Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

vrijdag 20 november 2015

Voedingsadviezen Gezondheidsraad: zuinig of duur?

Begin deze maand kwam de Gezondheidsraad met nieuwe voedingsadviezen. Het rapport telt 95 pagina's, ik ben er maar eens goed voor gaan zitten om het door te lezen, helaas doet het Voedingscentrum er maanden over om deze adviezen om te zetten in een nieuwe schijf van 5. Dan vraag je je af: waarom moet dat zo lang duren?
Het interesseert mij om uit te zoeken of we met dit aanbevolen advies duurder uit zijn, of misschien juist goedkoper.

Laten we eens kijken naar de nieuwe adviezen:
Fruit en groenten - we moeten meer groenten en fruit eten, 50 gram méér. Nu moeten we minimaal 400 gram groenten en fruit per dag eten. Dat hoeft niet duur te zijn. Van groenten neem je groenten van het seizoen en verder koop je goedkope vruchten. Dus: geen vruchten van ver, maar gewoon in Nederland of in ieder geval in de EU geteeld. Ook beter voor het milieu! Nu moet ik wel zeggen dat vooral fruit in vergelijking tot groenten vrij duur is.
Ik at meestal al wel ongeveer 250 à 300 gram groenten op een dag + 2 stuks fruit, meestal een appel en een banaan, maar ook wel sinaasappels, mandarijnen en 's zomers porties kleinfruit, zoals kersen en  aardbeien. Ik voldeed al aan het nieuwe advies.

Vlees - we moeten minder rood vlees eten en meer wit vlees. Als je dagelijks rood vlees eet, heb je een grotere kans op darmkanker. Maar let op! Vlees helemaal laten staan wordt ook niet aanbevolen, want uit vlees haal je belangrijke bouwstoffen. Mijn conclusie: het advies zegt eigenlijk dat we allemaal flextarieër moeten worden. Minder rood vlees, neem meer vlees van gevogelte etc.
De kosten: vegetarische voeding is over het algemeen voordeliger, het advies is goed voor je portemonnee.

Peulvruchten - we zouden meer peulvruchten moeten eten. Bonen, erwten, linzen etc zijn goed voor je! Eigenlijk sluit dit advies naadloos aan op het vorige advies om minder vlees te eten. Peulvruchten zijn een uitstekende bron van eiwitten en ze zijn per portie een stuk goedkoper dan vlees of vis.
Ik eet vaak peulvruchten, ik kies daarbij vooral voor maaltijdsoepen met bonen en erwten. Jongste dochter eet de laatste tijd vaak linzen. Misschien moet ik die ook maar weer eens proberen!

Zuivel en eieren - het advies zegt: neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt. Wat zuivel per dag zou goed zijn om de kans op diabetes en darmkanker (yoghurt) te verkleinen. Over eieren is het rapport een beetje vaag, neem in ieder geval niet meer dan 7 per week, dat is niet goed voor je cholesterol. Eieren zijn wèl een goede en goedkope vleesvervanger.     

Noten - je zou per dag ongeveer 15 gram ongezouten noten moeten eten. Dat is vrij kostbaar, tenzij je een eigen walnotenboom of hazelaar in de tuin hebt. Nu mogen pinda's ook, dus ik neem aan dat boterhambeleg in de vorm van pindakaas waarschijnlijk ook prima is, zeker als je dit combineert met het regelmatig muesli met noten eten.
Het advies om dagelijks noten te eten vind ik een nogal prijzig advies, noten zijn niet goedkoop.
Ik heb in de afgelopen tijd een zak paranoten gekocht, daar neem ik zo nu en dan 4 van. Dat is ruim 15 gram.

Suikerhoudende dranken - niet of in ieder geval zo min mogelijk van nemen. Als je in de plaats van die dranken water gaat drinken, is dit zeer goed voor je portemonnee.

Volkoren producten - we moeten per dag tenminste 90 gram brood of andere volkorenproducten eten. Dat is niet zo veel, want dat is 3 sneetjes per dag.

Thee - Gewone (zwarte) thee of groene thee 3 koppen per dag. Goed voor de bloeddruk en het verlaagt de kans op beroertes.
De zwarte thee is zo ongeveer de goedkoopste die er is, dus wat dat betreft is dit een prima advies. Probleem: ik vind deze thee niet lekker, want te bitter. Als kind dronk ik wel altijd thee, slap met een zoetje. Misschien moet ik mijn leven beteren?

Koffie - 400 milliliter is voor vrouwen voldoende en 550 milliliter voor mannen. Nou daar kom ik gemakkelijk aan, koffieleut die ik ben. Goed voor hart en bloedvaten.
Véél koffie drinken is nogal wat duurder dan het drinken van water. En let op! Koffiepads zijn relatief duur.

