zondag 11 januari 2015

Zuinig met voeding

Vandaag weer eens een bericht over Voedselverspilling. Hoe ga je zó om met voeding dat je zo weinig mogelijk, of bij voorkeur helemaal géén voeding weggooit?
Niets weggooien is niet alleen goed voor het milieu, maar uiteraard ook heel goed voor je portemonnee. Je geeft geen geld uit om het in de vuilnisbak te gooien.
Bij mij gaat het tot nu toe prima. Ik heb niets weggegooid omdat het bedorven of verrot was.
Er was 1 keer een peertje dat bijna "over datum" was. Het was nog niet verrot, maar mij een beetje te rijp. Ik heb het peertje geprakt door de yoghurt met muesli en dat was lekker.

Kliek & Co stuurt mij regelmatig tips.
In de afgelopen dagen tips over de grote 4:
Dat zijn brood, rijst, pasta en aardappelen. Deze producten worden het allervaakst weggegooid.

Hoe kun je voorkomen dat je overgebleven eten weggooit?
Ik vries brood altijd in en neem uit de vriezer wat ik die dag nodig heb. Daardoor is brood altijd vers en nooit oud of beschimmeld. Het bevalt mij prima sinds ik alleen woon. Toen we nog met zijn drieën woonden, kreeg het brood niet de tijd om oud te worden en ging het prima zonder vriezer.
Pasta, rijst en aardappelen weeg ik af. Hierbij houd ik rekening met het aantal personen en verder of het mannen of vrouwen zijn die komen eten. Voor mezelf reken ik 200 gram aardappelen per keer, maar bij stamppotten wat meer. Mannen eten meer dan vrouwen.
Bij pasta is 100 gram voldoende en bij rijst reken ik 75 gram per persoon. Het is altijd een afweging. Ik vind dat er genoeg eten moet zijn en te weinig vind ik niet gastvrij. Dus maak ik altijd wat meer dan de richtlijn die ik voor mezelf hanteer. Als ik alleen voor mezelf diepvriesmaaltijden maak, houd ik me wel aan het aantal grammen van mijn richtlijn.
Als er restjes over blijven, dan is dat ook geen probleem, daarvoor is altijd wel een bestemming: soep of lunchgerecht. Wist je dat gebakken hutspot of zuurkoolstamppot heerlijk broodbeleg is?

7 opmerkingen:

  1. Doordat ik wekelijks een hoeveelheid groenten en fruit koop en dat al vroeg bestellen moet,is het soms te veel. Gelukkig lust de hond ook veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb helaas 1 keer iets weg moeten doen.
    In een vergeten hoekje lag nog 'n klein stukje brie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gebakken stamppot op brood kregen we vroeger thuis vaak. Heerlijk krokant gebakken en dan op een vaak wat oudere boterham heerlijk.........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rijst en aardappels vries ik gewoon in, als het over is. Eens in de zoveel tijd maak ik van alle restjes een kliekjesmaaltijd, waar altijd wel iets tussen zit wat één van ons erg lekker vind. Kleine restjes groente vries ik ook in en doe dat door de soepen die ik maak, voor tussen de middag voor mij en vegetarische dochter. Brood halen we ook per dag uit de vriezer en ik stik in de boterbakjes, waar ik alles in in vries. Wel zorg ik ervoor dat we het ook gebruiken. Kliekjes liggen nooit langer dan 3 week in de vriezer. En de pannen worden leeg gelikt door de hond, voor ze de vaatwasser in gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier wordt niets van voeding weggegooid omdat ik voedselverspilling zonde vind. Ik bak elk weekend 8 broden (4 bakvormen naast elkaar op 2 baklagen) en vries, eens het brood is afgekoeld, de broden in in dagporties. Als we extra 'eters' hebben, neem ik gewoon wat meer brood uit de diepvriezer. Wij hebben nooit oud, beschimmeld of hard brood.

