donderdag 22 oktober 2015

Zuinige verlichting

Vanaf komende zondag is het al weer wintertijd! Dan is het weer vroeg donker en gebruik je dus veel meer verlichting dan in de zomer!
Op 21 juni ging de zon op om 5 uur 40 en ging de zon pas om 22 uur en 4 minuten onder. In die periode heb je bijna geen lampen nodig!
Op 25 oktober gaat de zon om 7.22 uur op en al om 17.26 uur onder! Vanaf dat moment zijn de avonden donker en lang en heb je licht nodig. Hoe zit dat op de kortste dag? Dan is de zon om 8.46 uur op en gaat de zon al om 16.30 uur onder!

Ik vind zelf veel licht prettig. Sinds ruim een jaar heb ik een aantal LED lampen en die bevallen prima! Ik heb een 9 watt LED lamp in de woonkamer en een 6 watt LED lamp in de keuken. Daarnaast heb ik in de woonkamer als sfeerverlichting nog een 4 watt spaarlamp. Dat geeft net wat meer licht. Die 3 lampen branden de hele avond. In totaal gebruik ik standaard 's avonds dus 19 watt per uur. Natuurlijk komen daar lampen bij. Voor het eten koken heb ik een 13 watt LED boven de keukentafel en in de hal en in de toilet heb ik spaarlampen. Die doe ik aan als ik daar zijn moet en daarna doe ik ze weer uit.
Als bedlamp heb ik boven een 7 watt LED lamp en die geeft ruim voldoende licht om heerlijk bij te lezen.

Ik vroeg me af, hoeveel licht geven de lampen die ik gebruik als ik ze vergelijk met een gewone gloeilamp. Ik stam tenslotte uit 1952, dus gloeilampen zijn mijn referentiekader.
Een 6 watt LED lamp komt overeen met een 40 watt gloeilamp.
Een 10 watt LED lamp komt overeen met een 75 watt gloeilamp. Ik heb een 13 watt LED in de keuken hangen, en een 9 watt in de woonkamer.  

Voordat ik de LED lampen had, gebruikte ik spaarlampen. Een 20 watt in de keuken en een 20 watt in de woonkamer en verder nog wat kleinere wattages op andere plekken. Op termijn werken de nieuwe LED lampen zeker besparend, de aanschafkosten zijn wel hoger, dus zo zuinig zijn de nieuwe lampen nu ook weer niet. Over een aantal jaren heb ik ze er wel uit en natuurlijk is het voor het milieu ook fijn dat ik minder energie gebruik!

Een collega van mij heeft nog steeds enkel gloeilampen, die heeft speciaal een hele voorraad ingeslagen voordat ze niet meer verkocht mochten worden.

Wat voor lampen heb jij?

7 opmerkingen:

  1. Na mijn verhuizing ben ik overgegaan op LED verlichting, behalve in de slaapkamer waar een halogeenlamp hangt. Deze gebruik ik echter zeer weinig (ik heb daar ook nog een LED-leeslampje) en de aanschaf was voordeliger.
    Dit verdient zich echt wel terug. Ik zie het als een investering: goed voor het milieu en mijn portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De wat oudere spaarlampen worden hier langzaamaan vervangen door led.Begrijp ik goed,dat 13 watt led ongeveer gelijk is aan een oude gloeilamp van 100 watt? Want zoiets zoek ik nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij komt 13 watt LED ongeveer overeen met een 100 watt gloeilamp. Hij geeft in ieder geval zeeën van licht en daar ben ik heel blij mee boven mijn eettafel! Op die tafel doen we ook bordspellen en daarbij wil ik alles goed kunnen zien! Ik kocht deze lamp bij het geel/blauwe woonwarenhuis, hij kostte ongeveer 10 euro.

      Verwijderen
  3. Inmiddels zijn bij ons in huis vrijwel alle spaarlampen vervangen door led. Gloeilampen hebben we al heel lang niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben zo goed als overal ledverlichting. Toen wij in onze keuken van halogeenspots overschakelden op ledspots, zagen wij het wekelijkse elektriciteitsverbruik toch wel dalen. Ledlampen zijn duurder in aanschaf maar verbruiken ene pak minder. Toch heb ik mijn twijfels of het zo interessant was om in onze keuken alle halogeenspots (en de lichtarmaturen) te vervangen door ledspots want na amper 3 jaar hebben twee van de 18 keukenspots het al begeven. Ze begonnen met regelmatig aan- en uitflikkeren tot ze ineens niets meer deden. De ledspots die wij plaatsten zijn van het merk Philips dus zeker geen budgetmerk. Sinds een paar dagen heb ik gemerkt dat ene van de andere ledspots dezelfde problemen begint te vertonen dus wellicht zal die spots het binnenkort ook begeven. Het aantal opgegeven branduren dat op de verpakking van de ledspots stond, is zeker niet correct; liesbet
    In de lusters in living en salon hebben we ledvlampen en die zitten er toch al een jaar of 5 in zonder geflikker.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een grote LEDactie gehouden dit jaar. In de keuken nu totaal 5 lampen/ spotjes samen 20 W. Een zee van licht. De wasemkap heeft nog 2 halogeen van 20 w. Ik heb de Leds van 2 W al wel, maar kreeg de lampjes er nog niet uit. In de woonkamer zijn de 2 halogeenlampen van 300W eruit en vervangen door Led uplighters met leeslamp, dimbaar. De ene 18 w en de andere 14. Nog wat schemer en tafellampjes met spaarlampen. Samen ongeveer 30W . Boven de eettafel hangen 2 lampen met 5W Led. Een zee van licht ook voor lezen en spelletjes. Verder in het hele huis spaar of Ledlampen. Het scheelt enorm in gebruik. De Ledlampen waren niet zo duur Meer. Zal zoeken naar de firma's. Via internet

      Verwijderen
  5. Hier geen LED of halogeen, alles terug buitengegooid! Zeer ongezond! Zelfs de Nederlandse gezondheidsraad waarschuwde al voor de verhoogde kans op -vooral - huidkanker.
    Enkel gloeilamp is veilig, en hier gingen LED sneller stuk dan gloeilampen.wil liever geen risuco lopen😉

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.