zaterdag 20 september 2014

Vakantiegevoel!


Wat was het gisteren een heerlijke dag. Ik heb genoten van mijn vrije vrijdag en zat 's ochtends al in de zon op mijn terras met een heerlijk kopje koffie en een tijdschrift. Alsof het vakantie was.
Ik moet zeggen, ik knap er van op!

In de afgelopen week heb ik ten aanzien van werk knopen doorgehakt en dat voelt ook als een opluchting. Ik ga niet meer extra werken, niet betaald en zeker ook niet onbetaald.

Wat was de druppel die de emmer deed overlopen?
Ik had een paar maanden een uitbreiding van mijn uren en daardoor had ik bijna 2 dagen extra verlof opgebouwd. Mijn leidinggevende wil mij dat extra verlof niet geven en heeft te weinig verlof teruggeboekt.

Ik heb veel gewerkt en wat levert het allemaal op? Financieel bijna niets en ook qua waardering vrijwel niets. Financieel 450 euro, maar ik ben wel mijn zorgtoeslag kwijt en dat betekent dat ik er per saldo ongeveer 200 euro af mag trekken van de extra verdienste. Verder is ongeveer een week niet gecompenseerd, die heb ik voor nop gewerkt. Per saldo heb ik 3 weken gewerkt voor 83 euro per week. En waardering? Er is niet gezegd: fijn dat jij in juni, juli en augustus zo hard gewerkt hebt en dat je je werk zo goed doet, daar heb je het team mee geholpen. Niets dat ook maar een beetje in de buurt komt.

Ik heb mij een paar weken zomervakantie "af laten pakken".  Natuurlijk was ik daar zelf bij, maar ik ga dat niet nog een keer doen. Ook geen werk mee naar huis. Ik ben er klaar mee en zal voortaan direct bij mijn baas aangeven wanneer ik in tijdnood kom en dan zoekt deze maar oplossingen. Ik ga niet meer extra werken.

Ik ga ook niet langs P&O met vragen over mijn verlof, dat kost me te veel energie en ik heb er geen zin in om het gedoe van mijn leidinggevende met mijn verlof aan te vechten.
Dat is mijn besluit, nu moet ik het ook nog uitvoeren! Ik denk dat ik in de komende tijd regelmatig bij mijn leidinggevende zit! Zeker ook omdat ik op 6 oktober aan staar geopereerd word en een maand later nog een keer. Er is nauwelijks voor vervanging gezorgd. Collega's, zonder mijn specifieke expertise, mogen het er even bij doen.

Het mooie weer en mijn besluit gaf mij zo'n gevoel van rust, daar heb ik erg van genoten. Deze keer geen jaarverslag of uit te werken notulen naast mijn thuiscomputer! Leve de vrije tijd en het mooie herfstweer!

Wat ook helpt: het modereren van  reacties en de woordverificatie. Ik realiseer me nu hoe zeer ik me op mijn kop heb laten zitten door de "blogpolitie", met wat lezers vonden wat interessant is en wat niet.
Ik ervaar nu veel meer vrijheid, ik ben baas op eigen blog.

31 opmerkingen:

  1. Klinkt als een hele serie goede besluiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk voor je. Soms moet je voor jezelf opkomen. Alleen nu vol zien te houden. Op 1 of andere manier sluipt de "slechte" gewoonte er zo weer in.

    In mijn vakantie bedenk ik mij altijd van alles: ik ga het zo en zo aanpakken, mij niet meer laten opjagen etc. maar op 1 of andere manier hou ik het nooit lang vol. Ik wijd het maar aan het wild wild westen, niemand heeft tijd, iedereen is druk en je MOET door. *zucht* ben geloof ik heel hard toe aan vakantie.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door de werkdruk is de "verleiding" inderdaad heel groot om in mijn vrije tijd mijn werkmail te openen en dingen waar ik nog niet aan toe kwam 's avonds of in het weekend te doen.

      Verwijderen
  3. Goede besluiten. Sjonge zeg, wel raar hoor dat je je uren niet terugkrijgt of uitbetaald krijgt! En zelfs geen blijk van waardering, dat was nog wel het minste geweest wat ze konden doen.

    Fijn dat het modereren je zo goed bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om aan de werkdruk te ontkomen heb ik altijd extra gewerkt, in de pauzes doorgewerkt en later vertrokken, veel werk thuis gedaan, 's avonds en in het weekend. Gewoon werk mee naar huis genomen en in alle rust thuis gewerkt. "Natuurlijk" kreeg ik daar niets voor betaald. Ik moest efficiënt kunnen werken en timemanagement toepassen, dan paste het gemakkelijk in mijn uren. Een collega doet in 4 dagen wat ik in 2,5 werkdag doe. Als ik dat noemde, dan werd dat genegeerd. Ze komen er nog wel achter nu ik voor mijn werk geen "vrijwilligerswerk" meer ga doen en gewoon de uren werk waar ik voor betaald word.

