donderdag 27 februari 2014

Een andere energieleverancier!

Per 1 april ga ik naar een andere energieleverancier. Geen bonus deze keer, maar wel een actietarief en geen boetes bij een volgende overstap, ook al is het jaarcontract nog niet afgelopen. Wel handig voor als er nog eens een vette bonus voorbij komt. Maar ik heb sterk de indruk dat die bonussen voor kleine verbruikers zoals ik niet meer gegeven worden. Het is wel een héél groene leverancier, die heet Groene Keuze ;-)

Ik heb nog eens even zitten rekenen wat een jaar energie, inclusief de overstapbonus mij gekost heeft. Ik heb gerekend vanaf 24 februari 2013 - 23 februari 2014.
Wat verbruikte ik in die periode?
Verbruik gas 584 m3,
stroom 1228 kWh
Ik heb overigens het tabblad verbruik stroom en gas weer helemaal bijgewerkt!

berekening energieverbruik 2013/2014 

stroom 272,79
gas 361,02
meerkosten groene stroom 24,00
vaste kosten stroom 53,88
vaste kosten gas 53,88
netwerkkosten gas 159,21
netwerkkosten stroom min heffingskorting
144,30
overstapbonus
275,00

924,78 419,30



totaalkosten energie  505,48
per maand  42,12

De bedragen zullen wel ongeveer kloppen voor de verbruiksperiode waarop de afrekening plaatsvindt, namelijk van eind maart '13 - eind maart '14, tenzij er nog een ijskoude maand maart komt. Kan natuurlijk, maar daar ziet het op dit moment niet naar uit.

Nog even voor de duidelijkheid, nog wat opmerkingen over stookgedrag:
dit is het gebruik van 1 persoon in een tussenwoning met links en rechts buren.
Van eind februari 2013 - zomer 2013 woonde mijn dochter ook bij mij, maar die was er samen met haar vriend alleen in het weekend, als er toch al gestookt werd. Doordeweeks was ze bij haar vriend.
 Ik ben niet hele dagen thuis, ik werk 4 dagen per week, dan wordt er overdag niet gestookt.

7 opmerkingen:

  1. Jammer dat tegenover de bedragen niet het verbruik staat. Zouden we lekker kunnen vergelijken met onze eigen energiekosten brief. Nu zijn heet alleen maar bedragen.
    De meeste mensen in mijn omgeving weten niet eens wat ze verbruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp niet hoe je je opmerking bedoelt. Ik heb in een heel jaar 584 m3 gas, stroom 1228 kWh verbruikt en ik heb uitgerekend dat ik daar €42,12 per maand voor moet betalen, gewoon met het tarief dat op de site van de energieleverancier staat. Dat lage bedrag komt door de dikke bonus (275) die ik vorig jaar toegezegd kreeg (die komt bij de eindafrekening). Anders had ik €65,03 per maand betaald.

      Verwijderen
    2. Toch is dat heel relatief want een bonus van 50 euro kan een lagere maand bedrag opleveren als bv het kw/h en m3 prijs lager is en/of andere vaste bedragen.

      Verwijderen
    3. Zeker, dat kan! Je kunt op vergelijkingssites precies zien wat voor jou de beste keus is. Ik ben nu overgestapt naar een leverancier die geen bonus geeft, maar wel een betrekkelijk laag actietarief. Ondertussen ben ik overigens wel duurder uit, nu geen enkele leverancier meer dikke bonussen biedt. Als ik hetzelfde verbruik, ga ik nu €56,13 per maand betalen. De allergoedkoopste aanbieder bood €52,55 per maand, maar die is minder duurzaam en heeft slechtere testresultaten in klantvriendelijkheid, maar wel een bonus van 100 euro. De goedkoopste heeft hogere tarieven en wel een bonus, mijn keuze heeft lagere tarieven en geen bonus.
      Nu maar hopen dat ik komende winter langdurig thuis kom te zitten, dan kan ik daar goed van profiteren.
      Grapje!

      Verwijderen
  2. Wat een lage energie kosten!! Scheelt inderdaad als je vier dagen per week werkt, maar dan nog , knap hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. welke energieleverancier heb je gekozen?
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat staat in het bericht: Groene Keuze. Je moet de naam zelf nog even in het Engels vertalen!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.