dinsdag 7 augustus 2012

Verkoop aan de deur - mij niet gezien!

Afgelopen zaterdag 2 jonge mannen aan de deur: welke leverancier ik had voor TV en telefoon?
Zij hadden een véél beter aanbod, namelijk van de KPN.
De aloude verkoopslagzin werd weer verkondigd: Ik was een dief van mijn eigen portemonnee als ik niet direct overstapte. Er werd duidelijk gesuggereerd dat ik onnozel was dat ik niet voor hun werkgever koos. Hun bedrijf was veel goedkoper dan alle andere leveranciers. Ze wilden weten welke leverancier ik had.
Nou daar hebben ze niets mee te maken.
Ik heb niet gezegd welke leverancier ik wel had, maar ik heb gezegd dat ik nooit aan de deur koop, zeker niet bij opdringerige jongemannen. Ik was boos en voelde me beledigd, ze behandelden mij als een dom oud wijf. Ik mag misschien een dom oud wijf zijn, maar zo wil ik in ieder geval niet behandeld worden.
De klant is tenslotte nog altijd koning, toch?

Wat gebeurt er als je wel op dit soort verkoop ingaat? De "winst",  de bonus, voor zover aanwezig, gaat naar de verkopers. Je denkt toch niet dat die gratis langs de deuren gaan om hun waren te verkopen? Ik neem aan dat ze wel wat verdienen, anders deden ze het niet. Ik vergelijk graag via internet en luister niet naar denigrerende verkooppraatjes van mensen waarvan ik sterk de indruk heb dat ze eigenlijk niet weten wat ze nu precies verkopen.

Is dit een uitgekiende marketingstrategie? Bij mij werkt het in ieder geval voor geen meter. Door alleen maar te beweren dat jouw bedrijf het goedkoopste is, krijg je mij niet als klant. Daar moet je echt wel meer voor uit de kast halen.

24 opmerkingen:

  1. Ik zou er ook geen zin in hebben. Net als telefonische verkoop; ik koop niet iets en ik sluit ook niets af als ik het niet vooraf gelezen en vergeleken heb. En bellen of aanbellen wekt bij mij al zo'n irritatie op, dat de kans op overstappen/afsluiten dan helemaal minimaal is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent nog veel te aardig geweest. Als ik de deur open doe en er staan verkopers, dan kijk ik meteen op hun badge of map (vaak met sticker van het bedrijf). Als zij net dag mevrouw hebben gezegd dan antwoord ik direct "ik heb geen interesse fijne dag nog" en de deur gaat weer dicht. Geen vervelende praatjes of gevoel bij mij dus. Helaas pindakaas voor de verkopers.
    Groetjes Nikki

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan niet wachten om aan jou deur te bellen tot snel!

      Verwijderen
    2. Nikki is echt wel een badass

      Verwijderen
    3. Dan mist u iets belangrijk mevrouw Nikki helaas pindakaas.

      Verwijderen
  3. Daar zit 'k ook niet op te wachten. Verbeeld 'k me dat nou of wordt er echt 'n agressievere verkooptechniek gebruikt tegenwoordig, in ieder geval krijg 'k vaker de neiging de deur keihard dicht te gooien en op 't kantoor de telefoon soms eruit te trekken.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat doet me denken aan die reclame waarbij die man alle vertegenwoordigers bij elkaar op de bank zet haha.
    Ik heb ze zelf nog nooit aan de deur gehad gelukkig. Zit er ook niet op te wachten. Als ik wil switchen dan zoek ik het zelf wel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar heb ik zo'n hekel aan. En blijf alleen beleefd,omdat die mensen ook hun brood willen verdienen. maar niet via mijn onnozelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kreeg hier onlangs een scharenslijper aan de deur. Het was zo'n louche type met lang vettig haar, een nogal grote oorring en leren vest aan. Aanvankelijk was hij vriendelijk maar toen ik hem zei dat ik geen messen of scharen had om te laten slijpen, werd hij heel kwaad en begon me ook verwijten te maken. Volgens hem was het niet mogelijk dat ik hem 'niets' van werk kon geven en dat ik niet moest denken dat hij al die kilometers reed 'voor niets' en dat ik hem tenminste 'iets' kon laten slijpen. Ik ben vriendelijk gebleven maar heb hem gezegd dat, indien ik 'iets' zou gehad hebben om te laten slijpen, ik het hem zeker niet zou gegeven hebben aangezien zijn opdringerigheid en dat hij in 't vervolg, als hij nog eens langs kwam, niet de moeite moest doen om aan te bellen. Al roepend en tierend is hij toen vertrokken, me verwijtend voor van alles en nog wat. Later hoorde ik van een bejaarde buurvrouw dat hij daar ook 'langs' was geweest en het lef had gehad om via de achterdeur (halfopen bebouwing) naar binnen te gaan. Gelukkig was ene van de zoons (type kleerkast) toen in de keuken aanwezig en die heeft die man direct de deur gewezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1 tip voor dergelijke verkopen (wat heel erg goed werkt).

