Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 7 april 2014

Veel groenten en veel fruit


Het lijkt er op dat we veel te weinig groenten en fruit eten! Volgens nieuw onderzoek zouden we eigenlijk tenminste 375 gram groenten moeten eten en 300 gram vers fruit. Onderzoekers bij het University College in Londen hebben er over gepubliceerd in het Journal of Epidemiology & Community health. Klik op de link en je komt op een Engelstalig abstract over dit onderzoek.
Onderzoekers analyseerden 8 jaar lang de eetgewoonten van 65.000 Engelsen uit de Health Survey for England en relateerden dit aan de doodsoorzaken.

Wat staat er in? Als je dagelijks 375 gram groenten en 300 gram vers fruit eet, dan heb je 42 procent minder kans om vroeg te overlijden dan mensen die minder gezond eten. Volgens de onderzoekers heb je minder kans op het krijgen van hartaanvallen, beroertes en kanker.

Het schijnt dat in Nederland slechts 5% de veel lagere norm van 200 gram groenten en 2 stuks fruit haalt, de rest van de mensen zit er onder. Ik haal de Nederlandse norm wel, en ook de norm uit Engelse onderzoek wat fruit betreft, maar die groenten, dat haal ik echt niet.
Hoe zou je dat moeten doen? Alleen bij de warme maaltijd groenten eten, dat lukt niet. Ik eet nu regelmatig bij de lunch plakjes komkommer en radijsjes. Ook op de boterham heb ik vaak wat sla, of fijngesneden prei. Daar zou ik een gewoonte van moeten maken, dan lukt die 375 gram wel! Ik wil best geloven dat veel groenten eten gezond is. Je eet automatisch minder slechte voeding en je krijgt meer vitaminen en mineralen binnen, vooral als je flink varieert.

26 opmerkingen:

  1. Ik haal die 375 gram gekookt wel. Als rauwkost/salade niet probeer maar eens 375 gram sla/salade te eten....... je voelt je net een konijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, was ik helemaal vergeten.... Ik eet regelmatig als lunch of gewoon samen met het brood een rauwkost, tomaat, blaadje sla, komkommer etc. Kijk dat helpt ook goed om aan de 375 gram te komen.

      Verwijderen
  2. Als het hier gewoonte zou worden bij de lunch ook een flinke portie groente te eten,zou dat een verandering ten goede zijn. Ik kon vroeger op mijn werk goedkoop verse soep en een salade kopen.Als gepensioneerde maak ik het nu zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ons aangewend om veel groene smoothies te drinken (bij of als ontbijt). Groene smoothies maak ik van half groene groenten, half fruit. Wij vinden het heerlijk (ook de kinderen). Ik zou het wel elke dag op tafel willen zetten, maar in de winter is al die bladgroente me te duur. Bovendien staat het me tegen dat je dan importspul hebt, of iets uit de kas. We maken dan af en toe smoothie met boerenkool of winterandijvie. Maar de komende tijd kunnen we ons weer helemaal uitleven met spinazie en allerlei soorten sla en kruiden.
    Verder zijn we sinds vorige jaar september ook groenten bij de lunch gaan gebruiken in de vorm van salades. En op brood nemen we vaak tomaat, kiemgroenten, banaan, peer, sla, appel enzovoorts. Zo komen wij gemakkelijk aan 'de norm'.
    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb een poosje groene smoothies gemaakt voor overdag maar kan je zeggen dat zoveel groente en fruit voor mij niet goed was. Ik heb daardoor juist tekorten opgelopen omdat ik bijna geen dierlijke producten meer gebruikte. Ik zit nu maar beetje overal tussenin, alles met mate en dat werkt voor mij beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Marga, ik ben dan best benieuwd welke tekorten dat waren. Volgens de Planteneter kun je eigenlijk alleen maar een vitamine B12 tekort oplopen als je puur plantaardig eet. Overigens eet ik weliswaar heel veel groenten en fruit, maar één keer per week ook een stukje vlees of vis. Ik ben in twijfel of ik dat zo houd, of alsnog op 100% plantaardig overga. Een informatieve video nav het engelse onderzoek en plantaardig eten vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=G1HnleDxdxA&feature=share&list=UUcxH_MvxyQvr6u2spSHDeIQ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oww, dat waren er nogal wat Teunie, ik heb het laten testen en in een bestand ontvangen, teveel om hier neer te zetten.
      Maar o.a. ijzer en magnesium, selenium, jodium...en nog zo 'n paar.
      Dus daarom ben ik voorzichtig geworden met bijna alleen maar plantaardig.

      Verwijderen
    2. Dat hoeft niet aan plantaardige voeding te liggen. Het kan ook zijn dat je de voedingsstoffen om de een of andere reden niet goed kunt opnemen. Ben je ook getest op coeliakie?

