vrijdag 22 november 2013

Tien jaar dood!

Recent is er een mevrouw gevonden die 10 jaar geleden op 74 jarige leeftijd is overleden. Dat was TIEN jaar geleden. Niet vorige week, niet vorig jaar, maar in 2003.

Schokkend vind ik dat!
Dan vraag je je af: hoe kan dat?
Roken mensen niets? Hoe zat het dan met lampen?
Zou er licht gebrand hebben toen ze overleed en is dat licht gewoon blijven branden?
Dat is niet mogelijk, lijkt me, want een spaarlamp gaat wel lang mee, maar geen 10 jaar als hij dag en nacht brandt.
Zou de betaling van de huur, energie en de verzekeringen automatisch zijn gegaan en zou de AOW ook automatisch binnen zijn gekomen op de bankrekening?
Ze verbruikte bij leven water, gas en stroom. Misschien ondertussen bijna niets, maar je moet toch ieder jaar de meterstanden doorgeven? Zo nu en dan komt er toch ook een meteropnemer langs?
Hier wel in ieder geval. En wat gebeurt er dan als er niemand open doet?

Eind jaren tachtig woonde ik in een huis en daar tegenover werd iemand dood gevonden die waarschijnlijk al weken daar in huis gelegen had. Niets van gemerkt! De onderburen roken wat. Wij hadden niet het zicht op die woning, dus we hadden geen idee. Het veroorzaakte nogal wat commotie in de straat.

Toen mijn moeder nog in haar eigen huis woonde, belden mijn broer en ik een paar keer per week op en verder hielden de buren een oogje in het zeil. Soms was ik toch wel eens bang bij haar naar binnen te gaan en haar dood aan te treffen. Het was dan al weer een paar dagen geleden dat ik gebeld had en wie weet was er ineens iets gebeurd en was ze niet in staat bij de telefoon te komen......... en lag ze ergens levenloos misschien?
Ik vond het wat dat betreft heel geruststellend dat mijn moeder opgenomen werd in een verzorgingstehuis. Iedere ochtend werd ze geholpen met opstaan, ze kreeg ontbijt, koffie, een warme maaltijd, thee en ook weer avondeten. 3x per dag insuline spuiten een half uur voor de maaltijd. De verzorgsters kwamen zeker 10x per dag bij haar binnen.

Hoe zal dat bij mij gaan? De overheid wil iedere oudere zo lang mogelijk thuis laten wonen. Ik ben nu wel eens vanaf donderdagmiddag tot en met maandagochtend alleen thuis. Ik ga wel elk weekend zwemmen en boodschappen doen, ga op stap en bij mensen op bezoek. Maar niemand heeft het in de gaten als ik niet naar buiten kom en het licht niet gaat branden 's avonds. Dan denken de buren misschien dat ik een weekend weg ben. Als ik maandagochtend niet op mijn werk verschijn en ik meld me niet ziek, dan gaan op mijn werk de alarmbellen rinkelen en zoekt men contact met mij en als dat niet lukt met mijn kinderen en buren. Dan kan ik al wel 3 dagen dood liggen. Brr raar eigenlijk!!
Meestal heb ik veelvuldig telefonisch of SMS contact met mijn kinderen, dus waarschijnlijk slaan ze sneller alarm als ze geen reactie krijgen of ik neem de telefoon niet op. Maar in vakanties?

Het lijkt mij een goed idee om oudere alleenstaande mensen een alarmknop te geven. Die wilde ik ook voor mijn moeder regelen toen ze nog thuis woonde, maar ze kwam er niet voor in aanmerking. Te gezond en als ze een knop wilde, dan moest ze het zelf betalen. En het kost nogal wat, er zit een heel systeem achter. Want als er een oudere op de knop drukt, dan moet er iemand in actie komen en die moet ook weten waar die naar toe moet en er moeten contactadressen zijn van mensen waar in geval van nood contact mee opgenomen wordt.

Hier in mijn straat let ik automatisch op de overbuurvrouw van 70+ , een eenzelvige alleenstaande overbuurman en op mijn achterbuurvrouw. Het valt op als het licht niet brandt. Ik heb al eens bijna alarm geslagen. Toen bleef 's ochtends het licht in de douche van de achterbuurvrouw branden, maar het licht in de keuken ging niet aan. Het veroorzaakte bij mij een "niet pluis" gevoel. Ik heb de sleutel van haar huis. Nét voordat ik besloot toch maar eens een kijkje te gaan nemen of haar zoon en schoondochter (mijn jongste kind) in te seinen, ging het licht in de douche uit. Wat kun je dan blij zijn met een teken van leven!

