Ik heb bij de bank aangegeven dat ik vandaag geld wil aflossen op mijn hypotheek. Alleen, of dat ook gebeurt? Geen idee, ik heb weer eens geen enkel teken van leven van de bank gehad over mijn extra aflossing. De eerste keren dat ik afloste, kreeg ik een echte brief waarin bevestigd werd dat mijn verzoek om extra aflossing in behandeling genomen was. Ik heb ongeveer 1,5 maand voor vandaag met de daarvoor bestemde formulieren een aanvraag gedaan. De uiterste termijn is een maand.
De vorige aflossingen zijn wel geïncasseerd, soms een weekje later dan aangevraagd, maar het gebeurde wel. Afwachten dus.
Afgelopen zaterdag ontving ik een brief van de hypotheekbank. Ik dacht: ha, ze sturen op de valreep toch nog een bevestiging! Maar nee hoor, het was een jaaropgave, met daarin hoeveel hypotheekrente ik had betaald, en hoe hoog mijn hypotheekschuld op 1 januari 2013 en op 31 december 2013 was. Handig voor de belastingaangifte, maar een bevestiging van de extra aflossing zat er niet bij.
Ik moet vanavond maar eens mailen en vragen of, en wanneer ze mijn extra aflossing willen incasseren. Misschien is het geld vanavond ook ineens toch van mijn betaalrekening? Ik weet het niet.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 20 januari 2014
Hypotheekaflossen
Labels:
Hypotheek
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Jammer dat ze daar zo onduidelijk over zijn! Ik mag het altijd zelf overmaken, dat is dan een stuk handiger.
BeantwoordenVerwijderenOnze bank in België doet over dat soort dingen ook altijd zo raar. We kregen half december een berichtje (via de afschrijving nota bene) dat op 1 januari de premies voor onze levensverzekeringen zouden worden geïnd. Dus had ik dat bedrag klaargezet. Op 8 januari was het er nog steeds niet af, en heb ik mijn lokale bankkantoor maar eens gebeld. Die wisten zoals gewoonlijk van niks, en hebben het uitgezocht. Op 11 januari ging het er uiteindelijk af. Ik snap dat niet, het is toch allemaal geautomatiseerd? Ik vond het heel vervelend om steeds met dat bedrag rekening te moeten houden.
BeantwoordenVerwijderenSiebrie
Misschien kwam dat door het invoeren van SEPA betalingen? Die waren in ieder geval in Nederland oorzaak van vertraging, tenminste onze ziektekostenverzekering gooide het daar op...
VerwijderenWat een gedoe toch altijd! Wij moeten het ok een maand van tevoren schriftelijk aangeven (incl. postzegel) en dan krijgen we een bevestiging terug... meestal, niet altijd. Wel op de aangegeven datum is dan het geld van de rekening, waarvan ik dan zelf moet zorgen dat het op de lopende rekening staat. Maar goed, het levert me toch altijd weer een fijn gevoel op en doe het toch, zodra het weer kan. 15 Febr. is de volgende extra aflossing! Wat dan pas 1 April merkbaar is in premie. Maar toch, alle beetjes helpen!
BeantwoordenVerwijderenik heb al 1 keer vervroegt afgelost ,ik heb gewoon een mailtje naar de bank gestuurd met het gewenste bedrag en datum ik heb een berekening met kosten gekregen en de nieuwe aflossingstabel ... (geen problemen gekent , ook in belgie)
BeantwoordenVerwijderenDe extra aflossing is nog niet geïncasseerd. Ik heb wel een mail van 17 december teruggevonden met de ontvangstbevestiging van mijn mail met de ingescande aflossingsformulieren: ze zouden het doormailen naar de desbetreffende afdeling. Daarna radiostilte.
BeantwoordenVerwijderenIk ga deze mail nog maar weer eens beantwoorden. Ik ben benieuwd wat het oplevert.
wat storend zeg! lijkt me heel vervelend zo`n bank. Bij Rabobank gelukkig geen problemen daarmee.
BeantwoordenVerwijderenGisteren ontving ik mail met de volgende tekst: Excuses voor het ongemak. De afdeling die uw verzoek gaat verwerken heeft uw verzoek in behandeling. Wij zullen uw extra aflossing(en) zo spoedig mogelijk incasseren. Zo spoedig mogelijk is een zeer rekbaar begrip, maar waarschijnlijk gaat het nog lukken deze maand!
BeantwoordenVerwijderenZe hebben het verzoek vanaf 16 december 2013 in behandeling, die "klus" moet toch zo langzamerhand afgerond zijn, toch?