      Verwijderen
  4. Sterkte gewenst met de weg,die je inslaat. Want dat zijn ze niet van je gewend en zal weerstand geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je gelijk hebt, dat ze daar zeker aan moeten wennen, zie mijn bovenstaande reactie.

      Verwijderen
  5. Goed besluit!
    Ga je het werdrukprobleem ook niet bij de medezeggenschapsraad brengen? Als de raad geen signalen uit het werkveld krijgt kan ze het probleem niet op de agenda zetten
    En straks na de operatie niet te snel te veel doen voor je baas. Ze zoeken maar een oplossing.
    Vandaag ook nog maar in het zonnetje zitten,is heel goed voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je dit voor jezelf besloten hebt, ook succes met het uitvoeren. Maar dat komt vast wel goed, het klinkt alsof je alles goed op een rijtje hebt gezet en dan is het vaak makkelijker om daar ook echt achter te (blijven) staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Werkdruk speelt mee, en het feit dat andere mensen ook van jou afhankelijk zijn, mensen die ook maar afhankelijk zijn van of jij er bent of niet, en of er een vervanger is geregeld of niet. Ik vind het een hele goede beslissing van je; die mensen hebben er ook niets aan als jij bijvoorbeeld burn-out raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed besluit Zuinigaan!

    Heb in mijn werkende (en ook niet werkende) leven te veel en te vaak 'zomaar' hard gewerkt en de illusie gehad dan 'men' dat wel zag. Wel nee joh...wel heel makkelijk een werkpaard.

    Hou dit vast en lees af en toe deze pagina nog een keertje na. Hoe het voelt om goed voor jezelf te zorgen en ook nee te durven zeggen.

    Wens je een ontspannen weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed zo !
    Geniet van je leven !
    groetjes Margreeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed zo! Kiezen voor jezelf is soms gewoon keihard nodig. En nu was het ook blijkbaar nodig anders was je er niet zo van opgeknapt.Top ggedaan1

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij bent er volgens mij goed op tijd bij! Het nooit vrij zijn, het onbetaald werken, maar vooral het gebrek aan waardering heeft mij doen besluiten te stoppen met werken. Was niet nodig geweest als ik eerder Stop had gezegd. Dus: hou vol!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je je zorgtoeslag verliest als je € 450 per jaar meer verdient. Dus als je al tegen de bovengrens zat, dan is t logisch. En dan nog verdiende je dus €250 meer.

    Don't get me wrong: heel goed om voor jezelf op te komen en terug te gaan naar normale uren etc. Maar door aan te geven dat je werk minder loonde door verlies van toeslag geef je wel een verkeerd signaal af.

    Overigens zou ik wel degelijk voor m'n vrije tijd en geld 'vechten' als ik jou was. Da's ook een mooi signaal dat met jou niet te sollen valt. Je werkt er toch hard voor?

    Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die 450 is netto, niet bruto. Bruto was het bedrag €1097,84 en netto €458,56. Ik zat al ongeveer aan de bovengrens van wat ik verdienen mag om nog zorgtoeslag te krijgen.

      Er valt overigens wel degelijk wat te vechten als het invulling van taken betreft. Wat ik nu allemaal moet doen, past praktisch gesproken helemaal niet in mijn uren.

      Verwijderen
    2. Ik heb het nagerekend, ik had dit jaar 16 euro per maand zorgtoeslag, maar dat moet met de extra verdiensten 5 euro per maand worden. Verschil is 132 euro. Ik heb mijn zorgtoeslag op 0 gezet, anders moet ik dat volgend jaar alleen maar terugbetalen. Netto verdienste is, als ik de zorgtoeslag waar ik nu niet meer recht op heb, er aftrek €326,50.