      Verwijderen
  6. Soep of smoothies zijn echt geweldig.
    Ik maakte gisteren weer voor deze week als extra bij het ontbijt. Met paar handen spinazie, 3 appels, 3 bananen, een pruim, paar aardbeien, een kiwi en een hand frambozen. Daarbij voor mezelf en voor kleinste een flinke schep chiazaadjes (berg veel vezels) en dan is het echt heel gezond.
    Nu heb ik echt fruit en groente monsters in huis, dus de kids halen dat makkelijk. Maar zelf vind ik het vaak net lastiger en maak ik dus maar elke week soep (pompoensoep en dergelijke, echt van groente) en elke dag een extra smoothies. Dan haal ik makkelijk alle vitamines en mineralen er uit die ik nodig heb en ik heb veel meer energie.

    Teunie, overigens kan een tekort aan vitamine Bcomplex (meer dan alleen 12) ervoor zorgen dat je lichaam ook andere dingen niet goed meer opneemt. Dit is per persoon verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In het krantenartikel die ik las, stond dat je door meer fruit en groente te eten, je kans om te overlijden met zoveel % verminderde. Dat vond ik wel vermakelijk, overlijden is een zekerheid en geen kansberekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er valt volgens de krant The Guardian sowieso wel wat af te dingen op de conclusies van het onderzoek. Die mensen die zo veel groenten en fruit aten, hadden waarschijnlijk toch al een veel gezondere leefstijl dan de mensen die minder groenten en fruit aten. Misschien rookten ze niet en bewogen ze (veel) meer dan de controlegroep. Het is dus de vraag of het alleen van meer groenten en fruit komt dat je langer leeft en minder kwalen krijgt. Maar ja, mensen zijn geen proefdieren in een testlab, dus je kunt niet zuiver vergelijken en alle andere oorzaken van langer en gezond leven buiten beschouwing laten.

      Verwijderen
  8. Helaas weet ik zeker dat ik dat niet haal. Ik ben allergisch voor zeer veel soorten fruit. En dan natuurlijk voor de 'gangbare en makkelijke' soorten, zoals appels, peren, aardbeien, pruimen etc. etc. Even snel een appeltje pakken resulteert in opgezette keel, jeuk, branderigheid en benauwdheid. Ik probeer zoveel mogelijk te variëren en met smoothie's toch een hoop binnen te krijgen.
    Gelukkig gaat het met 2 van de 3 kinderen wel goed, en hebben die ook de gezonde gewoonte ontwikkeld om fruit van de fruitschaal te pakken, inclusief appeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tomaat, kiemgroenten, banaan, peer, sla, appel..., of komkommer, aardbeien, pruimen, kiwi's...., of tomaat, frambozen, spinazie en radijsjes......, of ... en... en...
    Ik heb ogen als schoteltjes... hebben jullie dat echt allemaal tegelijk in huis??

    Ik heb hier winterwortel in de koelkast, en appels op de schaal..
    Tweede helft van de week misschien een broccoli, en wat bananen.. of weer wat appels..
    In het weekend misschien een bloemkool, en wat mandarijntjes.. of sinaasappels in de aanbieding..




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem,

      Lange tijd had ik in mijn gezin alleen altijd appels op voorraad. Als ik iets anders had, was dat luxe. Maar nu koop ik al jaren restanten op de markt en bij de boer. Denk niet, dat die mensen dat erg vinden. De groentenboer van de markt belt me zelfs tegen sluitingstijd op, als hij nog eea voor me heeft. En de boer zegt: ik maak liever jou er blij mee, dan dat ik het weggooi. Voor zo'n 30 euro heb ik een hele kofferbak vol groenten en fruit en kan daar met 11 personen 2 weken mee toe. Ik heb dan ook 'speciale' dingen als sharonfruit of luxe groenten als asperges. Ik ben altijd super rijk met al die vitamientjes zo voor het grijpen.

      Verwijderen
  10. Teunie ik heb een b12 tekort ontwikkeld Door mezelf alleen groenten en fruit te gunnen (dieet blabla) dus het kan wel maar als ik jou blog zo lees zie ik het bij jullie niet gebeuren eet je ook regelmatig noten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ik eigenlijk ook wel grappig vind: we doen zo ons best om gezond oud worden en als we dan oud zijn en alleen nog bananen kunnen eten : -) , dan worden we geacht mantelzorg te ontvangen van onze (oude) kinderen, en nog fit genoeg te zijn om thuis te trap op te kruipen.
    Ook ik eet plantaardig, ook noten, al jaren. Ben supergezond en hoop dat ook nog een tijdje te blijven.
    Groetjes, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Annika, in noten zit ook geen B12; verder: een B12 tekort ontwikkel je ook niet in een weekje, maar dat duurt maanden; verder hoef je geen vlees te eten, als je maar
    een dierlijk produkt neemt, zoals zuivel, dan kom je ook geen B12 tekort.
    Wil je helemaal plantaardig, dan heb je een supplement nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als vegetariër heb je ook extra B12 nodig. Het is erg lastig om aan voldoende B12 te komen uit eieren en zuivel.
      Ik heb jaren plantaardig gegeten, maar kan het helaas niet meer doen vanwege coeliakie en intolerantie voor soja.

