zaterdag 15 augustus 2015

Hengelen en vissen

Ik heb weer eens een phishingmailtje ontvangen.
Het ging over het onderscheppen van een verdachte transactie.
De Triodosbank had een verdachte transactie onderschept en of ik maar even op de herstellink wilde klikken. Mijn rekening was nu in een beperkte omgeving geplaatst en met dat klikken kwam alles weer goed, echt waar!


Geachte cliënt,
In uw bank omgeving hebben wij een verdachte transactie onderschept.
Wat is er gebeurd?
De fraude detectie van de Triodos bank heeft ons laten weten dat er van de week een verdachte transactie is onderschept

Hoe komt dit?
Internetcriminelen hebben virussen geplaatst op ons systeem waardoor het mogelijk was om transacties te plegen zonder uw weten.
Oplossing?
Wij hebben geprobeerd telefonisch contact met u op te nemen, maar dat was tervergeefs. Uit veiligheidsmaatregelen is uw rekening in een beperkte omgeving geplaatst. Dit maatregel is toegepast om verdere transacties tegen te gaan.
Om volledig gebruik te maken van uw rekening is het belangrijk dat u aandacht geeft aan het volgende; u dient uw rekening te herstellen door hier klikken en verder te gaan.
Bij deze hopen wij u voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijk groet,
Fraude afdeling.


Uw wordt verzocht niet op dit email adres te reageren omdat dit bericht gebruik maakt een 'noreply adres'.


Hoe weet je dat het om een phishingmailtje gaat?
- De bank is persoonlijker en stuurt geen mail.
- De bank zal jou nooit vragen ergens op te klikken, indien er iets misgaat in de beveiliging, dan zorgen ze zelf voor reparaties.
- Als je goed bent in Nederlands, dan haal je uit bovenstaande tekst véél taal- en spelfouten.
voorbeelden in bovenstaande tekst:
tervergeefs - moet zijn: tevergeefs
dit maatregel - moet zijn: deze maatregel

Bij de overheidssite Consuwijzer (Klik voor meer info, geen phishing) kun je meer informatie vinden over phishing. Ik heb de bank inmiddels gemaild, op valse-email@triodos.nl
Krijg jij wel eens zulke mail? En ben je er wel eens in getrapt?

3 opmerkingen:

  1. De laatste tijd zie ik steeds vaker dit soort mailtjes langskomen. Zelfs de belastingdienst was laatst in het nieuws met phishingmail die van de belasting zou komen.
    Die criminelen worden steeds brutaler en ik ga er vanuit dat er nog steeds mensen intuinen. Als dat niet zo zijn hielden ze er vanzelf mee op om dit soort mails te versturen.

    Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee! Bedankt voor de waarschuwing ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet zoveel gelukkig.

    Wel krijg ik zeker 2x per week bericht dat ik een cadeaubon van AH, Gamma etc. heb gewonnen. Een maal de Gamma gebeld en daarna altijd meteen gedeleet en ook uit deleted items verwijderd, is die ook weer leeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enige tijd geleden kreeg ik ook zo'n mailtje. Er zou maandelijks een bedrag van € 543,15 worden overgemaakt naar Carglass.
    Als ik deze automatische overschrijving wilde veranderen of stoppen moest ik op de link klikken.Niet gedaan dus en de mail direct doorgestuurd naar fraudebestrijding ING.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.