Vis - 1x per week vette vis. Hiervan heb je duurdere en goedkopere varianten. Een blikje sardientjes is niet zo duur, een moot zalm is een stuk duurder. Meestal koop ik vette vissoorten als makreel en haring.

Alcohol - hooguit 1 glaasje per dag.
Dit is een advies dat goed is voor de portemonnee. Drank kost veel geld!
Meestal drink ik geen alcohol, ook niet op feesten en partijen, zeker niet als ik na die borrel nog naar huis moet fietsen. Een heel enkele keer drink ik rode wijn, bijvoorbeeld als ik uit eten ga. Dan laat ik het vrijwel altijd bij 1 glas en ga dan over op water of suikervrije fris.

Keukenzout - het liefst helemaal niet, er zit al genoeg toegevoegd zout in brood, kaas, vleeswaren etc. Wat kosten betreft maakt het niets uit, want zout is erg goedkoop. Misschien dat het daarom ook zo veel in kant-en-klare producten zit? Zout is een goedkope smaakmaker.

Boter en olie - zachte margarine en plantaardige oliën zijn goed voor je. De pakjes met hardere vetten zijn slechter.

Walnoten en hazelnoten
Mijn conclusie: als ik het oude advies vergelijk met het nieuwe, dan maakt het financieel niet zo veel uit.
Kostenverlagend: minder alcohol, minder vlees, minder suikerhoudende (fris) dranken, meer peulvruchten.
Kostenverhogend: meer groenten en fruit, meer noten. 

26 opmerkingen:

  1. Als ik het zo lees dan maakt het voor de portemonnee niet zoveel uit. De noten zijn regelmatig in de aanbieding bij de Lidl en met een zak kun je lang doen.
    Ik zal in het weekend me eens verdiepen in het rapport van de gezondheidsraad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist als je, je noten na je fruit eet, voel je, je langer verzadigd. Daardoor heb je minder snel trek in een ander tussendoortje. Je bloedsuiker blijft veel stabieler. Daardoor kan het juist voordeliger uit pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat je alles zo overzichtelijk op een rijtje hebt gezet. Ik had gedacht dat door het advies om minder vlees te eten het goedkoper zou worden. Maar groentes zijn inderdaad ook vaak best duur.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn gezin eten we sinds een maand weer veel meer plantaardig en ik heb toch het idee dat dat goedkoper is. Zo koop ik nauwelijks vleeswaren meer en maak zelf spreads van bonen of een restje groente/aardappelen.
      Ik koop geen vegetarische burgers/schnitzels want daar zitten meestal gluten in en verder zijn ze niet zo gezond en duur. Die maak ik dus ook zelf.
      Ik sta wel veel langer in de keuken op deze manier.

      Verwijderen
  4. Leuk,dat je dat advies financieel doorlicht. Misschien,dat het in de zomer ,als er veel goedkoop fruit/groente is wel voordeliger uitkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meer wit vlees. Leuk hoor als je erg allergisch bent voor gevogelte. Dan maar vegetarisch. Ach ik denk gewoon je verstand gebruiken en alles met mate ook goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. pinda's zijn geen noten, dus als ze die er onder zetten dan weten ze ook niet waar ze mee bezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het advies staat pinda's en noten. Ze weten echt wel het verschil tussen aardnoten (een soort peulvrucht uit de vlinderbloemenfamilie) en echte noten. Waar het om gaat is, dat pinda's voedingskundig vaak tot dezelfde categorie gerekend worden.

      Verwijderen
  7. Thee heb je in heel veel kwaliteiten. Als je lekkere losse thee koopt, dan is een zakje wel duur, maar als je ziet wat het dan per kopje kost, valt het wel weer mee, en echt, er is een wereld van smaakverschil tussen theezakjes en thee gezet van losse thee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens en als je in het noorden/oosten woont, dichtbij de Duitse grens dan kan ik Ostfriesentee aanraden. Wij kopen dat per pond merk Thiele tee of Buntje. Doe je tijden mee maar die drinken we alleen 's morgens. Bij de G &W winkel bestel ik steeds een kilo groene thee: Sencha met lemon grass voor 21 euro en die drinken we 's middags en 's avonds en dan elk steeds 3 glazen en dan doen we ongeveer 7 maanden met een kilo. Trouwens wij vinden het lekker én gezond om er wat verse gember bij door te doen.

