zondag 23 juni 2013

"Gratis" met de trein

Helemaal gratis? Nou nee, niet helemaal, maar het scheelde niet veel. Omgerekend betaalde ik €6,14 voor een hele dag met de trein. Ik heb vandaag mijn allereerste 60+ vrij reizendag opgenomen.
Mijn verkoudheid was wel weer ongeveer over, dus tijd voor actie!
Lang geleden, toen ik 20 was, had ik een Duitse vriend, die woonde in het Saarland. Regelmatig ging ik daar met de trein naar toe. Het lukte nét om er te komen in een dag. Ik genoot van de landschappen onderweg, van steden en dorpen. De trein kwam vlak langs de dom van Keulen, reed door het Rijndal en het Moezeldal. Ik vond destijds dit reizen heerlijk en vandaag heb ik dat weer gedaan. Nu ging de reis door het Groningse en Friese land. Ik ging naar it Heitelân, oftewel naar het land van mijn Friese voorouders.
Ik nam boterhammen, een banaan en een halve liter water mee. De weersvoorspelling was niet zo best, dus ook mijn rode vouwparapluutje ging in de tas.
Eerst voerde de reis naar de stad van mijn jeugd: Leeuwarden. De wolken waren in alle mogelijke tinten grijs, van heel donker tot heel licht. Helaas regende het op de heenweg, maar ik zat gelukkig niet aan de kant van de trein waar de regen viel, waardoor ik ongehinderd zicht had. Ik zag mooie groene landschappen met veel vogels.
In Leeuwarden ben ik overgestapt in de trein naar Harlingen. Het traject na Dronrijp had ik voor het laatst gereisd toen ik 6 jaar was. Daar herinner ik mij dus helemaal niets meer van. Niet van de reis tenminste. Wel dat mijn moeder tijdens die reis een kapotte bril opliep en dat ze tijdens onze vakantie op Vlieland die bril niet kon laten maken, want er was geen opticien op het eiland. Die hele week zat haar bril vastgeplakt met pleister. Ik vond het als stadskind heel raar dat er geen winkel was waar je die bril kon laten repareren.
Goed, dit was dus even een zijweggetje.
Ik stapte in station Harlingen-haven uit en dan zit je meteen pal aan zee. Heerlijk die zeelucht! Het was erg koud en het waaide hard. Ik had graag op het terras van het grand café waar de boten vertrekken gezeten, maar daar was het weer niet naar. Ik heb binnen lekker een kop koffie gedronken en heb een wandelingetje gemaakt door het stadje. Er zijn op steenworp afstand van het station mooie oude panden te bewonderen en gelukkig bleef het droog.
Toen weer naar Leeuwarden en door naar Stavoren. Onderweg scheen regelmatig de zon en er waren stukjes blauw aan de lucht te zien. In Stavoren heb ik op het terras in de haven een kopje koffie gedronken en ik heb wel 4 grote zeilboten zien binnenvaren, prachtige grote tweemasters. Gelukkig was het terras afgeschermd met glazen windschermen waardoor ik uit de wind en in de zon zat. Heel goed te doen daar! Ik heb nog even een rondje gelopen en een blik op het IJsselmeer geworpen. Wel vanuit de verte hoor, op de plek waar ik daar was, kon ik niet dichter bij komen.
Toen reisde ik weer met de trein naar Groningen.
Mijn eerste dag vrij reizen met NS zit er op! En het was een succes!
Uitgaven onderweg: €4,20. Ik was nog even in de verleiding om in Stavoren een portie kibbeling met saus te kopen. Het rook heerlijk, maar ik heb het niet gedaan, niet zozeer om de kosten, maar om de slechte vetten. Het is gefrituurde magere vis in een jasje met een saus op mayonaisebasis. Dat is heel iets anders dan vis die van zichzelf vet is, zoals haring of makreel.

5 opmerkingen:

  1. klinkt als een ontzettend leuke dag! :) harlingen is echt een leuke stad, wij zijn er ook doorheen gekuierd toen we onderweg waren naar Terschelling... Vooral de Pippel (winkel met houten speelgoed) vonden we erg leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk een Arrivadagje dus. Prima service, zelfs internet in alle treinen en alle perrons op de zelfde hoogte als de treeplank van de trein. Zo fijn, ook voor invaliden en mensen met kinderwagens etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is Nederland toch mooi. Ik ben in het verleden, ten we nog een boot hadden, veel in Friesland geweest. Altijd weer genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor, zo'n dagje treinen! Als wij met de trein gaan, is het meestal naar onze zoon en schoondochter, die in het centrum van Utrecht wonen. Met de auto is dat bijna niet te doen, omdat je bijna geen parkeerplek kunt vinden, en het parkeren ook nog eens ruim 4 euro per uur kost! We gaan dan ook meestal op zo'n 60 plus-vrijreizen dag! En plakken er een gezellig dagje in het centrum van Utrecht aan vast.
    Groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal herkenbaar, ik zit ook altijd naar buiten te kijken. Lezen is jammer om te doen want dan zie ik niets. Ergens rond kuieren, wat drinken, een museum ( museumjaarkaart). Heerlijk gewoon lekker in je eentje!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.