Toevallig keek ik gisteren in de spambox omdat ik een mailtje zocht dat misschien in deze box terecht was gekomen. Er was inderdaad een mailtje van een spaarrekening daar binnengekomen.
Maar wat ik ook vond, dat waren ongelooflijk veel phishingmails!
Een van een creditcardmaatschappij,
5 van banken waar ik helemaal geen klant ben,
wel 3 mails van Apple over mijn account bij hen, terwijl ik evenmin spullen heb van Apple.
Mails van banken zijn behoorlijk dreigend!
Bij de ene bank ben ik verplicht een nieuwe betaalpas aan te vragen, omdat anders mijn betaalpas wordt stopgezet.
Een tijdelijke blokkade dreigt bij een andere bank omdat er is ingelogd met mijn inloggegevens, daardoor is mijn rekening geblokkeerd. Ik moet snel reageren, anders moet ik zo'n 50 euro betalen om weer gebruik te maken van mijn rekening.
Bij weer een andere bank moet ik uit veiligheidsoverwegingen een nieuwe digipas aanvragen, daarvoor moet ik allerlei gegevens invoeren en dan kan ik weer bankieren.
Toevallig heb ik geen rekeningen bij deze banken en kan ik, als ik goed lees, zien dat het om phishing gaat, doordat er taalfouten en andere fouten in de mail zitten. Ik kan me echter goed voorstellen dat er mensen zijn die er in trappen.
Ik ben heel blij met mijn spamfilter, want daardoor zie ik deze mailtjes van internetfraudeurs maar zelden!
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
donderdag 22 oktober 2015
Blij met spamfilter
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Mijn filter laat mails van bepaalde "winkels"door. Ik heb de balen van,dat lastigvallen.
BeantwoordenVerwijderenWel bijzonder dat jij steeds zo veel phishing mails krijgt, ik krijg ze nooit... Waar heeft dat mee te maken? Julia
BeantwoordenVerwijderenGeen idee waarom ik er zo veel krijg! Misschien ruilen ze onderling mailadressen uit, of komt het allemaal van dezelfde internet-oplichter?
VerwijderenJe mailadres zou ik sowieso niet op die manier op mijn website zetten.
BeantwoordenVerwijderenAls je ervan maakt: zuinigaanGEENNARESPAM@gmail.com en dan erbij zet dat mensen dat geennarespam weg moeten halen voor wie dat niet snapt scheelt dat in elk geval met nieuwe mails.
Er zijn 'programmaatjes' die automatisch op die manier mailadressen herkennen, dus dan maak je het ook wel erg makkelijk :)
Ik heb 2 mailboxen. Die spam waar ik het in dit bericht over heb, zit in mijn privé mailbox en niet in die van Zuinigaan. In de mailbox van zuinigaan let ik al helemaal niet op spam.
Verwijderen