      Verwijderen
    2. Ik kom trouwens makkelijk aan die grotere hoeveelheid aanbevolen groente en fruit. Ik eet nu grotendeels paleo.

      Verwijderen
    3. Klopt maar wel goede vetten... overigens las ik bij Teunie dat ze veganistisch eet verder is 1 stukje vlees per week dan voldoende?

      Verwijderen
  13. ik ben goed in groenten verbergen, dit deed ik toen mijn kinderen klein waren, bv. de helft van de normale macaroni hoeveelheid vervangen door verse boontjes in stukjes, en dan je gewone toevoeging van saus/groente,
    in elke rode saus diepvriesdoperwten voor de kleur
    in hutspot diepvriesdoperwten en/of zeekraal/ peterselie/ bieslook reepjes prei
    bij andijvie/steeltjes stampot gebakken uien met dragon als bij gerecht
    zo wiezo kunnen gebakken uien bij heel veel gerechten, goedkoop en gezond
    altijd gekookte bieten salade in de koelkast voor de trek om 17.00
    zeekraal kan door bijna elke stampot of sausjes
    avocado door bijna elke salade
    verse knoflook smaakt in bijna alles
    stukjes wortel bij de thee
    noten met komkommer als snack 0m 21.00 bij de thee/biertje
    gebruik heel veel verse kruiden b.v. gekookte aardappel met een forse schep verse peterselie, ziet er vrolijk uit en extra vitamientjes
    bij het avondeten extra serveren, kleine tomaatjes en komkommer olijven stukjes wortel, tijdens het na tafelen kwamen die altijd op
    als kinderen uit school kwamen thee met , mango/kiwi/sharonfruit/ peren/ appels/ mandarijnen/ enz. enz.
    dus wel zoetigheid maar geen suiker..
    bij de pasta schaaltje zonnebloempitten of pompoenpitten voor erover
    verder soepjes van allerlei groenten en met staafmixer is het zo klaar
    idd. ik geef veel geld uit aan groenten, maar eet bijna geen vlees, wel elke dag een biologisch eitje.. en ik vind koken leuk en dat helpt ook mee,
    bij gebakken ei een tomaat/ui/paprika toevoegen
    van bijna elke kool snij je hele goedkope salades appel erbij en je hebt een prima bijgerecht bij de lunch
    stukjes paprika met witte kaas met kruiden
    kortom, ik vind het een voorrecht dat we in een land wonen met zo'n overdaad aan verse groenten/fruit op de markt en in de winkels! ik geniet van koken en de verschillende smaken.. en met 55 en 60 voelen mijn man en ik ons superfit en gezond en ons eetpatroon draagt daar zeker toe bij..Bieke




    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fruit eet ik erg graag maar als ik teveel ervan eet en dus teveel frutose binnenkrijg kom ik vrij snel aan, vandaar dat ik dat beperk.
    Van veel groentes hou ik ook al niet, alleen met smaakbepalende sauzen en dat is dan weer teveel kalorieen. Salades heel lekker maar minder in de winter, gelukkig wordt het weer zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het lijkt wel een onderzoek gesponsord door de groentejuwelier,voor ons gezin moet ik dan elke dag 2 kilo groente en fruit inslaan,hoe krijg je 2 kilo rauwkost weg?
    En de smoothies,neem 3 mandarijnen,2 appels,2 bananen en ga dat een voor een opeten plus sla en spinazie,wedden dat je uit elkaar knapt?

    Wij wonen in een land waar in de winter geen fruit is maar wel weer kool en prei,dat barst van de vitaminen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand zegt dat je al die groente rauw moet opeten en dat je dat alleen bij het avondeten moet doen. Bij de lunch wat plakjes komkommer en wat tomaat en je hebt al weer flink wat binnen en dan 's avonds gewoon gekookte bloemkool of worteltjes. Als je 1 appel en 1 banaan eet, dan heb je al 300 gram fruit.

      Verwijderen
    2. Ok,dat was de richtlijn al,2 stuks fruit per dag.

      Verwijderen
  16. ook ik haal de aanbevolen groente en fruit niet altijd , of ik moet eigenlijk zeggen haalde ,want ik kocht het afgelopen weekend een sapcentrifuge op een rommelmarkt voor 5 euro en nu maak ik dus sapjes van groente en fruit en kom ik makkelijk aan de hoeveelheden en het is nog lekker ook en heel handig nu kan ik als alleenstaande ook gewoon de groente en fruit in de aanbieding in grotere hoeveelheden halen ,ook ontdekte ik bij een groenteman honingtomaatjes en jammie wat zijn die lekker zoet , die eet ik nu lekker tussendoor en bij mijn boterham .

    BeantwoordenVerwijderen