Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 16 november 2015

Geen internet!

Afgelopen woensdagavond had ik plotseling geen internet meer! Dat was balen!
Schoonzoon en jongste dochter die veel van internet afweten, gingen de volgende ochtend vroeg voor een lang weekend naar Terschelling, die durfde ik niet meer te bellen om half elf 's avonds, want die droomden al van het eiland en om ze nu voor internetproblemen wakker te maken, dat is ook zo wat!

Ik probeerde zelf een oplossing te zoeken, want leven zonder internet, dat toch maar liever niet.
Mijn computer werkt met Wifi en de computer ontving geen signaal. Mijn mobiele telefoon wel, hoewel, omdat ik nog maar kort een mobiele telefoon met internet heb, weet ik eigenlijk niet goed waar ik op moest letten. Volgens de instellingen van de telefoon ontving ik een goed Wifisignaal.
Maar ik wilde weer kunnen internetten met mijn PC, die telefoon heb ik niet om blogjes op te schrijven. Ik heb de PC opnieuw opgestart, hielp niets. Ik heb op de computer in de instellingen gezocht wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar ik kwam er niet uit. Toen dacht ik aan het advies van schoonzoon (ICT-er) om het modem uit te schakelen, de stekker uit het stopcontact te halen en na een aantal minuten weer aan te zetten.
En, ja hoor, ik had weer Wifi op mijn PC! Waarom nu wel, terwijl ik niets had veranderd aan instellingen of wat dan ook, geen idee!

12 opmerkingen:

  1. Dat is vaak wel de oplossing! Zo lossen wij het ook vaak op. Maar vraag me niet hoe of waarom het zo is. Het voornaamste is dat het internet weer werkt, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moeten wij ook wel een keer per maand. Lijkt dan net of het modem / router "volgelopen" is en de informatie niet meer kan verwerken. Tip voor de volgende keer: er zit ook een reset knop op het apparaat. Deze minimaal 10 seconden indrukken tot alle lichtjes knipperen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut GEEN goede tip. Reden: Bij sommige routers die je in bruikleen krijgt van de provider kan het weliswaar een oplossing zijn. Heb je echter een eigen router dan reset je het modem terug naar de fabrieksinstellingen. Vervolgens mag je een expert langs laten komen om de zaken weer in orde te maken.

      Verwijderen
    2. Bijzonder, wat ik adviseer te doen is niets anders dan een zachte reset ipv een knalharde als je de stekker eruit trekt. Instellingen in een router danwel modem gaan bij een zachte reset nooit verdwijnen. Die kans is bij een harde reset, door stekker eruit te trekken, vele malen groter.

      Maar ieder moet doen wat hem / haar het beste lijkt.

      Verwijderen
    3. Zachte / harde reset? Volgens mij praat u onzin. De door u genoemde zachte reset betreft een reboot alleen bereik je dat niet door de op uw genoemde manier. Mogelijk slechts op uw model router.

      Vrijwel elke router zal door langdurig de reset knop in te duwen resetten naar de fabrieksinstellingen. Een router waarvan de instellingen zijn opgeslagen kan er prima tegen om even zonder stroom te kunnen. Daar zijn ze op gebouwd. Het is een fabel dat ze hierdoor een reset naar fabrieksinstellingen krijgen.

      Verwijderen
    4. Oke, laten we het nog even onderbouwen met een voorbeeld van Ziggo:

      Herstarten van het modem: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/verbinding/modem-herstart/

      https://community.ziggo.nl/bekabeld-internet-37/zet-mijn-modem-terug-naar-de-fabrieksinstellingen-2945

      En dat is dan nota bene nog een modem geleverd door de provider. Beweer aub geen dingen als u er geen verstand van heeft. Sommige mensen hier hebben het al niet breed, als ze dan de boel resetten kunnen ze het niet zelf oplossen en moeten ze weer iemand inschakelen.

      Verwijderen
  3. Zit je bij Ziggo? Die voerde werkzaamheden uit en waarschuwt altijd. Ook wat te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je met je telefoon wel internet had en met je pc niet, zou het kunnen zijn dat je met je telefoon op dat moment ook geen ontvangst via de wifi had, maar dat je rechtstreeks via het mobiele netwerk aan het internetten was. Voor wat je gebruik altijd goed om in de gaten te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier lijkt het soms ook wel eens of de router 'volloopt', dan is herstarten idd ook de oplossing. Dan wordt van alles volgens mij weer even ververst en opnieuw ingesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit probleem had ik ook met mijn nieuwe modem en de pc Op advies van de computerzaak heb ik een kabel laten leggen. Nu werkt het weer als vanouds.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liever niet. Dan moet ik ca. 18 meter kabel leggen, o.a. langs de drempelloze achterdeur. Ik was net zo blij met de Wifi en de Wifi usb adaptor.

      Verwijderen
  7. Ik heb dit ook al tig keer meegemaakt bij mijn provider KPN. Ik belde dan en hing tijden aan de telefoon voor de oplossing. Dit heeft mij wijs gemaakt. De laatste keer dat ik weer geen internet had en ook de TV kuren had , liep ik direct naar het kastje van de KPN ( KPN Experia BOX) , trok de stekker eruit en na 5 minuten er weer in, en na de opstartprocedure werkte alles weer als van ouds! De laatste keer dat ik KPN wél belde, werd aangeraden het kastje te ruilen voor een nieuwer exemplaar bij de KPN winkel. Dat houd ik dus nog als mogelijkheid in gedachten voor de volgende keer.
    Ja, moderne vooruitgang! noemen ze dat! Hahaha, Het ligt dus bijna nooit aan jezelf of de instellingen van je computer/ laptop!

    BeantwoordenVerwijderen