dinsdag 16 juli 2013

Besparen op verzekeringen! Welke verzekering is noodzakelijk?

Een paar jaar geleden hoorde ik het verhaal over een partner van een collega die zonder WA verzekerd te zijn op de fiets een ongeluk had veroorzaakt. Hij zou een lange vliegreis gaan maken. Hij brak bij dit ongeluk zijn enkel en kon niet reizen. Wat bleek? Hij had geen WA verzekering (ik bedoel dus een AVP Aansprakelijkheid voor Particulieren.) en ook geen annuleringsverzekering voor zijn reis naar een ver land in Afrika. Er ontstond op mijn werk een discussie over de vraag: welke verzekering is absoluut noodzakelijk?
Ik vind een zorgverzekering, een WA (AVP) – en een inboedelverzekering (en een opstalverzekering als je een eigen huis hebt) eigenlijk echt noodzakelijk, en voor een verre, dure reis is een annuleringverzekering een goed plan. De rest is misschien handig, maar toch naar mijn mening een luxe.
Wat vind jij?

Welke verzekeringen heb ik zelf? Zorgverzekering, WA verzekering (AVP) voor particulieren, inboedel- en opstalverzekering, levensverzekering (=onderdeel van de levenhypotheek) en een begrafenisverzekering.
Verder hangt het denk ik heel erg van de omstandigheden af wat verstandig is om te verzekeren. Soms is een rechtsbijstandverzekering handig, een begrafenisverzekering of een nabestaandenverzekering.
Via mijn vakbond ben ik verzekerd van rechtsbijstand als ik een conflict heb met mijn werkgever. Ik ga er voor het gemak toch maar van uit dat ik verder geen rechtsbijstand nodig heb. Mocht dit wel zo zijn, dan heb ik pech gehad.
Al weer maanden geleden keek ik naar een consumentenprogramma Radar over pakketverzekeringen. Klik hier voor de link naar het programma. Je vindt bij dit programma ook een link naar een vergelijkingssite. In het programma kwam naar voren dat je vaak helemaal niet goedkoper uit bent met een pakket bij een verzekeraar, beter kun je op diverse plaatsen gaan shoppen en steeds de goedkoopste uitkiezen. Het blijkt dat je tot ruim 40% kunt besparen op een pakketverzekering. Gemiddeld is de goedkoopste premie 30% lager dan de gemiddelde premie. Je vindt bij dit programma ook een link naar de gebruikte vergelijkingssite. Je moet wel goed uitzoeken waar je voor kiest, want niet alle verzekeraars hebben dezelfde dekking.

Een taak van mezelf voor de zomervakantie: uitzoeken of ik goedkoper kan wat woonverzekering (AVP + inboedel + opstal) betreft en of overstap de moeite waard is voor mij.
Ik heb sinds 1984 dezelfde verzekeraar voor inboedel en AVP, later kwam daar de opstalverzekering bij. Ook bij de zorgverzekering ben ik nog nooit overgestapt, alleen op het moment dat de zorgverzekering in het leven geroepen werd. Toen heb ik mij aangesloten bij de collectieve verzekering van mijn werk.

Heb jij ervaring met het overstappen naar een andere verzekering? En leverde dat voordeel op?

 

22 opmerkingen:

  1. Dag Zuinigaan. Ik dacht dat het in Nederland verplicht was om een WA verzekering te hebben. Wij hebben onze WA verzekering bij de inboedel+opstalverzekering zitten. Daarnaast uiteraard de zorgverzekering plus aanvullende verzekering, de autoverzekering en een levensverzekering bij het huis, en een voor het deel van het huis van onze dochter dat wij aan haar hebben geleend.Wij hebben wel een rechtsbijstandsverzekering en daar hebben we veel profijt van gehad toen mijn man reorganisatie ontslag kreeg.De doorlopende reisverzekering hebben we opgezegd ivm de gewijzigde omstandigheden. We gaan nu niet meer op vakantie en sparen voor de aflossing. Wij hebben wel een uitvaartverzekering. Elke keer weer vergelijk ik of we niet goedkoper kunnen. Maar omdat wij via de ex-werkgever gebruik mogen blijven maken van de collectieve korting is er niet veel voordeel te behalen. En onze zorgverzekering zit bij het IZA incl. de collectiviteitskorting. En daar hebben wij een zeer uitgebreide dekking in de aanvullende verzekering voor 132,45 per persoon. En daar wil ik dan ook niet weg. Wij hebben geen pakket, maar omdat wij alles bij Centraal Beheer hebben zitten en daar korting krijgen sluit alles wel goed op elkaar aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een auto bezit is het verplicht een WA verzekering bij die auto te hebben. WA verzekering voor particulieren, voor als je als privépersoon een ander onbedoeld schade berokkent, is niet verplicht.

