dinsdag 24 september 2013

Geld lenen

Toen ik de ten onrechte ingehouden boete wegens contractbreuk bij energieleverancier Eneco weer terugkreeg, besloot ik het geld uit te lenen aan Wakibi. Ik kreeg €101,68 euro weer terug. Wakibi is de Nederlandse versie van Kiva. Via deze organisaties kun je geld uitlenen aan mensen die het nodig hebben om een goed bestaan op te bouwen. Je krijgt geen rente en het is nooit helemaal zeker dat je je geld terugkrijgt. Meestal krijg je je geld wel weer terug, maar er blijft een risico. Is dat erg? Ik vind van niet. Ik vind het heel mooi dat ik mensen in verre landen op deze manier kan helpen een beter bestaan op te bouwen.  Je kunt zowel bij Kiva als bij Wakibi zelf een keuze maken aan wie je geld uitleent en in welke sector.
In mei heb ik aan 4 vrouwen geld uitgeleend. De kosten waren 88 euro. Er bleef dus nog wat geld over van die €101,68 die ik wilde uitlenen. Beetje bij beetje heb ik in de afgelopen maanden al weer wat geld terug gekregen. Soms 39 cent, soms 76 cent, soms wel 1,33. In totaal stond er gisteren + €10,31 op mijn Wakibi rekening. Omdat er wat over was van mijn oorspronkelijke bedrag dat ik geoormerkt had als Wakibigeld, heb ik gisteren een lening gedaan aan de Filippijnse mevrouw die in haar landbouwbedrijfje wil investeren.
Dus nu leen ik aan 5 vrouwen geld uit. 22 euro is natuurlijk wel een erg kleine lening. Wakibi is zo georganiseerd dat er een veelvoud van dit bedrag uitgeleend wordt als microkrediet. Dus er zijn veel meer mensen die gelijktijdig aan deze 5 vrouwen geld uitlenen. Soms is het geleende bedrag niet zo heel groot, bijvoorbeeld €154, soms toch vrij aanzienlijk bijvoorbeeld €17.842,-.

5 opmerkingen:

  1. Heb jij ook mensen/doelen aan wie je niet leent. Persoonlijk leen ik niet aan mensen die voor persoonlijke kosten, huis of huwelijk kind, geld vragen. Lenen doe ik via Kiva, dan kan je het geld evt. laten terugboeken en dat kan bij wakibi niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi doel! Ik vind dit toch altijd leuker dan de standaard goede doelen, het lijkt me dat je iemand hier veel meer mee helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kende dit nog niet! Bedankt voor de informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik leen ook uit via Kiva en idd niet voor persoonlijke (trouwen, doop) zaken , wel voor ziekenhuis opname.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kiva, is super. Via Wakibi kan het uiteraard ook, maar ik heb een PayPal account, dus net zo makkelijk. Zal eens kijken wie ik nog blij kan maken, want volgens mij heb ik ook weer wat terugbetalingen ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.