dinsdag 24 februari 2015

Wie wil er nog een slavinkje?

Volgens een onderzoek van de Consumentenbond mankeert er nogal wat aan slavinken uit de supermarkt. Soms zijn ze zelfs op de UHT datum bedorven en dan hebben we het over 1 op de 3 slavinken! Sommige slavinken zijn bij aankoop al bedorven, sommige zijn dat vóór de UHT datum. De best scorende vink haalde het cijfer 5.6. Behalve dat ze soms bedorven zijn, zijn ze over het algemeen te zout, te vet en klopt de etikettering niet. Soms bevatten de vleesproducten 10 gram méér vet dan op het etiket staat.
Advies van de Consumentenbond: metéén na aankoop klaarmaken en goed doorbakken.
 Lees hier het bericht op Nu.nl.

17 opmerkingen:

  1. Ik maak regelmatig een slavink zelf, kant en klaar koop ik ze niet want ik vind die niet lekker. Het is makkelijk en snel klaar. Ik maak ze wat kleiner dat vinden ze hier lekker.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe maak je die dan?

      Verwijderen
    2. ik neem een pondje rundergehakt en doe er een zakje stroganof kruiden door maar je kunt natuurlijk ook zelf kruiden mengen. Een ei er door en wat ketjap. Daarvan rol ik balletjes (tussen klein en groot) en die maak ik tot slavink model. Plakje recht ontbijtspek erom en even laten rusten. Dan kwartiertje op matig vuur bakken,
      Nic

      Verwijderen
  2. Mogen wij het recept van eigengemaakte slavink ook eens lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slavink: gehakt kruiden, plakjes spek er om en bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doe ik het ook. Mijn slavinkjes zijn wel (veel) kleiner dan die uit de winkel. Ik maak de 'worstjes' waar ik het (ontbijt-)spek omheen wikkel ongeveer 8 cm lang en 1,5 cm in doorsnee. Ik gebruik meestal 500 gram gehakt en 1 pakje ontbijtspek. Daar haal ik dan 12 slavinkjes uit die ik per 2 in de vriezer stop want eentje is wel mager. Ik vind dit echt veel lekkerder dan de kant-en-klare uit de winkel. En vermoedelijk dus nog gezonder ook!

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  4. Ik koop alleen biologisch vlees en omdat dat vrij prijzig is koop ik vaak aanbieding of afgeprijsd vlees en dit leg ik dan in de vriezer. Hoop hier ook wat bacterieen mee te doden.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook van biologische slavinken van Bio+ en Ecoplaza zijn getest en een deel was bedorven op de UHT datum. Biologisch zegt niets over bedorven zijn of niet.

      Verwijderen
    2. Bacterien gaan niet dood in de diepvries, ze groeien alleen heel veel langzamer of niet. Maar als je dan ontdooit gaan ze weer gewoon groeien. Juist het vriezen kan bacterien stress bezorgen waardoor ze toxinen gaan vormen.

      Verwijderen
  5. Ook ik maak ze regelmatig zelf , het is veel lekkerder en voordeliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik maak ze altijd zelf! Biologisch gehakt, biologisch katenspek of bio gerookt ontbijtspek! Uit 500 gram gehakt en 100 tot 150 gram spek maak ik 6 grote of 8 kleine slavinken. Zowel partner als kinderen en logees vinden mijn slavinken veel lekkerder dan de kant-en-klare. Gemiddeld kost een slavink mij dan €1,35.
    Ik eet zelf geen vlees :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blegh ik heb al heel lang geen slavinken meer gegeten. Vond het als kind heel erg lekker maar eet nu liever kip of vis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met de kanttekening dat het onderzoek van de consumentenbond niet erg uitgebreid was gezien het aantal slavinken welke getest zijn. Desondanks vind ik de uitslag best schokkend. Liever een vleesvrije dag dan een over datum slavink :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo zeg, 1 op de 3 bedorven?? Dat is veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. bleh, dat is precies de reden waarom ik geen bewerkte producten koop en dus zeker ook geen bewerkt vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O bah ! Je kunt beter geen bewerkte, kant en klare producten kopen, zeker geen vleesproducten ! Ook geen gesneden groente trouwens. Eet minder vlees, niet elke dag en koop dan af en toe echt vlees, sudderlappen of een mals biefstukje. Van een goede slager.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Brrrrrrr, op zich vind ik ze niet zo lekker, maar dit is echt een reden om geen 'bewerkt' vlees meer te kopen. Al eet ik sowieso niet vaak vlees.
    Zulke testen geven toch steeds minder vertrouwen in producten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.