donderdag 2 februari 2012

2e gratis!

O nee, toch niet. Dat was gisteren de boodschap bij de Albert Heijn. Ik kocht 4 potten kant en klare kerriesaus omdat ik dacht dat het heel goedkoop was. Voor 45 cent per pot wilde ik die saus wel eens proberen, lekker gemakkelijk voor als ik een keer snel moest. Op het schap stond:

van €1,79 voor €0,89         2e gratis

Dan denk ik dat ik 2 voor 89 cent kan kopen. Op de kassabon stond €0,89 per stuk en geen korting voor de tweede. Ik er mee naar de servicebalie en ik heb geprobeerd mijn geld terug te krijgen. Volgens de beide medewerkers was het helemaal duidelijk: ik kreeg 2 voor €1,79, oftewel ze kostten €0,89 per stuk. Ik hield voet bij stuk en vond dat het er zo stond dat ik recht had op 2 stuks voor 89 cent, maar het mocht niet baten. Ze hielden vol dat het helemaal logisch was. De tweede was gratis, uitgaande van de volle prijs. Ik ben door blijven zagen over het feit dat dat er echt niet stond. Uiteindelijk het opgegeven, ze waren niet te overtuigen. Maar toch vind ik dat ik wel degelijk gelijk heb. Eigenlijk heb ik er spijt van dat ik met de potten naar huis gegaan ben, want voor 89 cent per pot wilde ik die saus eigenlijk helemaal niet hebben!

Hoe interpreteer jij de bovenstaande tekst? Is het een rare hersenkronkel van mij als ik denk dat ik 2 potten voor 89 cent kan kopen?

43 opmerkingen:

  1. 't Was beter het (2e gratis) tussen haakjes te zetten, dan was het idd in één oogopslag duidelijk.
    'n Gemiste kans van appie,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een heel misleidende reclame. Als een pot normaal 1,79 kost en is afgeprijsd naar 0,89 dan kun je nu 2 potten voor 1,79 kopen. Op zich heel logisch, maar dat staat er niet. Je kunt het wel zo lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het staat er inderdaad wel misleidend. Maar bij Appie staat het vaker zo, dus weet ik inmiddels dat ze dan bedoelen dat het per pot die prijs is. Als ik jou was had ik de saus bij de servicebalie teruggegeven, dan had je je geld teruggekregen.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slechte beurt van de AH!
    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, het staat inderdaad vaker zo bij AH. Vind het ook erg onduidelijk.
    Wat ik gister zo vreemd vond, er stond een vrouw voor me bij de trekpleister met een fles beekwater voor 0.59 cent. Mevrouw legde precies 0.59 cent neer. Werd niet geaccepteerd door de verkoopster. Wij ronden alles af werd er gezegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Over afronden:Bij pinnen wordt er niet afgerond, en anders drie maal het product kopen dan is het afronden in je voordeel.

    Reclames zijn zo moeilijk interpreteerbaar, AH heeft gebruik gemaakt van je hersenkronkel, want dat is wat men wel doet bij reclames, mensen op het verkeerde been zetten en/of verleiden...ik zou de potten bij de balie ingeleverd hebben.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zou de hele zooi terug geven ! Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat krijg je door je hebberigheid. Want anders had je ze niet gekocht,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is er mis met hebberigheid? Volgens mij worden mensen altijd hebberig als er koopjes en aanbiedingen zijn. Om nou te zeggen dat je daar dan voor gestraft moet worden omdat het je eigen schuld is?
      Groetjes,
      Marjan

      Verwijderen
    2. Anoniem, je leest dit blog vast omdat je inspiratie wilt krijgen om zuinig aan te doen.
      Ik vind dit een bijzonder negatieve opmerking.

      Verwijderen
  9. Ik kijk altijd naar de werkelijke prijs ( achter de bonuskaartjes) voordat ik zo'n aanbieding koop om te kijken of het werkelijk zo is. Dit doe ik ook sinds het mij ook eens is overkomen.

    groet, Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook altijd. Ik "sloop" bijna die lijst waar die kaartjes aan zitten. je moet trouwens goed opletten Laatst was de jam in de aanbieding Van 1,39 voor 1,19 wetende dat de jam al 1,19 koste Maken ze hem mooi 20 cent duurder en zo gaat het met meer artikelen dan lijkt het een aanbieding maar is het niet.

      Verwijderen
  10. de laatste opmerking slaat nergens op en dan ook nog het "lef" te hebben om het anoniem te doen.Ik persoonlijk zou de potten laten staan. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben het met Cisca eens dat de opmerking over hebberig-
    heid nergens opslaat. Maar waarom mag iemand niet anoniem
    reageren? Zuinigaan schrijft zelf toch ook anoniem, ik
    neem tenminste niet aan dat dit haar echte naam is.
    Bovendien als je niet anoniem reageert kun je ook zomaar
    een naam onder je reactie zetten.