      Verwijderen
    2. Het is beter als je WA vervangt voor AVP. WA betekent Wettelijke Aansprakelijkheid. En AVP Aansprakelijkheid voor Particulieren.

      Zoals je zelf al aangeeft is het alleen voor je auto verplicht daar heet het dan ook WA in het geval van je gezin is het een vrijwillige aanspakelijkheidsverzekering.

      Verwijderen
    3. Ik heb het in de tekst even aangepast!

      Verwijderen
  2. Wij hebben geen uitvaartverzekering. Voor zoiets is het veel goedkoper om zelf te sparen als je dat kunt.
    Wij hebben wel weer een extra levensverzekering op mijn man's naam. Ik kan niet werken wegens chronische ziekte en heb geen uitkering. Zo is er meer voor mij geregeld. Ik krijg in dat geval ook een kleine nabestaande uitkering van zijn pensioenfonds.

    Wij doen nooit aan extra verzekeren bij grote aankopen. Daar wordt soms best agressief op aangedrongen waarop ik dan antwoord dat er ook nog zoiets is als consumentenrecht.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WA vindt ik persoonlijk erg belangrijk. Vooral omdat deze verzekering niet alleen voor jezelf, maar juist ook voor een ander zorgt als er wat gebeurd.

    Verder die opstal / inboedelverzekering, WA autoverzekering en rechtsbijstandverzekering.

    Die laatste hebben we al terugverdiend (voor de komende 30 jaar...).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja: anuleringsverzekering sluiten wij alleen af bij echt dure reizen. We hebben wel een doorlopende reisverzekering (de goedkoopste)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb onlangs mijn inboedelverzekering opgezegd. Ons interieur is vrij goedkoop (eethoek 550 euro, bed 500 euro, zithoek 400, computer 800). Aangezien we genoeg spaargeld hebben, kunnen we dit risico gemakkelijk dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook als je boeltje opbrandt? Kleding, beddengoed, keukenspullen, vloerbedekking, begin 's te rekenen hoeveul je dan nodig bent,
      groet

      Verwijderen
    2. dat is gedeeltelijk waar ,maar vergeet niet dat je meestal alleen dagwaarde uitgekeerd krijgt ,dus dan is nog maar de vraag of je inboedelverzekering dan erg nuttig is, ik heb een heel lage inboedelverzekering ,omdat al mijn spullen bijna 2e hands zijn en dan valt het bedrag wat je door je verzekering vergoed krijgt meestal flink tegen, ik heb dan liever een flinke buffer op mijn spaarrekening, vooral omdat ik al ruim 30 jaar verzekerd ben en tot op heden ,nog nooit iets via mijn verzekering uitbetaald heb gekregen .

      Verwijderen
    3. Wij kregen gisteren van Centraal Beheer een nieuwe opgave voor het komende jaar. De premie stijgt met 26 % !! Eerst betaalden we € 30,-- per maand, moeten gaan betalen € 37,83.
      In de toelichting staat alleen dat de assurantiebelasting wettelijk is verhoogd ( van 9,7 naar 21 procent). Verder gaan de kosten van bouwartikelen omhoog en waren er hogere declaraties. Dat kan volgens mij allemaal niet die extreme verhoging verklaren. Ook wij krijgen een korting van 10%, maar ik ga nu toch uitkijken naar een andere verzekeraar!.
      Bij Hema ben je voor dezelfde voorwaarden € 22, 30 kwijt.Bij FBTO kost het je 32,30 (met VEH korting van 15%) , maar wél voor hogere verzekerde bedragen resp. opstal 450.000, inboedel 150.000 en aansprakelijkheid 1.500.000.
      Heeft iemand ervaring met de HEMA verzekering?

