maandag 12 september 2011

OV chip

Op mijn oude weblog heb ik diverse keren de OV chip besproken. Zo langzamerhand raak ik er wat aan gewend maar ik kom bij controle op Mijn OV chip rare dingen tegen. Die zal ik eens voor jullie op een rijtje zetten:

Op 16 april heb ik op 15.32 uur en op 15.33 uur ingecheckt. Beide keren is er 4 euro van mijn chipkaart gehaald. Dat moet niet kunnen, 2 keer na elkaar inchecken zonder uit te checken. De eerste was onterecht, de 2e natuurlijk wel. Die is aan het einde van de rit verrekend. De eerste incheck heb ik teveel betaald. Ik ontdek het nu en ik weet niet of ik het geld nu nog terug kan vragen.

Op 26 augustus check ik om 9.20 uur uit en om 9.20 uur weer in voor een overstap in dezelfde bus. Dat was niet de bedoeling. Het moet niet kunnen dat je in één handeling tegelijkertijd uitcheckt en weer incheckt. Doordat ik later op hetzelfde punt weer in de bus stapte en toen door het systeem uitgecheckt werd, hoefde ik voor deze reis niet te betalen.

Ik heb een aantal keren uitgecheckt en toch niet uitgecheckt. De kaartlezer "pakte" mijn uit-check niet.
Van één van de beide keren heb ik verhaal gehaald. Het ging om een overstaprit op de stadsbus, die normaal gesproken tussen 57 en 76 cent moet kosten. Dan is 4 euro wel wat veel. Het is ruim een maand geleden dat ik een formulier heb ingevuld en opgestuurd, maar helaas heb ik er helemaal niets van gehoord!
Misschien moet ik het nog maar een keertje doen, mogelijk heb ik dan meer succes. Ik wil gewoon ruim 3 euro terug, daar heb ik recht op!

De andere rit betrof een rit tussen Drachten en Groningen. Volgens mij heb ik daar ook uitgecheckt, maar volgens het systeem niet. De ritprijs is vrijwel gelijk aan het bedrag dat bij inchecken van het saldo afgaat.

Op 12 augustus, ruim 4 weken geleden, is mijn saldo met 20 euro opgeladen, maar de afschrijving heb ik nog steeds niet gehad. Ik vind het niet erg, ik had toch nog wat tegoed van Qbuzz. De oplaadtransacties van 1 augustus en 23 augustus waren de volgende dag van mijn rekening. De oplaadtransactie van 1 juli werd op 25 juli afgeschreven. Eerlijk gezegd vind ik het ronduit verbazend dat dit zo gaat!

Als ik een uitdraai van de transacties van augustus wil maken in PDF, krijg ik als ik dit aanklik de transacties van maart in het bestand, want ik kan geen enkel vinkje zetten achter data in augustus.

Mijn conclusie: het systeem werkt gewoon niet goed! En binnenkort kunnen we niet eens meer op een andere manier reizen, behalve als je in de bus een nog duurder kaartje koopt.

Update 16 september:
het opladen van de chipkaart op 12 augustus is nog steeds niet van mijn rekening afgeschreven. Het opladen op 9 september is op 12 september afgeschreven. Kortom, er zijn al 2 afschrijvingen na 12 augustus geweest, maar het opladen van 12 augustus wordt niet verrekend. Ik begin te denken dat dat helemaal niet meer gaat gebeuren. Voor mij niet erg, het is in mijn voordeel, maar het geeft te denken over het systeem van automatisch opladen.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen, maar als ik dit zo lees, ben ik blij toe. Zo'n kaart die je ook gewoon nog een minuut van tevoren bij de boekhandel kon halen, vind ik veel makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in Gelderland heb ik geen problemen met het in- en uitchecken in de bus. (connexxion)
    Ik vind het wel heel erg handig. Ik hoef me nooit meer van te voren te bedenken of ik nog wel genoeg strippen heb. En dat scheelt dure kaartje in de bus kopen. Mijn saldo wordt automatisch aangevuld met € 10,-- als het bedrag onder de € 5,-- komt.
    Elke vervoerder heeft een eigen systeem achter het in- en uitchecken hangen. Gelukkig heb ik nog geen fouten kunnen ontdekken bij Connexxion.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. OT: de Z zit op een of andere manier niet in het lettertype. Heul raar.
    Op 't schoolzwemmen kom ik nog wel eens terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt er niet met een gerust hart op vertrouwen dat je niet meer betaald dan nodig is. Want het gaat heel vaak fout en alleen in het nadeel van de reiziger. Het kost veel moeite om dit te controleren en jouw eigen geld weer terug te krijgen. En dan stelt men zich hier ook heel vaak zeer stroef in op. Dit is niet klant/burgeronvriendelijk maar ronduit brutaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.