    Groetjes Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In de folders moet ik bij dat soort tekst ook goed nadenken,wat men bedoelt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is inderdaad verneukeratief (sorry, weet een geen beter woord). Je wordt expres op het verkeerde been gezet en moet het zelf bedenken wat ze bedoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer een voorbeeld hoe we soms misleid worden. En zij winnen als je het product toch meeneemt :) Altijd kritisch kijken en bij twijfel even vragen aan het personeel! Zo kom je niet achteraf voor verrassingen te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dit soort reclames is nou precies de reden , dat ik dingen niet koop alleen maar omdat ze in de reclame zijn, want dan koop je iets alleen maar vanwege de prijs en niet omdat je het echt nodig hebt, dus eigenlijk belazer je jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het ook erg verwarrend, als ik het zo lees. Eigenlijk sta je wel in je recht en moeten ze het meegeven volgens de manier waarop jij het interpreteert.

    Wanneer een aanbieding aannemelijk is voor de klant en niet buitensporig, dan sta je juridisch sterk. Maar ja, om een rechtzaak te gaan beginnen om een paar potten saus. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hm.. mij zou een dergelijke tekst in verwarring brengen.
    LOL meestal laat ik de aanbieding dan maar staan omdat ik geen zin heb om het uit te zoeken... (of ik moet het heeeeel graag willen hebben).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een ander aspect is de klantvriendelijkheid van AH. En die is hier heel ver te zoeken. Ik winkel bij voorkeur al niet bij AH. Gelukkig heb ik grote keuze in andere supermarkten bij mij in de buurt, want je zal maar afhankelijk zijn van ze.... brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee, als ik het zo zie lees ik hetzelfde als jij. Ik had de potten achtergelaten en gezegd dat ik dan de aanbieding niet wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Meer door minder2 februari 2012 om 12:33

    Dit is jamer genoeg bij AH een veel toegepaste truc.
    Je kan er weinig meer aan doen dan er voortaan goed opletten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik snap dat je je genept voelt en heb dit voorheen ook wel gehad. Ik kijk altijd op het schaplabel zelf wat de normale prijs is zodat ik weet hoeveel ik bij de kassa kan verwachten. In dit geval had ik ze mooi weer teruggebracht bij de service counter!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nettorama gaat nog veel verder, zij zetten gewoon producten neer in de winkel ALSOF het een aanbieding is, maar als je op de kaartjes bij het product staat is het gewoon hun standaard prijs. Het is dan wel vaak weer goedkoper dan andere winkels, maar de verleiding hierin te trappen is groot. De AH was hier gewoon niet duidelijk in de aanbieding. Misschien toch een mailtje wagen aan de AH klantenservice zelf? Je weet maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. heb hetzelfde meegemaakt een aantal weken geleden met wijn bij de Ah
    het is een slimme marketingtruc maar wel heel vernuftig
    en gewoon niet correct

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wie was het ookalweer met die vegetarische balletjes die een klacht naar de klantenservice heeft gestuurd en uiteindelijk gratis 3 pakketten mocht ophalen? Misschien kun je via de mail de klantenservice benaderen en krijg je alsnog de aanbieding..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ben bij Ah ook al eens een keer de pineut geweest, dan staat er in een krantje alle producten van dit merk nu voor € ... kom je bij de kassa dan bedoelde ze wel het zelfde merk maar een ander product!
    Heb er al eens een mail gestuurd naar de klanten service over misleiding ect maar die komen met dezelfde liedje.
    Tegenwoordig breng ik het gewoon terug bij de klantenbalie als de prijs toch anders was.

    Voor diegene die het hebberig vond, tegenwoordig let iedereen toch op de centen waarom zuinigaan niet?
    Als je normaal iets TE duur vind dan is een 2de gratis actie juist DE kans om iets te proberen.
    Heeft niets met hebberig te maken.. dat is slim!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik had het teuggegeven bij de klantenservice, want je voelt je toch enigszins misleid.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hier zie je een perfect voorbeeld over hoe goed reclame werkt, hahaaa! kijk gewoon naar het originele kaartje en ga er niet over zeuren (mijn hemel ik word hier gek van alle hebberigheid, als het maar zo goedkoop mogelijk kan (wel letten alleen op geld geld geld en niet op milieuvriendelijkheid, gezondheid en dierenwelzijn)). ga lekker door met het kopen van bv de kiloknallers vlees vol anti-biotica en hormonen, liefst nog een tweede pak gratis! bah wat een leven! L.Medema

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het kaartje stond de oude prijs met een streep er door en er stond 2e gratis. Lijkt mij duidelijk.
      Je hebt het geld geld geld en hebberigheid.
      Gek hè, dat het niet gaat over zweverigheid, spiritisme, mindfullness, wellness en zo voorts. Dat zou je toch echt verwachten met een weblog dat draait om bezuinigen en rondkomen met weinig. Waar je in je commentaar de kiloknallers vlees vandaan haalt is mij trouwens niet duidelijk!

