zaterdag 20 juni 2015

Een verse doos

Een tijdje geleden had ik geklikt op een aanbod voor een gratis doos van hallo vers. Ik dacht: een gratis aanbod om het eens te proberen, dat lijkt mij wel een goed idee. Ik kon alleen een gratis doos krijgen als ik aanvinkte dat ik er over gebeld kon worden.
Dat had ik misschien toch beter niet kunnen doen.

Gisteren belde een vriendelijke jongeman die met veel vasthoudendheid probeerde mij een lidmaatschap aan te smeren te verkopen. Hij legde uitgebreid alle voordelen uit. Het bleek dat ik kans had op een gratis doos. Een kans is niet hetzelfde als de inhoud van 1 doos gratis ontvangen.
Ik zag ook veel nadelen, maar daar wilde de jongeman het niet over hebben.
De voordelen voor mij: wel handig als eten bij mijn deur afgeleverd wordt en ik niet zelf hoef te bedenken wat ik moet kopen.
Nadelen die ik zelf tijdens het telefoongesprek bedacht:
- 1x per week een doos boodschappen, hoezo zijn de groenten etc dan nog vers?
- de kosten zijn voor 1 persoon hoog, als je 3 maaltijden per week neemt, dan kost dit €11,33 per maaltijd. Als ik kies voor een 2 persoonsdoos, dan moet ik dus van alle maaltijden 2x eten. Een 2 persoonsdoos is per maaltijd wel bijna de helft goedkoper, want dit kost voor 2x3 maaltijden 39 euro per week. Maar dan heb je nog niet je fruit, je ontbijt, je lunch, je wijn/bier/fris, je koffie, thee en toetjes betaald.
- de milieuvervuiling is tamelijk hoog als de spullen met een auto of busje bij mij thuis gebracht worden. Alles is waarschijnlijk verpakt en zit ook nog eens in een doos. Wat een verspilling van verpakking en benzine.

Mijn conclusie: het is misschien handig als je door ziekte de deur niet uit kunt, maar ook dan heb je andere mogelijkheden om aan boodschappen te komen.
Als ik dan voeding aangeleverd wil krijgen, dan liever meteen goed en biologisch. Dat is hallo vers niet.

De jongeman deed heel erg zijn best en alleen daarom al was ik toch geneigd tot een ja. Maar hij zei jij en jouw en gebruikte mijn voornaam. Die voornaam had ik kennelijk op die site ingevoerd. Eigenlijk vond ik het storend, dat gebruik van mijn voornaam en dat tutoyeren door een volkomen vreemde. Het voelde een beetje als een soort verkooptruc, dat voortdurend gebruik van mijn voornaam. Misschien had hij mij over de streep kunnen trekken als hij mevrouw had gezegd en u. Maar ik dacht nu na 15 minuten: ik moet hem nu toch echt afbreken en zeggen dat ik er niet in mee ga.

25 opmerkingen:

  1. Mijn twee directe collega's hebben deze doos. In de zomer drie dagen per week en in de winter 5 dagen. Ze zijn er heel tevreden over. Toen we laatst bij collega waren voor een borrel kwam de doos net aan. Wij nieuwsgierig kijken. Veel is los en andere dingen zitten in een papieren zakje. Ze raden aan om de bederfelijkste dingen eerst te eten. De afwisseling was wel mooi, vlees, vis, soep en twee keer vegetarisch maar dat wisselt per week. De portie vlees of vis is ongeveer een klein ons. Een aantal collega's hebben de doos met korting geprobeerd (afnemers krijgen kortingsbonnen om uit te delen). Van een (uit ander team) weet ik dat ze hem elke week neemt en een andere om de week.
    Voor ons is het niets. Ik vind het te duur voor ons viertjes. Ook is er voor mijn mannen te weinig vlees. Je moet ook wel een beetje alleseter zijn want er zit bijvoorbeeld ook vaak, garnalen, schimmelkaas oid in salades. Ik vind dat heerlijk maar man minder en zoon niet. Soms kopieer ik wel eens een recept uit het boekje van collega.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze staan bij ons telkens in het winkelcentrum en zijn inderdaad flink vasthoudend. Ik stop nooit, loop altijd door ook als ze vragen gaan stellen. Dan roep ik dat ik het een leuk concept vind maar geen interesse heb. Voelt ergens altijd nog een beetje onfatsoenlijk om door te lopen maar mijn ervaring is dat het voor mij wel goed werkt. Als ik ze de kans geef is het alleen maar lastiger om er af te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat ook altijd zo vervelend, als ze je bellen en dan gelijk zo amicaal doen. Vind het dan wel lastig om nee te zeggen. Goed dat je hebt volgehouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is heel leerzaam om te ervaren welke verleidingstactieken verkopers gebruiken! Ik vind zo'n box van Hello Fresh ook echt te duur! Goed dat je het niet gedaan hebt!
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ze zijn heel succesvol. En heel erg op marketing gericht. Ik heb in het verleden wel eens een vergelijkbaar pakket gehad, een jaar lang, van een bio-boer uit de buurt. Die heel netjes allerlei groenten afwisselde. En ik heb toen geleerd dat het ook voor mij, voor ons tweetjes, gewoonweg niet werkt. We willen altijd zelf kunnen kiezen. Goedkoop zijn ze ook al niet, dus ik sla het aanbod ook altijd gewoon over. Goed gedaan dat je "nee" gezegd hebt, en nou hopen dat ze je niet nog een keer lastig gaan vallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik laat zelf de boodschappen bezorgen bij beter bio, een webwinkel. Ze hebben er ook maaltijdboxen. Soms wel handig. Ze hebben goede producten voor een redelijke prijs (dit is geen reclame hoor), en omdat ik niet zo vaak meer bij de winkel kom, is het huishoudbudget nog steeds toereikend