      Verwijderen
  13. Heel goed dat u voor uzelf op komt. Ik hoop dat u dit gevoel vast weet te houden en u niet gek laat maken door uw werkgever. Ik lees uw blog al een tijdje en herken veel in wat u schrijft. Ik wens u heel veel sterkte met de operaties die u moet ondergaan en wens u nu alvast al een spoedig herstel toe.
    (Ik heb niet goed voor mijzelf gezorgd en ben nu nog aan het herstellen van een burn-out. Terwijl ik daar geen tijd voor heb omdat mijn kind zwaar gehandicapt is en ik wel moet werken buiten de deur blablabla. En dat wordt mij ook weer kwalijk genomen dat ik een watje ben want een ander kan wel alles). Met vriendelijke groet, Ieniemienie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn collega die in 4 dagen doet wat ik in 2,5 dag doe, wordt waarschijnlijk ook aangepraat dat zij een watje is, terwijl men zich niet realiseert dat ze mij een beetje roofbouw op mijzelf laten plegen. Het positieve label is: ik heb hart voor de zaak. Het negatieve label is: ik werkte mezelf op termijn naar een burnout toe. Ik moet nu geopereerd worden en ben daardoor waarschijnlijk 2 maanden lang maar voor ongeveer 50% inzetbaar. Een mooi moment om nog meer taken door anderen te laten overnemen.
      Dat van dat timemanagement en efficiënt werken dat ken ik nou wel!

      Verwijderen
    2. Iets dergelijks overkwam me ook en helaas ben ik erdoor onderdoor gegaan . Wel getracht te bespreken maar alleen verwijten dat ik niet professioneel genoeg was. Ik moest plots ook meedenken met beleidszaken, ben ik echt niet voor opgeleid, daar zijn profs voor vond. Moest steeds meer en kon steeds minder. Was dolblij dat ik 100% ben afgekeurd. Het duurde daarna nog een vol jaar voor ik me echt weer goed voelde.

      Snap dus heel goed wat je voelt. Sterkte en goed dat je nu al ingrijpt.

      Verwijderen
  14. Je hebt meer dan gelijk. Hier precies hetzelfde. Ik werk netjes de uren waar ik voor betaald word, maar aan overwerken doe ik niet. Jaren gedaan en inderdaad stank voor dank. Wat ook helpt is een flinke buffer (F-you money) en in jouw geval een huis dat bijna is afgelost. Daardoor kun je ook echt een statement maken. Iets dat voor iemand met veel schulden niet mogelijk is, omdat het risico op ontslag dan te groot is en veel gevolgen met zich mee zou brengen.
    Op menselijk vlak snap ik het ook gewoon echt niet. Gewoon een simpel "bedankt voor je inzet, we waarderen het enorm" zou al wonderen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pet af. Voor jezelf opkomen is nooit verkeerd. Maar voordat je dit besloot......we hebben de "verkeerde" leeftijd. Het is/was allemaal zo gewoon. En een -dank je wel- binnen een groot bedrijf ?? Dat past niet. Veren steek je in je...........en niet bij de ander. Sorry ;-) . Groeten en heb het goed. Als je dit leest wil je dan "verwijderen" verwijderen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar bedoel je? Kun je je verzoek toelichten? Ik weet niet waar je op doelt?

      Verwijderen
    2. Je ziet een knopje verwijderen als je een reactie hebt ingestuurd. In dit geval kan Gerrie haar bijdrage verwijderen als ze op het knopje verwijderen drukt. Ik denk dat Gerrie die knop bedoelt

      Verwijderen
    3. Gerrie, ik heb gelukkig andere ervaringen. Het is afhankelijk van het management want ik werk bij een heel groot international bedrijf en bij ons zijn uitingen van waardering heel gewoon, kan financieel zijn, kan zijn door een bericht aan alle medewerkers, kan ook in tijd zijn.

      Verwijderen
    4. Oh, dat! Maar dat kan ik helemaal niet verwijderen. Volgens mij is dat een instelling die ik niet kan wijzigen. Ik heb hier onder elke reactie het woord "verwijderen" staan.

      Verwijderen
  16. Ik heb in mijn ' bij een baaswerktijd' eigenlijk nooit problemen gehad met overuren of teveel druk. Ik werd altijd wel gewaardeerd en als er een probleem was werd dat binnen de afdeling besproken en werd er een oplossing gezoch! Maarre....dat was voor 1990,
    Sinds die tijd werk ik voltijds mee in ons eigen bedrijf. In bepaalde perioden van het jaar ook veel werkdruk en overuren maar omdat we wonen en werken onder een dak hebben voelt dat heel anders. Bovendien wordt elk uur dat je werkt goed betaald! Ik hoop dat je bij je standpunt(en) kunt blijven, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat klinkt dit allemaal heerlijk verstandig! Mindfulness heet dat tegenwoordig. De nieuwe Flow Special gaat er helemaal over.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Knap dat je zo resoluut knopen door durft te hakken en fijn ook dat je al verbetering merkt. Ik zou zeggen, volhouden en doorgaan!
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ook een staar operatie gehad aan beide ogen -12 je kan met 2 dagen weer aan het werk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij is dit per persoon heel verschillend. Het zou fijn zijn als ik snel herstelde, maar ik ken ook andere verhalen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.