zaterdag 15 augustus 2015

Supergoed nieuws!

Roken zorgt voor veel nadelige effecten: het kost véél geld en het is slecht voor je gezondheid. 1 op de 4 rokers overlijdt al voor zijn 65e verjaardag. Lees ook hier en hier.

Nu is er goed nieuws voor niet-rokers!
Behalve dat niet rokers besparen op de kosten van het roken en ze een veel betere gezondheid hebben, er zijn nog meer positieve effecten!
Uit onderzoek in Engeland blijkt dat er sinds het rookverbod in openbare gelegenheden veel minder baby's doodgeboren worden en dat er ook minder baby's in de periode vlak na de geboorte overlijden.
Dat is fantastisch nieuws!
Volgens onderzoek in Engeland is het percentage doodgeborenen met 7,8% gedaald en het aantal kinderen dat vlak na de geboorte overlijdt is met 8% gedaald. 
Wat is de conclusie van het artikel?
Using a counterfactual scenario, we estimated that in the first four years following smoke-free legislation, 991 stillbirths, 5,470 cases of low birth weight, and 430 neonatal deaths were prevented.
(In het Nederlands: in de eerste 4 jaar na het rookverbod voorkwam dit rookverbod naar schatting 991 doodgeboren baby's, 5470 gevallen van een laag geboortegewicht en 430 vlak na de geboorte overleden baby's.)

Dertig jaar geleden overleed mijn eerst dochter tijdens de bevalling, ik weet hoeveel verdriet en wanhoop er is als je dat als ouder overkomt. Het was een inktzwarte periode.

Ik zit hier op dit moment een beetje te grienen van blijdschap dat het rookverbod in Engeland zo'n positief effect heeft op zwangerschappen en baby's. Er is volgens mij geen reden om aan te nemen dat deze cijfers in Nederland anders zouden zijn.

Wat zou het goed zijn als er een rookverbod komt op terrassen en andere openbare ruimtes waar veel mensen bij elkaar zijn!

Update om 11.55 uur:
inmiddels gaat het alleen nog over buren- en andere overlast en niet meer over het fantastische feit dat er door het rookverbod minder baby's sterven. Daarom zet ik het modereren  weer even aan en plaats ik alleen reacties die over het onderwerp gaan. Ik weet wel dat ik ook aan de discussie meedeed over de burenoverlast, maar dat doet er wat mij betreft even niet zo toe.

23 opmerkingen:

  1. Ik had het goede nieuws ook gelezen . Een algeheel rookverbod zou te gek zijn mede omdat veel longpatiënten er last van hebben . Als je perse wilt roken dan doe je dat maar thuis dan heeft niemand er last van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou... Sinds kort hebben we een buurman die rookt. Hij doet dat thuis, buiten, achter op zijn dakterras. En de rook waait recht bij ons binnen als we ook maar 1 raam open hebben staan aan de achterkant. En natuurlijk kan ik er niks van zeggen, want hij rookt al buiten en niet binnen om zijn gezin er verder niet mee te belasten...

      Verwijderen
    2. Behalve de buren. Wat heb ik een overlast van mijn buren, er kan geen raam of rooster openstaan. En dan ruik ik het op mijn gang als daar de deur is opengeweest.

      Verwijderen
    3. Ik heb astma. Mijn buren roken ook en véél, binnen en buiten op hun terras. De buren aan de ene kant roken niet binnen, de anderen wel. De binnen rokende buren hebben daarbij vaak een raam open en dat heb ik ook meestal. De rook waait dan bij mij naar binnen. Als er buiten achter gerookt wordt, dan vlucht ik altijd direct naar binnen.

      Verwijderen
    4. Daar kun je dan toch wat van zeggen? Als je dat niet doet en er alleen over zeurt tegen anderen....tja....

      Verwijderen
    5. Ik weet echt niet goed wat ik tegen mijn buurman moet zeggen als hij boven in de slaapkamer of op zolder de ene sigaret met de andere aansteekt. Moet ik zeggen: rook eens wat minder, want ik heb er last van als jij binnen rookt?
      Ik heb deze zomer nog weinig last gehad van buiten rokende buren.