      Verwijderen
    2. wat spiritisme, wellness en mindfullness te maken heeft met dierenwelzijn, gezond eten en milieuvriendelijkheid is voor mij een raadsel maar goed ieder zijn meug. als je moet rondkomen met weinig lijkt kant en klare kerriesaus mij een totaal overbodig produkt. maar zoals het de echte hollander betaamd... als we het bijna gratis kunnen krijgen vreten we het wel op. het is gewoon jammer dat zuinig/spaarzaam leven vaak gepaard gaat met zuurpruimengezeur. geen wonder dat veel mensen dan denken 'daar ga ik echt niet bij horen..' en dat is een gemiste kans voor het aanpakken van de consumptiemaatschappij.

      Verwijderen
    3. Even een foutje, ik bedoelde spiritualisme. Maar dat de bovenste anoniem het kopen van een pot saus gelijk stelt aan het kopen van kiloknallers, dat is mij nog steeds onduidelijk.
      @ onderste anoniem - ik vind niet dat ik een zuurpruim ben en evenmin dat ik zeur als ik meld dat ik mij misleid voel door de AH.

      Verwijderen
  28. Ik heb hetzelfde een keer gehad bij de C1000 met rode wijn. Daar waren ze het, nadat ik het uitgelegd had, wel met mij eens. Ik kreeg zelfs nog 1 fles wijn gratis, omdat de fout bij hen lag! Super service dus.
    Verder voor hele goedkope kerriesaus (en heel lekker): uitje en knoflookje fruiten, bloem en kerrie erbij, water bijgieten tot het een mooi gebonden saus is, zout/bouillon en peper naar smaak toevoegen (en evt. ananasstukjes, rozijntjes, enz.)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik zou hier gewoon gedacht hebben wat zij bedoelen. Tweede gratis dus in plaats van € 1,89 per stuk € 0,89 per stuk, maar een interpretatiefoutje is zo gemaakt. Ik ga morgen wasmiddel halen bij AH. Tweede gratis en 10% extra korting (we hebben hier bij AH een aantal weken 10% korting op alles, ook aanbiedingen). Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Marketing, zo slim gedaan, en tja er zijn zoveel mensen die hetzelfde lezen als jij deed maar er niet mee terug gaan en daar word aan verdiend.
    Snoep bij de kassa, sla in de aanbieding, slasaus en tomaten zijn die week toevallig net iets duurder enz enz.
    Goed dat je voor jezelf opkwam er nu maar extra van genieten was tenslotte 2 keer zo duur :)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik begrijp het wel hoor zoals AH het bedoelt heeft.
    Wat een ophef!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Er is ook nog zoiets als gezond verstand. Je kunt op je tien vingers natellen dat een dergelijke pot geen EUR 0,89 kost laat staan dat je er 2 voor dat bedrag krijgt. Ik snap wel dat AH voet bij stuk houdt daar kunnen ze gewoon niet aan gaan beginnen.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik had de aktie gelezen zoals ah hem bedoeld had, maar kan jouw gedachten ook begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Kost zo'n pot normaal €1,79 dan? Want als hij normaal €0,89 is en je krijgt de tweede gratis, dan zijn ze volgens mij dus WEL €0,45 per stuk. Je krijgt dan immers 1 pot van €0,89 gratis bij een andere pot van €0,89 ( = totaal €1,79). Ik kijk zelf altijd direct naar de stuksprijs, dan weet je hoe je de rest moet interpreteren. Ik koop heel vaak sauzen voor onder de euro, dus ik had er niet van opgekeken als de oorspronkelijke prijs €0,89 was en je nu dus voor dat geld twee potten kreeg, zoals jij het begrepen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik heb dit soort misverstanden ook steeds met de aanbiedingen van AH. Krijg inmiddels het idee, dat ze het inderdaad expres doen.

    Maar of ze daar wijzer van worden? Ik kom er in elk geval steeds minder.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi zuinigaan,

    Er is hier wel eens een discussie geweest over het eten van goedkope besmette kip, ik denk dat anoniem hier aan refereert.

    Wel flauw van anoniem om geen nadere toelichting te geven.
    groet linda

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.