maandag 12 januari 2015

Ik mag extra hypotheek aflossen!

Wat ben ik blij met de tip van anoniem op 3 januari! Deze tipgever meldde dat je bij internetbankieren kunt zien welke incasso's gereed staan. Ik schreef toen dat mijn hypotheekbank nog geen bericht had gestuurd over de datum van de extra aflossing en dat ik hen een mail had gestuurd met de vraag wanneer de aflossing zou plaatsvinden. Op 9 december had ik een verzoek tot extra aflossing gedaan.

Ik had op 2 januari van de Direktbank de volgende mail ontvangen:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt wanneer de incasso zal plaatsvinden. Graag informeer ik u hierover.
Uw verzoek hebben wij in goede orde ontvangen en zal binnen 10 werkdagen worden verwerkt. U ontvangt ongeveer 2 weken voor de incassodatum een brief met daarin de bevestiging. Tevens staat in de bevestigingsbrief vermeld wanneer de incasso precies zal plaatsvinden. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. 


Omdat ik eerder toegezegde brieven niet ontvangen heb, ging ik zo nu en dan eens even kijken of er incasso's gereed stonden. Wat schetst mijn verbazing toen ik gisteravond, 11 januari dus, op mijn scherm zag dat de bank op 13 januari geld gaat incasseren. Nou ja, echt verbaasd was ik ook weer niet, want ik ben wel wat gewend van mijn hypotheekbank.
Ik heb nog geen brief. Ze hebben mijn verzoek inderdaad verwerkt, maar geen brief gestuurd.
Die twee weken?
Misschien krijg ik die brief 2 weken na het incasso?

Ik ga klagen, maar dat doe ik nadat het incasso plaatsgevonden heeft. Dit om verwarring te voorkomen. Anders denken ze misschien nog dat ze de incasso moeten wijzigen en ik heb gisteravond de overboeking van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening geregeld. Het geld wordt vandaag overgeboekt. 

10 opmerkingen:

  1. Of misschien ook niet klagen (aangezien dat tot nu toe ook nooit geholpen heeft) en over een paar jaar "tot nooit weer ziens" zeggen tegen deze hypotheekverstrekker, als je het laatste restje hypotheek aflost?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn ervaring met mijn bank (die hetzelfde werkt als wat jij beschrijft) is dat ik een week na de incassodatum een brief kreeg dat de incasso niet gelukt was.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gedoe om extra af te lossen. Het lijkt wel of de bank dit tegenwerkt.
    Onze hypotheek loopt bij de r abo en extra aflossen gaat kinderlijk eenvoudig.
    Ik heb 1 januari geld overgemaakt en 3 dagen nadien kreeg ik al een melding dat het maandbedrag opnieuw berekend was. Volgend kwartaal gaat er weer een bedrag net zo lang tot de hypotheek weg is of zolang we extra kunnen aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt ook aangeven dat je een mail wilt ontvangen van incasso's die gaan plaatsvinden. Kan heel handig zijn, zeker bij afschrijvingen die minder frequent plaatsvinden. En ja sinds kort hebben wij ook het "genoegen" dat onze hypotheek onder de Direktbank valt (door alle fusies enzo). Wat een dramaclub. Idioot dat je van te voren toestemming moet vragen om een aflossing te doen. Het is toch echt mijn geld. Doet me verlangen naar de vorige organisatie die de hypotheekbedragen incasseerde. Kon gewoon zelf overmaken. Denk toch dat ik een keer in de pen klim, wie weet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je nu de afschrijving aan ziet komen.
    Ik zou ook bij een overkoepelend orgaan klagen, bv de Kifid.
    http://www.kifid.nl/consumenten/wat-kan-kifid-voor-mij-doen

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In ieder geval fijn dat je extra mag aflossen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Raar toch, dat we iedere keer weer blij moeten zijn als het de bank lukt onze eigen aflossingen te doen!! Bij mij is het ook iedere keer weer een lange weg naar minder afhankelijkheid. De SNS weet precies hoe ze klanten weg moeten jagen wat dit hoofdstuk aangaat. Verder zijn ze al wel wat verder met klantgerichtheid, maar met hypotheken aflossen... ho maar! terwijl dat toch echt hip is, de laatste tijd, zou je zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kijk, wat fijn dat mijn tip nuttig is geweest :)
    (anoniem van 3 januari).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mij is een eerste aflossing ook nog niet gelukt. Ik ben sinds dit jaar klant bij a.bn. Ik moet nu eerst een adviesgesprek afwachten voor ik kan aflossen. Over twee weken. Ben ook benieuwd of ik een rekeningnummer krijg of dat ik een incasso moet afwachten. Groetjes, Em

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.