      Verwijderen
    6. Nou ja blijkbaar wel want tegen ons klagen levert helemaal niks op in dat opzicht. ;)

      Verwijderen
  2. Twee jaar geleden is bij mij longkanker geconstateerd. Als jeugdzonde heb ik gerookt, maar doe dat al meer als 30 jaar niet meer. Volgens de artsen paste ik niet in plaatje.....pure pech dus.
    Ik ben met succes geopereerd en hoefde geen nabehandelingen. Wel bljjf ik nog 8 jaar onder controle. Je begrijpt zeker wel dat ik het ook heel goed nieuws vind.

    Wat een ontzettend verdrietige ervaring Zuinigaan.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit onderwerp is hier al eerder besproken. Ik rook zelf al 21 jaar niet meer en ik ben voor het rookverbod in openbare ruimtes. Er is sprake van een grote mentaliteitsverandering: Het is niet meer normaal dat iemand die bij jou op bezoek komt een sigaret opsteekt. Sterker nog, de vraag of er binnen gerookt mag worden wordt niet meer gesteld. Het is nu vanzelfsprekend dat rokers niet roken of even naar buiten lopen. Dat alles vind ik een goede zaak. Maar de anti rokers slaan wat mij betreft door als ze willen dat roken in de buitenlucht wordt verboden. Het lijkt wel of er tegen elkaar wordt opgeboden hoe verschrikkelijk de overlast is voor hen als er buiten een sigaret wordt opgestoken. Ik las zelfs een verhaal van iemand die heel benauwd was geworden van iemand die rokend voorbij kwam fietsen! Als het zo erg met je is gesteld dat kun je eigenlijk niet meer buiten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die fiets klopt en dat is heel erg. Dat mensen er voor zorgen dat anderen niet meer buiten kunnen komen is verschrikkelijk... Zeker als het zo makkelijk te voorkomen is.
      Ik heb er zelf niet zo veel last van als die persoon, maar ik word er ook benauwd van als iemand met een sigaret langs fietst. Zeker als ik haast heb en vrij snel fiets en mijn longen al behoorlijk aanspreek, dan zorgt zo'n sigaret er voor dat ik even een heleboel gas terug moet nemen, omdat ik gewoon de adem niet meer heb.
      Ik ervaar in mijn dagelijks leven heel veel overlast van rook, vooral door buren die er voor zorgen dat ik nooit eens even lekker een raampje open kan zetten of op mijn balkon kan zitten.
      Het lijkt mij goed om gewoon een algeheel rookverbod in te stellen, wordt het meteen ook een stuk makkelijker voor alle rokers die eigenlijk willen stoppen (bijna iedereen toch?) om zich aan hun voornemen te houden.

      Verwijderen
  4. Nou dat van die voorbijfietsende roker is misschien overdreven maar buren die buiten roken waarbij de rook dan jouw raam binnen waait zijn echt overlast veroorzakers hoor! Dat is dan ook niet 1 keer he, dat is hun levensstijl waar je dan dag in dag uit last van hebt. Ik hanteer het motto: jouw vrijheid stopt daar, waar hij de vrijheid van anderen begint aan te tasten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is geven en nemen in de maatschappij.
    Ik ben er niet trots op dat ik rook maar al het veroordelen is niet fijn. Ik kan niet binnen roken vanwege kat met astma, buiten roken mag niet vanwege buren?
    Ik heb buren met 3 kinderen onder de 6 jaar. Het lawaai, ruzies, wat zij maken is soms oorverdovend. Aan de andere kant buren met honden die waaks zijn dus aanslaan wanneer er iemand langs loopt.
    Ik ben hoog sensitief waardoor geluiden bij mij extra hard binnen komen en een beroep doen op mijn energie vermogen.
    Roken is een verslaving die net als andere drugs niet simpel is om af te leren ( Chapeau aan alle ex- rokers)
    Wanneer we elkaar respecteren is er een weg om daarmee om te gaan.

    Vraag de buren om aan de kant te roken waar je ramen niet open staan etc.

    Groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al eerder reageerde ik hier op een rokers blog en vertelde dat wij alleen roken in een klein schuurtje achterin de tuin om rekening te houden met onze buren.
    Maar waarom houden onze buren dan geen rekening met ons ?
    Ik kan moeilijk in slaap komen, maar mijn buren vinden het nodig om met deuren te smijten, in de tuin een hoop lawaai te maken, om de boel bij elkaar te gillen als er een vlieg of wesp voorbij komt, om hun stinkende vuilnisbak bij de erfafscheiding neer te zetten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Al heel vaak hebben wij onze buren gevraagd om een klein beetje rekening met ons te houden, maar dat is teveel gevraagd......maar als ze ook maar denken dat wij buiten roken en niet in het schuurtje staat buurvrouw...kuch, kuch buiten....te vertellen dat ze weer een astma aanval heeft omdat de buren roken.
    Wij proberen zoveel mogelijk rekening te houden met niet rokers (wel of geen astma) maar rokers zijn vies, aso, en houden met niemand rekening...zoals ik het hier lees.
    Ik weet HEEL zeker dat mijn huis VEEL schoner is dan van menig niet roker met astma !!.....Ik zou dol graag willen stoppen, maar mijn ziekte....ptss, straatvrees en angst en paniek aanvallen laat dat nu even niet toe.
    Probeer niet altijd te oordelen en kijk niet altijd naar de buiten kant....ik ben een roker en wordt overal met de nek aangekeken, maar hoeveel van jullie hebben overgewicht door ziekte bijvoorbeeld.....moet ik dan ook maar roep toeteren dat al die dikke mensen vies en aso zijn !...kijk eens verder dan de buitenkant en neem de mensen zoals ze zijn....er zijn geen anderen.
    Jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil niemand veroordelen, zo is het niet bedoeld. Maar zoals ik al schreef: je eigen vrijheid stopt daar waar hij de vrijheid van een ander begint aan te tasten.
      Uiteraard geldt dat ook voor herrie enz.
      Als je probeert zoveel mogelijk rekening te houden met een ander ben je goed bezig.
      En dat stoppen niet makkelijk is weet ik. Ik heb het zelf gedaan.

      Verwijderen
    2. Sorry zuinigaan.....ik voelde me een beetje boos, omdat het weer over het roken ging....ik ging voorbij het onderwerp van je blogje en bied hierbij mijn oprechte excuus aan....ik ging voorbij aan jou verdriet en dat mag nooit de bedoeling zijn van een reactie.
      Groet jenneke

      Verwijderen
  7. Het is natuurlijk mooi nieuws, maar dat neemt niet weg dat er dan zoveel dingen verboden kunnen worden. Alcohol ook, hoeveel doden zou dat per jaar schelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het artikel ook gelezen en ben er ook heel blij mee. Ik heb tijdens zwangerschappen veel in rook gezeten van anderen, en het is daarbij ook wel eens misgegaan bij mij, meer dan eens. Ik juich elke maatregel die het roken indamt, toe. Ook longkanker kun je krijgen door andermans rook. Heel erg.
    Trouwens, Zuinigaan, nu je weer modereert, kan ik weer reageren! :-))
    Op de andere manier: 'bewijs dat je geen robot bent', lukt mij dat niet.
    Ook niet op andere blogs.
    Groetjes dus, nu het even kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is raar! Dus je kunt alleen reageren als ik modereren aan heb staan? Zou dat aan mijn instellingen liggen?

      Verwijderen
    2. Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik kom nooit door die ' test ' heen, en laat het maar zitten; sommige sites zoals die van h.uisvlijt kan ik al helemaal niet goed lezen, dan loopt de pagina vast.. het kan ook aan mijn apparaat liggen, maar in elk geval kan ik bij bloggers die modereren wel meedoen :-)

      Verwijderen
  9. Op mijn blog heb ik mijn welgemeende excuus aan je gemaakt.
    Ik ging voorbij jou grote verdriet....sorry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet erg, ik ben nog steeds heel blij dat het rookverbod zo veel oplevert!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.