12 opmerkingen:

  1. Vreselijk zoiets! Ik hoorde vanmorgen op de radio de onderbuurvrouw vertellen, dat een andere buurman gezegd had dat die vrouw bij een dochter was gaan wonen. Ook werd verteld dat de thuiszorg gelijk gewaarschuwd had dat zulke dingen vaker zouden kunnen gebeuren wanneer er bij heel veel mensen geen thuishulp meer over de vloer komt. De controle is dan gewoon weg.

    Voor mijn ouders heb ik wel een thuisalarm laten installeren toen ze nog in hun eigen huis woonden. Als er iets zou zijn zou ik als eerste opgeroepen worden en bij mijn afwezigheid mijn broers. Nu ze in het verzorgingshuis zitten is dat trouwens nog zo: ik ben de contactpersoon en ik word altijd als eerste gebeld als er iets is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, vreselijk maar ik snap niets van de nutsbedrijven ed.
    Een vriendin van mij heeft het volgende systeem: elke morgen mailt ze even naar iemand en geeft dan ook door als ze een paar dagen weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las het vandaag op het wek in het dvhn. Ik vond het ook zo schokkend! Ik begrijp het dan ook niet, want een lijk gaat zo ontzettend stinken. Dat moeten buren toch wel ruiken. En er komen toch deurwaarders aan de deur als je je rekeningen niet betaald op den duur?
    Wat zal die arme vrouw een eenzaam leven hebben geleid dat er niemand is geweest die haar heeft gemist. Ik word daar heel erg verdrietig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach ja, de aow wordt automatisch betaald, evenals alle vaste lasten, dus instanties krijgen geen argwaan en schulden ontstaan niet zo snel als ze die niet had en verbrassen deed ze niet meer...Nog een wonder dat die werklui niet gedacht hebben dat ze aan het werk of op vakantie was oid. Ik wil er niet aan denken dat niemand naar die vrouw omgekeken heeft. Bijna niemand kiest ervoor zo geisoleerd en afgesneden te zijn en af en toe een praatje kost toch niets?
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twitterde iemand, dat de overledene tien jaar goed had kunnen sparen :-))
    In Amsterdam worden vaker dode mensen aangetroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vreselijk dat die vrouw 10 jaar dood heft kunnen zijn zonder gemist te worden.
    Je wilt toch gemist worden als mens als je er opeens niet meer bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De buurvrouw van mijn moeder is dik in de 90. Heeft ook een alarmknop in huis. Ze bleek te zijn gevallen mijn moeder dacht iets gehoord te hebben en kreeg een gevoel dat er iets niet goed was en is gaan kijken. Bleek ze al een kwartier in de keuken te liggen en niet overeind te kunnen komen. Op de vraag waarom ze haar alarmknop niet gebruikte antwoorde ze: neehoor dan val ik iedereen maar lastig. Mijn moeder mocht haar kinderen ook niet bellen wat mijn moeder uiteraard wel gedaan heeft. De kinderen hebben mijn moeder nu een sleutel gegeven zodat ze altijd naar binnen kan als ze denkt dat er iets is. Nu was het overdag en was de deur los. Het is toch ook wel zo sociaal om een beetje op elkaar te letten en elkaar te helpen als dat nodig is. In en in triest dat niemand maar dan ook niemand haar gemist heeft de afgelopen tien jaar...
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor mijn gevoel klopt er iets niet. !0 jaar en ineens slaat werklui alarm. Ik ben ook wel eens niet thuis maar als er dan werklui aan de deur staat gaan die niet ineens politie bellen hoop ik ;) En idd de meterstanden en na 10 jaar heb je toch aardig wat post opgespaard dat moet toch iemand een x zien. Om over de stank nog maar niet te spreken.
    Als onderbuurmand je boven buurvrouw in 2002 voor het laatst zien en nooit meer boven horen lopen.
    Sorry maar het gaat er bij mij gewoon niet in dat je in zo een rijtjes huis 10 jaar ongemerkt dood in een woning kan liggen.
    Pip

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn schoonmoeder, toen net 83, woonde zelfstandig en zonder hulp maar was lid van een telefooncirkel, opgezet door vrijwilligers. Elke ochtend belde de eerste vrijwilliger maar mevr. of meneer A, die belde naar B, die naar C ....en de laatste belde weer naar de vrijwilligster. Als iemand eens een paar dagen elders zou vertoeven, werd dat gemeld bij de vrijwilligster zodat de cirkel niet verbroken werd. Op deze manier ligt iemand zonder sociale contacten nooit langer dan een etmaal alleen (dood)ziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanmorgen voorpaginanieuws in het Algemeen Dagblad. Er is wel een dochter. Schrijnend verhaal ook van dochter.
    AJA Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo zie je maar weer dat als je je rekeningen maar blijft betalen er niemand is die zich er druk over maakt hoe het met jou als persoon gaat,

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.