zondag 19 april 2015

Simpele genoegens

Wat is het toch heerlijk weer! Ik kan er heel erg van genieten om in de zon te zitten. Het schijnt dat je daar een oude huid van krijgt. Nou, dan maar een ouwe kop, ik vind de zonnestralen heerlijk en zat lekker met een (e-)boek en de krant in de zon. Later in het jaar, als het warmer wordt, is het me vaak te heet, nu was het echt lekker. Ik heb wel gesmeerd, dus misschien heb ik ook niet meteen een gelooide huid.

Verder fietste ik naar het winkelcentrum en ook onderweg kon ik genieten van heel veel eenden en andere vogels die zo te zien het zonnetje ook wel lekker vonden.

Zittend op het muurtje bij het winkelcentrum praatte ik met de mensen die daar ook zaten. Het is een soort gratis terras voor als je klaar bent met winkelen. Achter het muurtje is een plek waar je fietsen kunt stallen. Laatst zag ik daar de (zeer herkenbare) fiets van oudste dochter. Ik ben op het muurtje blijven wachten totdat ze terugkwam bij haar fiets en ze was blij verrast dat om haar mama te zien. Vandaag geen dochter, wel basisschoolmeiden die mij zo maar een waterijsje aanboden. Ze hadden een hele doos gekocht en dat was bij nader inzien een beetje veel. Ze hadden elk een prachtige roos in de hand, die hadden ze bij de bloemist gekregen toen ze daar een ijsje aanboden.

Ik kan erg genieten van zulke toevallige ontmoetingen met mensen.
Bij de supermarkt, een stukje verderop in de wijk, was een man die naar buiten kwam met 5 grote, zware, boodschappentassen en daar ging hij mee naar huis. Twee aan iedere kant van het stuur en 1 met haken aan de bagagedrager. Ik zei tegen hem dat ik het een hele onderneming vond, 5 tassen op 1 fiets: knap werk! Hij moest er om lachen en liet mij zien hoe hij het deed.

Onderweg naar huis genoot ik van bloeiende bomen en uitbottend groen.
Voor mij is er een immens verschil tussen dit stralende weer en grijs en druilerig weer, daar word ik nogal chagrijnig van, terwijl ik van de zon heel gelukkig word.
En dat kost helemaal niets.
Het genieten had overigens ook wel te maken met het feit dat ik een aantal dagen flink last van mijn rug had gehad. Het begon met het verrekken van een spier in mijn bovenbeen. Daar ging ik naar bewegen en toen deed ineens alles zeer. Het is heerlijk om weer zonder pijnstillers en bijna zonder pijn te kunnen fietsen, gaan zitten en weer gaan staan, de fiets van slot halen, op de fiets stappen, fietsen en noem maar op. 

8 opmerkingen:

  1. Ik noem dit het "geluk van een gebakken eitje". Het kost (bijna) niets en het is zo heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn de kleine dingen die het hem doen.
    Leuk en zonnig verhaaltje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je niet last van de zon, als je op je e- reader leest? Met mijn ipad in de zon lukt het niet, ik moet in de schaduw zitten, dan gaat het redelijk. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een Ipad is geen e-reader. Een Ipad heeft, net als bijna alle tablets, een spiegelend en verlicht scherm. Een e-reader leest als papier; het scherm is niet verlicht en is mat. Dat leest een heel stuk prettiger, ook in de felle zon. Gr, Barry

      Verwijderen
  4. Inderdaad, het zijn vaak de kleine dingen die het hem doen, je moet er alleen oog voor hebben. Ik vind dat in het voorjaar, alles en iedereen weer opleeft. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad heerlijk weer. Ik kan er nu gelukkig weer een beetje van genieten.

    Ik loop mezelf (door omstandigheden) de laatste tijd erg voorbij. Dus een dag zonder afspraken in het weeieb boeken.kend of zoals vandaag verplicht thuis omdat de hond gesteriliseerd is, was goed bijkomen in het zonnetje en de flow en mijn b

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.