    Bij het snijden van de 8 broden, heb ik heel wat broodkruimels die ik verzamel en laat drogen. Eens droog, rol ik ze plat met de deegrol en ik heb gratis paneermeel.

    Ik weeg alle voeding af voor ik die klaarmaak zo heb ik nooit echt overschot. Enkel als kinderen, kleinkinderen gekookt mee eten, heb ik soms wat overschot aangezien ik niet goed kan inschatten hoeveel zij zullen eten.
    Occasionele restjes worden ofwel 's avonds opgegeten met de boterham ofwel de dag nadien verwerkt in een andere maaltijd.

    Ik koop nooit mayonaise maar maak die zelf omdat er dan zeker geen extra toevoegingen in zitten. Aangezien ik dan enkel de dooier nodig heb, heb ik een eiwit 'over'. Ofwel maak ik diezelfde middag puree die ik luchtiger maar met het overgebleven eiwit ofwel vries ik het eiwitje in. Ingevroren eiwit kan na terug ontdooien perfect gebruikt worden om puree luchtiger te maken of om te gebruiken als ik een omelet bak.

    Wij krijgen regelmatig eieren van de kippen van onze buurman maar als ik dan net toevallig zelf al eieren gekocht had, zit ik soms met teveel eieren. Om die niet te laten kapotgaan klop ik het aantal eieren dat ik voor mij en mijn man nodig heb om een omelet te bakken los in een kom en giet dat losgeklopt ei dan in doosjes om te diepvriezen. Voor gebruik het diepgevroren eimengsel laten ontdooien en gewoon bakken.

    Ik stel ons menu samen aan de hand van de producten die we in huis hebben en ik kijk altijd 'wat eerst op moet'. Ik controleer ook regelmatig de vervaldagen van aangekochte producten.

    Sommige mensen gooien enorm veel voeding weg en ik vind dat 'ergens' schrijnend. Bij onze linkerburen liggen heel vaak grote stukken brood, croissants,.... gewoon buitengesmeten op het gras voor de vogels. Pure verspilling : de vogels vinden in de natuur meestal meer dan genoeg voeding.

    Als het hier in onze straat glasophaling is, valt het me ook op dat sommige mensen 'lege'potten choco, confituur,..... klaar zetten voor de ophaling maar dat ze niet eens de moeite genomen hebben om de bokaal volledig leeg te maken en uit te wassen. Bij vele bokalen hangt er nog zoveel aan het glas dat je daar nog makkelijk een boterham (of meer) zou kunnen mee besmeren.
    Met een pannenlikkertje haal je makkelijk het laatste restant uit een 'lege' bokaal. In de bokaal van de choco en de honing giet ik zelfs wat melk. Ik zet de bokaal dan even in de microgolfoven om de melk op te warmen, schud dan even met de bokaal en alle restjes zijn opgelost in de melk. Niets gaat hier verloren.....

    Soms heb ik teveel yoghourt omdat ik er aankocht en de kleinkinderen er toevallig geen zin in hebben. Dreigen die potjes overtijd te gaan dan vries ik ze ook in. Eens ontdooid smaken die nog evengoed of voordien.Invriezen van zuivel kan volgens mij geen kwaad aangezien er vroeger bij de potjes petit gervais plattekaasjes soms gratis plastieken stokjes waren die je in het plattekaasje stak om nadien te diepvriezen zodat je een ijsje maakte van de petit gervais. Aangezien invriezen lukte met plattekaasjes lukt het met yoghourt ook.

    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De restjes uit de potten pindakaas en chocopasta e.d. maken wij hier leeg met een stuk brood aan een vork. Zo heb je nog een hele belegde boterham van de laatste plakrestjes. Zo deden we dat vroeger thuis al.

      Verwijderen
  6. Ik doe bij rijst en pasta juist altijd meer maken om een extra portie in te kunnen vriezen. Dat is dan voor een kliekjesdag of voor zoonlief als hij eerder moet werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.