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja,ik vind dat ook altijd vervelend dat amicale gedoe. Laatst was hier iemand op bezoek voor een offerte, meteen gejij en gejou terwijl ik ruim 50+ ben. Ik zeg zelf altijd netjes u en mevrouw cq meneer tegen vreemden, dat heb ik zo geleerd in mijn opvoeding. Hetzelfde is tegenwoordig vaak gemeengoed in winkels, je hebt met die mensen een zakelijke verhouding en geen vriendschappelijke, werkt bij mij ook averechts. Ja tijden zijn veranderd en de omgangsvormen van vroeger gelden in veel gevallen blijkbaar niet meer (denken sommigen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben 50- maar irriteer me ook mateloos aan dat ge je en jij. We hebben hier in Nederland niet voor niets het onderscheid tussen je/jij en u. Een kwestie van eerbied naar de ander toe, lijkt mij.

      Helaas wordt door invloed van de sociale media steeds meer het you uit engelstalige werelddelen (en dan met name het in ogen van velen "heilige Amerika") gebruikt. Lastige kwestie.

      N.

      Verwijderen
  8. In de supermarkt bij mij in de buurt staan ook regelmatig mensen die je van alles willen verkopen c.q. aansmeren. Soms gaat het om heel goede doelen, soms is het puur commercieel. Als het me niet lukt er zonder opgemerkt te worden langs te lopen, zeg ik altijd heel beslist dat ik geen belangstelling heb. Als ze vragen waarom niet, zeg ik het gewoon nog een keer en loop ik verder. Ik ga absoluut geen argumenten aandragen, voel me niet geroepen mijn keuze te verantwoorden.

    Zo'n 'verse doos' (ik moest even grinniken toen ik de titel van je post las) zou ook niets voor mij zijn. Veel te duur en ik kies ook liever zelf wat ik eet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, hi, toen ik de titel getypt had, vroeg ik me inderdaad even af of ik dat nog moest wijzigen in fresh box of "verse" doos, maar ik vond het wel grappig!
      Je hoeft je ook helemaal niet te verantwoorden als je dingen niet wilt kopen. Het is jouw geld en jouw besluit. Hier in Groningen staan heel vaak mensen in groepjes van 2 bij de Jumbo. Meestal gaat het om goede doelen, maar nog vind ik het erg irritant dat ze van geen ophouden weten.

      Verwijderen
  9. zo zie je maar niets is per definitie gratis, er zit meestal een flinke adder onder het gras, ik ben daarom ook veel selectiever geworden als het gaat om gratis. ik wil niet gebeld worden en langskomen of mails wil ik ook niet. als ik in de stad aangehouden word door iemand met een aanbieding zeg ik gelijk , sorry heb ik geen geld voor, meestal is dit voldoende om mij door te laten lopen zonder verdere vragen. misschien niet erg beleefd, maar ik heb er niet om gevraagd , dus mag ik ook weigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat IS ook een verkooptruc. Je naam noemen en daardoor direct een soort van vertrouwelijkheid scheppen. Werkt alleen niet als er een jongen van 20 op mijn stoep staat en jopie popie staat te doen. En lekkere vent van rond de 50 mag dat best :)
    Niet dat ik wat aanschaf bij hem dan, maar het is wel even gezellig.


    Dus Telefoon/energie en wat nog meer aan de deur komt verkopers; laat dat script lekker thuis en blijf jezelf.

    De titel van je blog deed me glimlachen. Zal wel veel verkeer opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met zo'n doos kun je niet kiezen. Ik bestel bio-boodschappen bij een regionale internetboer.Daar beslis ik,wat ik wil. En inderdaad eet houdbare groenten voor het einde van de week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het voor klanten van deze doos juist aantrekkelijk is dat ze niet hoeven te kiezen. Ik heb niets voor of tegen de doos maar er wordt bij de keuze van de producten wel gekeken naar houdbaarheid.
      Ilse

      Verwijderen
  12. Ik ben totaal ongevoelig voor reclames, ga liever zelf op onderzoek uit als ik iets wil.

    Telefoontjes kap ik ook altijd meteen af door te zeggen: nee daar heb ik geen belangstelling voor en als ik dat wel had ging ik zelf wel bekijken wat er in de wereld te koop is.