    Je opent deur, krijgt een goedemorgen.... (middag / avond) en meestal een vraag waar je iets hebt afgesloten.
    Op dat moment vraag je, mag ik eerst even je legitimatie zien voor het bedrijf waar je werkzaam bent. Bekijk de badge en geef dan het antwoord: "Wellicht jullie administratie beter op orde krijgen". Hun antwoord zal in de meeste gevallen, "Hoezo?" zijn. Dan antwoord je heel simpel dat je al klant bent bij .... (vul bedrijf in). Dan komt de truc, troef ze af. Vermeld dan, dat als een bedrijf niet eens hun eigen administratie op orde kan houden, je er zeer sterk over nadenkt om over te stappen naar .... (naam concurrent). 9 van de 10 zullen gedwee afdruipen met excuses voor het storen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen goedemorgen , want verkoopers werken niet op ochtend mijnheer. Ten tweede , goede verkooper zou altijd zijn legitimatie laten zien en voorstellen! Ten derde concurrentie bestaat altijd .. en het is tussen conccurentie altijd iemand goedkoper. Groet

      Verwijderen
  8. Op internet zijn stickers te koop met de tekst "WIJ KOPEN NIET AAN DE DEUR". Bij mij helpt het uitstekend. Mocht er toch een verkoper desondanks de lef te hebben om te bellen wijs ik hem fijntjes op de sticker en doe de deur deur. Nogmaals werkt echt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik word per definitie al onwillig als er verkopers voor de deur staan. En ik word nog onwilligers als ze proberen mij iets te verkopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. meestal als ik zie dat er een onbekende onaangekondigd aan de deur staat doe ik niet eens open, zeker niet als je regelmatig hoort dat er mensen op klaarlichte dag in hun eigen huis overvallen worden , nee hoor , alleen als ik iemand verwacht met een pakketje of van te voren gemaakte afspraak doe ik open. doe ik wel open zeg ik meestal gelijk sorry geen interesse en doe de deur weer dicht, misschien onbeleefd ,maar ik heb er niet om gevraagd dus zou ik niet weten waarom ik dat niet zou mogen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn dochter ging ooit (zeer naief nog) in op een advertentie voor zo'n vage baan, bleek het zoiets te zijn en meteen ging het belletje rinkelen. Niet doen en niet gedaan dus. Ze hadden haar eerst overgehaald een dagje gratis mee te lopen voor een opleiding door hun. Gelukkig op tijd afgebeld. Ze is op internet naar reacties gaan zoeken, het is compeet list en bedrog!
    Het blijkt dus echt alleen maar te bestaan dat ze iets verdienen als ze er een verkopen! Ze moeten zich eerst als zzp'er inschrijven . Een gedeelte van de premie moeten ze ook nog afdragen aan de firma zelf. Kortom voor een schijntje werken ze en worden ze uitgebuit. Ze worden gedropt ergens in een wijk, worden van te voren helemaal opgefokt om te verkopen in zo'n busje.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laatst had ik zoiets in de winkelstraat. Ik werd nogal vervelend bejegend door een verkoper van een energiemaatschappij. Ik ging er niet op in en werd op een nogal agressieve manier als onnozel verklaard. Waarop ik hem antwoordde dat hij een oplichter was anders was hij wel met andere argumenten gekomen.

    Groetjes, VeggieMo
    (Die gelukkig in een straat woont waar veel mensen overdag thuis zijn en weinig verkopers aan de deur komen, behalve twee keer per jaar een erg vriendelijke aardbeienboer.
    Wij hebben een extra kettingslotje bij de deur, nog van de vorige bewoners. Het zou me niet verbazen als ik hem ga gebruiken).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er zit ook een sticker bij de bel, waarop staat, "verkopers, geloof overtuigers niet welkom. En doneren doe we op eigen wijze". Dat helpt ook.
    Ik heb een camera bij de voordeur en een tijdje geleden zag ik op de camera een jongen met map voor de deur staan, maar hij belde niet aan, want het leek of hij de sticker zag, want hij liep weer weg.
    Als ik mensen door de camera zie die mappen vast houden weet ik al genoeg. Dan doe ik niet eens de moeite om open te doen. En als de bel gaat en ik zie niemand voor de camera ook niet.

    Ik ben nog niet zo'n oud wijf ;-), maar heb ook geen zin in gezeur aan de voordeur. En zolang je nog niet verplicht ben om open te doen als er iemand voor de deur staat, blijft hij soms lekker dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb dit type werk zelf gedaan, en kan je vertellen dat je goed verdient als je weet wat je doet. 100,200 euro is normaal voor een dagje werken die meestal loopt van 1300 tot 2000. Doe dit 5 dagen per week en je verdient meer dan behoorlijk. Dus daar heb je de reden om dit werk te doen.