      Verwijderen
  8. Het nieuwe voedingsadvies vind ik prima. Zelf eet ik ook heel graag peulvruchten en noten. En ik ben het ook eens met het matigen met alcohol. Wat ik me wel afvraag: waarom hebben ze er geen niet roken advies bij vermeld?

    Prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het advies is geloof ik een handje vol noten, maar 15 gram is genoeg. Dat is drie tot vijf walnoten bijvoorbeeld Denk dat veel mensen daar geen rekening mee houden en snel meer nemen. Dan wordt het wel duur ja.

    Groet,Greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik lees dat er margarine (ipv roomboter)wordt geadviseerd dan denk ik direct aan uni..lever, be.cel corruptie enz...


    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voedingscentrum is van Unilever. Daarom geen roomboter en b.v. reuzel. En eitjes? Wij eten er zeker 10 per persoon per week. En een totaal chol.waarde van 5,4/5.6. Dat hele cholesterolverhaal is een grote leugen. 30 jaar geleden was een totaal cholesterol van 9 voor ouderen supergezond. Totdat de farmacie zich ermee ging bemoeien. Nu heeft ieder erg veel klachten aan het bewegingsapparaat van die troep. Een sporter die zich blesseert? De specialisten staan te juichen als zijn/haar LDL omhoog schiet. Dan werkt dit lichaam zelf hard aan het herstel. En ons willen ze wijs maken dat het LDL gevaarlijk is. Zelfs onze regering heeft belang bij zieke mensen. Economie !!

      Verwijderen
  11. Mooie blog, Zuinigaan!

    Wat mij opviel is dat het Voedingscentrum blijkbaar terug is gekomen van de 4-6 sneetjes volkorenbrood die een volwassen vrouw per dag geacht werd te eten.

    En tja, die noten... ik ga snel overstag. Na dat ene handje noten volgt nog een handje... en nóg één... tot de zak leeg is. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dit advies is van de Gezondheidsraad. Weer een ander adviesorgaan. Het geschimp jegens het Voedingscentrum is dan ook nogal voorbarig. let wel: ik ben geen fan van het Voedingscentrum, maar je moet zaken niet door elkaar halen. Het advies sluit trouwens goed aan bij die van het Wereld Kanker Onderzoeks Fonds: http://wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/professionals/eerdere-edities-kankerpreventienieuws/nieuwe-richtlijnen?utm_source=emark&utm_medium=email&utm_campaign=kankerpreventienieuws-extra-richtlijnen-goede-voeding

      Verwijderen
    2. Zo is het Gezondheidsraad is een heel ander orgaan!

      Verwijderen
  12. Pindakaas zou kunnen al denk ik dat echte gemengde noten door de afwisseling meer bevatten. En inderdaad 15 gram, dat zijn maar een paar noten per dag, zo duur is dat niet. Het loont ook echt de moeite op internet te zoeken naar goedkope aanbiedingen. Zeker als je een grotere hoeveelheid tegelijk koopt, dan krijg je vaak een staffelkorting.
    Het gevaar van pindakaas is gelegen in het feit dat vrijwel alle pindakaas suiker bevat. En dan ben je het gezondheidsvoordeel al weer kwijt. Behalve de biopindakaas van krekeltje of zo, maar die is dan weer loeiduur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb heerlijke pindakaas zonder suiker, de Bio+ pindakaas wel, Van ons heet "Smaakt"" en is ook biologisch wel zijn het kleine potjes en niet goedkoop wij hebben de crunchy.

      Verwijderen
  13. Met dit dieet krijg je wel te weinig jodium binnen kwam ik laatst achter. Ik eet namelijk niet zoveel brood. Ik slik nu bij en ben flink fitter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is idd wat verreweg de meeste mensen zich niet realiseren. Niet iedereen heeft er gelijk last van maar op termijn kunnen hierdoor wel degelijk gezondheidsklachten ontstaan.

      Verwijderen
  14. In notenpasta, gemaakt van noten, zit geen suiker...kom je meteen aan je 15 gram als je een boterham besmeerd. Tahin (sesamnotenpasta) valt ook onder zaden en noten.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben een walnotenboom en 2 hazelaars. De laatste jaren zijn de eksters, gaaien en kraaien ons steeds voor. Ook zie ik wel eens een specht. Vooral bij de walnoten, zitten deze snoepers.Hazelnoten raap ik nog wat extra bij de sportvelden. In onze familie is het traditie om tuinen aan te leggen met wat fruitbomen en hazelaars en als het kan een notenboom. Dit jaar hadden we vooral veel appels en pruimen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze zijn ook wel erg lekker, die walnoten van eigen bodem

    BeantwoordenVerwijderen