaart voor een retour naar Drachten. Ik ben benieuwd van welke rekening dit geld afgeschreven gaat worden.
Overigens kan ik op de buslijnen tussen Groningen en Drachten nog steeds op strippenkaarten reizen, dit komt omdat Groningen en Drenthe nog niet zo ver zijn dat ze helemaal over zijn op de OV chip.
Maar het OV bedrijf Groningen/Drenthe heeft in de zomermaanden een aantrekkelijke actie, je krijgt als je met de OV chip reist 25% korting, ook op de lijnen tussen Groningen en Drachten. Dat is te mooi om te laten liggen, dus ik reis nu op de OV chip.
Mijn tip: reis in de zomermaanden in Groningen en Drenthe met de OV chip, dan ben je voordeliger uit dan met de OV strip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.