vrijdag 30 augustus 2013

Erven zonder erfbelasting

In oktober vorig jaar overleed mijn moeder en de afhandeling van de erfenis is nu helemaal rond. Mijn broer en ik hoeven geen erfbelasting te betalen, want onze erfenis ligt ruim onder het vrijgestelde bedrag (vrijstelling = € 19.535).
Wat is dat precies, erfbelasting?
Vroeger heette deze belasting successierechten, nu heet het erfbelasting. Klik hier voor de site van de overheid, met heel veel informatie.
Er is een vrijgesteld bedrag, dit bedrag is per situatie verschillend. Partners hebben een groter vrijgesteld bedrag dan dat (klein)kinderen dat hebben. Hier vind je de exacte bedragen die nu gelden voor vrijstellingen. Als het bedrag van de erfenis groter is dan de vrijstelling, dan moet je als erfgenaam belasting betalen. Het belastingpercentage zou voor mij 18% geweest zijn over de erfenis. Niet de erfenis als geheel, alleen dat bedrag dat de vrijstelling overschreed. Stel dat ik €49.535,- geërfd had, dan had ik 4500 euro belasting over moeten betalen.

Mijn ouders hebben vanaf het moment dat ze 65 jaar werden en met pensioen gingen, jaarlijks een bedrag geschonken aan mijn broer en mij. Als ouder kun je een bepaald bedrag belastingvrij schenken aan je kinderen en kleinkinderen. Diegenen die het bedrag ontvangen hoeven daar dan geen belasting over te betalen.  Op dit moment mag je maximaal €5.141,- per kind schenken. 
Mijn ouders schonken niet dat maximum, zo veel was er nu ook weer niet om weg te geven. Maar broer en ik konden altijd wel rekenen op een leuk bedrag. Toen mijn vader overleed is mijn moeder daar mee doorgegaan. Ik regelde haar financiën, dus ik betaalde mijn broer en mij jaarlijks uit, natuurlijk met goedvinden van mijn moeder. Ook de kleinkinderen ontvingen iedere twee jaar €2.500. Al met al is er een flink bedrag op die manier naar de jongere generaties gegaan zonder dat de belasting daarvan geld afgeroomd heeft. 

Mijn tip voor ouders met tamelijk veel vermogen: schenk met de warme hand, dat scheelt je kinderen erfbelasting. Natuurlijk kun je zelf ook genieten van dit geld, leuke dingen kopen, schitterende vakanties houden. Dat is ook goed. Mijn moeder was er te zuinig voor, die wilde niets en had ook nooit een verlanglijst. 
Er zit overigens bij dat schenken nog wel een addertje onder het gras. Site van de belastingdienst: De vrijstellingen voor schenkingen van ouders aan kinderen en pleegkinderen gelden voor u en uw partner samen. Ook als u gescheiden bent, worden schenkingen die u als ouder afzonderlijk doet, bij elkaar opgeteld. Dus als mijn ex-man mijn kinderen per jaar 5141 euro schenkt en ik schenk ook een bedrag, dan moeten mijn kinderen over het bedrag dat ik schenk belasting betalen.  Lees hier over schenkingen.

En dit kwam ik ook nog tegen op de site van de belastingdienst:
Ontvangt u een bijstandsuitkering? En hebt u in de 5 jaar voordat u in de bijstand terechtkwam een schenking gedaan? Dan mag de sociale dienst deze schenking terughalen bij degene die van u de schenking kreeg. De sociale dienst doet dit alleen als u op het moment dat u de schenking deed, kon weten dat u in de bijstand terecht zou komen. Als degene die de schenking kreeg deze moet teruggeven, dan kan hij de schenkbelasting aan ons terugvragen. 

9 opmerkingen:

  1. Een tante van me heeft vorige week weer geschonken. Want dat tarief erfbelasting ligt nog hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier in de familie helaas nog geen warme-hand-schenkers. Het zou wel mooi zijn, want we kunnen het goed gebruiken, aan de andere kant; je weet niet hoe oud je wordt en wat er allemaal nog gaat veranderen, dus als gever kan ik me ook voorstellen dat je het liever eerst houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo'n financiële gift! En ik vind de uitdrukking 'met warme hand' altijd zo mooi.

    Ik heb begrepen dat die belastingheffing bedoeld is om rijkdom meer te verdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me ook fijn om met de warme hand te schenken omdat je dan nog kan zien dat mensen blij zijn met de schenking.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je berekening klopt niet Zuinigaan. Als kind betaal je slechts 10% erfbelasting boven de vrijstelling van €19535. Er zit wel een plafond aan die 10%, die geldt tot een bedrag van €118254 (bovenop de vrijstelling). Daarboven wordt de erfenis belast met 20% erfbelasting. De 18% erfbelasting die jij in je blog noemt geldt voor kleinkinderen. Kleinkinderen genieten overigens dezelfde vrijstelling van €19535.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, hier kan ik als rechtenstudent natuurlijk niet onvermeld laten dat ik in het overzicht nog de mogelijkheid van de papieren schenking mis. Daaraan zijn wel specifieke voorwaarden verbonden en een akte via de notaris is noodzakelijk. Het is dus meer werk maar met als voordeel dat de ouders het geld nog niet kwijt zijn terwijl er bij overlijden ook geen erfbelasting hoeft te worden betaald.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me echt een superfijn extraatje! Ik heb nog nooit een schenking ontvangen van ouders, grootouders of anderen. Grootouders zijn allevier al jaren geleden overleden en zijn ook niet zo oud geworden en hadden het zelf ook niet echt ruim. En van mijn ouders hoef ik ook niks te verwachten geloof ik, in ieder geval niet met de "warme hand" Mooie uitdrukking trouwens. En wat fijn voor je dochters ook, die zijn maar ietsje jonger dan ik, maar op die leeftijd 2500,- euro ontvangen is echt te gek! Als mij dat zou overkomen zou ik echt een vreugdedansje doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb niet veel om te schenken,maar probeer wel om mijn dochter af en toe wat toe te stoppen, ik doe dat met kleine bedragen en altijd contant ,vraag me af of dat uiteindelijk niet beter is ,want op die manier zijn deze bedragen ook niet te traceren voor de belasting

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat het bij jullie zo goed is gegaan, ons mam is ook in okt. 2012 overleden, en we moeten de volle pond betalen aan erfbelasting zelfs over het deel van ons pap

    We hebben bezwaarschrift ingediend, en ik heb de indruk dat ze nu alles nakijken gewoon privé . De ziektekosten moet ik ook weer terug betalen rekenen ze toch zelf bij de belasting uit

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.