    Ik geloof niet dat ik me ooit heb laten ompraten, ook in winkels beslis ik zelf wel wat ik wil en de commentaren van verkopers hebben geen invloed.

    Echt gratis er iets bij krijgen gebeurt zo zelden, altijd eerste de kleine lettertjes lezen. En als bellers zeggen dat deze aanbieding alleen geldt voor dit telefoontje dan is het jammer, zeker als ik iets echt niet nodig heb of wel zou willen proberen. Een aanbieding komt meestal wel vaker voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tijdens de levensbedreigende ziekte van mijn man vorig jaar wilden mijn kinderen het me wat makkelijker maken. Ze kwamen ook aanzetten met de kortingsbonnen van Hallovers. Er was ook een vegapakket, aantrekkelijk want wij zijn vega. Ik protesteerde dat er niets mankeerde aan mijn benen en mijn verstand maar ging toch maar samen met hen achter de pc. Het beviel me niets, ik kon nl. niet echt zien wat er nu in het pakket zat (alleen een wat vage foto) en ik vond het niet goedkoop. Volgens mij was het ook niet bio.Ik begreep dat ik me vastlegde aan een verplichting en dat is niet handig als je steeds heen en weer naar ziekenhuizen moet. Ik heb er dus vanaf gezien en gezien jouw ervaring ben ik er maar blij om. Mijn man is inmiddels overleden en toevallig kwam ik gisteravond de bonnen weer tegen en ben ik weer eens op de website gaan kijken of het nu ik alleenstaand ben toch niet iets voor me is. Conclusie onder de streep: niet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Verschrikkelijk zeg. Ik haat het sowieso als mensen me bellen met een 'geweldige' aanbieding. Je bent sneller geneigd om ja te zeggen, maar ik blijf nee zeggen. Mijn vriend vindt het helemaal verschrikkelijk en hij gooit meteen zijn telefoon erop. Ook een manier natuurlijk...

    Raar dat je kans maakte, in plaats van dat je een inhoud gratis kreeg. Dan had je gewoon kunnen kijken wat het was en nu is het maar een beetje op de gok. Een verkeken kans en daarbij is de prijs ook nog eens vreselijk hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hello Fresh meisje stond hier laatst ook bij de supermarkt zeer opdringering te zijn.
    Toen ik zei; 'nee dank je, ik heb geen belangstelling' vroeg ze op luide en agressieve toon;
    WAAROM IS DAT?
    Nou ja zeg....
    Gr.Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo kreeg ik van dezelfde aanbieders een pakket ad € 39,00 gratis. Maar bij het invoeren van mijn gegevens stond als voorwaarde dat ik daarna een abonnement had afgesloten voor minimaal nog 2 boxen en dat ik daarna kon pauzeren, dus niet stopzetten. Na uitvoerige mailwisseling - in mijn optiek is gratis dus ook echt voor niks zonder overige voorwaarden - bleven we een verschil van mening houden over gratis. Ik heb dus niets besteld en de "gratis" bon verscheurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Verse doos, hihihi. Doet me een beetje denken aan de "blije doos" die gelukkig nu anders genoemd wordt.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zelf heb ik ook een keer Hello Fresh uitgeprobeerd. Ik had een proefbox gekocht, dus ik zat daarna verder nergens aan vast.

    Op zich was het goed verzorgd, en alles was netjes verpakt. En er zat een receptenboekje bij.

    Wel vond ik het behoorlijk duur, en zoals ik me herinner is het omgerekend veel duurder als je als persoon alleen besteld dan als je bijvoorbeeld met twee personen bestelt.

    Het receptenboekje wat ik er bij kreeg was leuk, maar inderdaad zijn de recepten ook zo op de website terug te vinden.

    Pecunia.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik geef altijd een niet bestaand telefoonnummer op bij dat soort acties. En zeker bij De Volkskrant, want die zijn erg aanhoudend. Lekker rustig zo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben al sinds oktober 2013 een hf box met vegetarische maaltijden, inmiddels een schat aan recepten opgedaan. Voordelen: afwisselend, origineel, altijd vers.
    Nadelen: niet goedkoop, toch altijd over en soms voorgesneden en in plastic. Het meeste zit in papieren zakken overigens. Wij hebben een box voor 2 personen voor 3 dagen. Soms eten we met zijn 3-en kan makkelijk en soms eten we er een 4e dag van, heel vaak neemt mijn man wat over is als lunch mee. Dus eigenlijk zijn het niet 3maaltijden voor 2 personen maar 3 maaltijden voor 3 personen. Dus 9 maaltijden voor 39,- en regelmatig is er nog groente over bijv een halve spitskool oid daar maak ik dan nog een keer eten van. Laatst nog een grote pot atjar gemaakt van de kool, wortel en verse gember die over was, zelf een komkommer en wat boontjes gekocht en voila.
    Voor mij is het belangrijkste dat we vega eten en gevarieerd. Wel kijk ik iedere week op woensdag of de volgende week me bevalt en indien niet dan kruis ik de week aan en is de box een weekje afgezegd..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.