      Verwijderen
  6. Wat een goed onderwerp. We gaan nooit op vakantie dus een annuleringsverzekering heb ik niet. Een begrafenisverzekering ook niet. Ik ga me hier in verdiepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gisteren kreeg ik van zorgverzekering extra info wat er in de aanvullende verzekering voor buitenlandse zorg inzit. Nu heb ik een doorlopende reisverzekering, ANWB WW + extra's en samen met de zorgverzekering, zit er ergens vast veel overlap, maar gedeeltes van alle drie wil ik niet missen. Ga er toch nog eens goed naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Begrafenisverzekering heb ik niet. Toen ik me 15 jaar geleden ging orienteren hierop had ik een aandoening (sarcoïdose) waardoor ik geweigerd werd door de meeste verzekeraar tenzij ik bereid was enorme bedragen neer te leggen, dan maar niet. Nu ben ik er inmiddels van overtuigd dat zelf betalen goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een begrafenisverzekering hebben we nog uit de tijd dat we twintigers waren, daarvoor betaal 'k voor 2 personen zo'n 6 euro per maand en deze is over 3 jaar premievrij, laat 'k dus ook gewoon doorlopen.
    Verder alleen zorg, inboedel/opstal/AVP en autoverzekeringen (jawel 2 stuks)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kan op al deze verzekeringen nog extra besparen door het eigen risico flink te verhogen. Als je een spaarbuffertje hebt kan je makkelijk het eign risico verhogen. Scheelt flink premie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afkopen, nooit doen. De premie die je bespaart weegt nooit op tegen het eigen risico bij een bepaalde schade. Of het moet zijn dat je 10 jaar niets claimt.

      Verwijderen
  11. Autoverzekering, inboedel- en opstalverzekering, AVP en ziektekostenverzekering. Voor begrafenis / crematie een bedrag gestort voor partner en mezelf. Oja, een old-timer trekker verzekering......

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reisverzekering. Mijn vader was er te zuinig voor om het af te sluiten. Dat hebben we geweten. Op vakantie is mijn vader overleden (inmiddels 5 jaar geleden aan een hartstilstand) Premiebezuiniging ca. 5,00 extra kosten door het overlijden bijna 3.000 euro.
    Ik zorg dat de noodzakelijke verzekeringen op orde zijn, wa - begrafenisverzekering - doorlopende reisverzekering - autoverzekering - opstal en inboedel - zorgverzekering. Een buiten de deur verzekering of een mobiel verzekering is voor mij de limiet - daar begin ik niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Shoppen loont zeker Zuinigaan. Nav een eerder bericht van je ben ik dit weekend gaan vergelijken, mijn woonverzekering (brand en inbraak) en de opstal.
    Beide lopen half augustus weer af dus de nieuwe rekeningen waren al binnen.
    Voor mijn woonverzekering ben ik nu de helft minder kwijt bij I.nshared en mijn opstal is bij D.elta L.loyd 40 euro goedkoper.
    Met energie was ik in mei al overgestapt waardoor ik nu de welkomsbonus krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je ziet het veel voorkomen mensen die overstappen van zorgverzekering, omdat dit veel geld scheelt. Maar de autoverzekering wordt eigenlijk helemaal niet zo vaak gewisseld. Terwijl dit toch een stuk goedkoper mogelijk is vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. "Hij had geen WA verzekering (ik bedoel dus een AVP Aansprakelijkheid voor Particulieren.) en ook geen annuleringsverzekering voor zijn reis naar een ver land in Afrika."

    Je zou eens moeten weten hoe ontzettend veel mensen afreizen naar een ver land zonder extra verzekering (ook geen reisverzekering). Sommige lossen na tien jaar nog steeds schuld af...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.