    Spaarpotjes manier werkt meer dan afdoende :)

    Mensen die mij bellen krijgen direct de vraag hoe ze aan mijn nummer komen, en druipen na de vraag om een manager ook af, en jehova's ed zijn al snel weg als ik mijn voordeur open doe waar in de hal een flink kruis ondersteboven aan de muur hangt. Ik doe mijn deur dan ook altijd ver genoeg open dat ze dit kunnen zien en krijg 9 van de 10 keer een sorry voor het storen,ik denk dat we verkeerd zitten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu we tegenwoordig nagenoeg niet meer gebeld worden, komen ze wel aan de deur. Misschien iets voor het 'niet AANBEL register'?

    Trouwens, ik ben altijd bang dat ze bij mijn ouders, of amndere ouderen, aan de deur komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel irritant die deur verkopers, wij wonen in een wijk waar ze kennelijk vaak komen of moeten komen. Maar meestal weten we ze wel af te poeieren op een nette manier en als ze beginnen met wij komen voor dit of dat goede doel , dan zeggen wij , o u mag ons goede doel ook wel steunen hoor. Wij zetten ons met onze stichting nl in voor o.a 2 kindertehuizen in Roemenië. Dan hebben ze ineens niets meer en weg zijn ze.Zo kwamen ze een tijdje terug aan de deur want 2 buurtgenoten gingen vrijw. werk doen in Afrika en of de buurt hun maar wilde sponsoren , ik kon die mensen totaal niet dus het antwoord was NEE, compleet onbegrip bij de persoon aan de deur.Ook jehova getuigen en mormonen komen regelmatig bij ons aan deur. Laast hebben we zowaar een goed gesprek gehad met iemand van de Jehova over het werk van onze stichting, maar dat komt ook omdat m'n man zei toen de knul begon mag ik u wat vragen , ja 1 vraag dan wil ik u wat vertellen.Dus na die ene vraag ging hij verder, maar m'n zei u mocht 1 ding vragen en ja dan moet je niet bij een rasechte amsterdammer zijn die geeft je lik op stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben een deur aan deur verkoper, wij lopen rond met alle providers van glasvezel. geloof me het kan ons echt niet schelen als iemand de deur dicht gooit. van de 100 mensen waar we per dag aanbellen zijn er wel 50 waar je een gesprek mee kan voeren, 25 die interesse hebben in het product en 5 die je daadwerkelijk verkoopt. 3 die het naderhand niet annuleren 3 x 60 = 180 euro per dag. ergens anders verdien je het niet. fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als ik allemaal de reacties zo lees vraag ik me toch af wie uiteindelijk dan de agressieveling is. Ik begrijp dat er vervelende verkopers zijn, die het mensen lastig kunnen maken. Maar er zijn ook wel verkopers,(wat trouwens de oudste job ter wereld is, en hoe je het draait of keert, iedereen en voor elke job moet je een vorm van verkoop doen of omgaan met mensen) die wel iets goeds aanbieden en die er wel zijn voor de klant. Weet je wat. Mensen in het algemeen kunnen gewoon niks meer verdragen. Je mag zeker kritisch zijn, je mag zeker de dingen in vraag stellen, maar dat is een groot verschil met het op voorhand al af te breken door stomme vooroordelen en dan ook respectloos de deuren dicht te slaan. Ieder tracht zijn brood te verdienen in deze chaotische wereld. Als er bij mij iemand langs komt, doe ik gewoon open, en luister ik gewoon wat hij te bieden heeft. Lijkt het me interessant, dan laat ik hem binnen. Zegt het me niks, dan zeg ik hen dat vriendelijk. Ieder heeft het recht te beslissen ja of nee. Niet het recht om personen als beesten te behandelen. Tips voor de mensen die zo hard klagen: positief zijn, relativeren, respectvol zijn en gewoon eens luisteren kan wonderen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben sinds kort zelf aan het werk als promotor voor een goed doel. Het is erg leuk werk maar het wordt soms ook erg moeilijk gemaakt. Ik denk dat er over het algemeen meer agressievelingen zijn die de deur open doen dan verkopers. Ik heb eerst een training gehad en als ik op pad ben is er altijd een collega in de buurt die met een schuin oor mee luistert, als je te agressief verkoopt wordt je hier meteen op gewezen, dit wordt namelijk flink afgekeurd. Dat wij bonussen krijgen voor de dingen die we volgens veel mensen "aansmeren" is om ons te motiveren. ik krijg 21euro voor een dag van 8 uren, daar wil toch niemand voor langs de deuren lopen door weer en wind en uitgevoetert worden door mensen? dus die bonussen zijn gewoon puur voor motivatie omdat het anders niet te doen is. En daar komt bij als je al een goed salaris hebt en je krijg geen bonussen, waarom zou je dan nog je best doen om iets te verkopen, dan maakt het voor mij niet meer uit wat ik wel of niet verkoop, want ik zou mijn geld toch wel krijgen, als ik nu 10 mensen heb ingeschreven of geen 1

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sommige verkoopstechnieken lijken toch echt nergens naar. Die mensen zouden beter eens een opleiding volgen ivm verkoopstechnieken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.