zaterdag 1 oktober 2016

Bel me, of bel me niet, that's the question

Officieel sta ik in het bel-me-niet-register, maar ik weet dat dit niet betekent dat niemand mag bellen met reclameboodschappen. Bedrijven waar ik klant ben geweest mogen ondanks dit register wel bellen.
Mijn telefoon staat standaard op de voicemail, na ongeveer 4 keer overgaan springt de telefoon op het antwoordapparaat. Ik ben niet meer piepjong en watervlug. Vaak ben ik net niet snel genoeg en is de voicemail gestart. Ik ben dan in de keuken bezig, of heb de kat op schoot. Die kat wil helemaal niet weg, dus dat duurt een tijdje.
Op die voicemail kan ik inbreken en het gesprek overpakken en dat doe ik ook meestal. Alle familieleden weten dat en wachten even of ik misschien toch nog de telefoon oppak.

De laatste tijd heb ik een aantal keren gehad dat ik het gesprek, terwijl het toestel net de voicemail gestart had, overpakte en dan kwam ik in een ruimte terecht waar allerlei mensen aan het praten waren, maar er was niemand die tegen mij sprak. Ik: 'hallo, met Zuinigaan', maar niemand reageerde, stilte alom, alleen gesprekken op de achtergrond, dus ik legde de telefoon maar weer neer. Soms wel 3 keer op een dag, ook als ik wél op tijd bij de telefoon was.
Ik had na de 3e keer de telefoon naast mij liggen voor het geval ik weer gebeld werd.
De telefoon ging, het was weer een telefoontje van een geheim nummer, waarschijnlijk weer van hetzelfde bedrijf, dus ik neem op en zeg helemaal niets. Dat hadden ze ook bij mij gedaan, dus waarom niet? Een vrouwenstem aan de lijn zegt verbaasd iets tegen een collega, maar zegt niets tegen mij, minstens een minuut lang niets. Waarom zo iemand niet aan haar tekst begint, dat weet ik niet, maar ik voel me niet geroepen om te gaan praten zolang zij niets tegen mij zegt.

Gistermiddag was het weer raak. Nèt te laat, dus ik neem de voicemail over en ik zeg mijn naam. Een verbaasde jongeman: 'hè, maar u stond toch op de voicemail?' Ik wilde beginnen over dat ik net te laat was, maar dat ik hem best te woord wilde staan, maar hij had de verbinding al verbroken en heeft ook niet weer terug gebeld.

Eigenlijk was ik wel benieuwd wie mij belde de afgelopen weken. Ingesproken wordt er niets, op de voicemail soms wel ver geroezemoes van gesprekken die anderen voeren.
Ik wilde vooral checken of ik misschien mijn account in het bel-me-niet-register moet aanpassen, omdat dit verkeerd staat ingesteld of omdat ik er helemaal niet meer in sta.
Nou ja, dat kan ik ook sowieso wel doen!

4 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar an dan wordt er nog verbaasd gereageerd als ik opneem met 'jaaa'.
    Ik zeg nooit mijn naam als ik anoniem gebeld word. In mijn vorige huis gebeurde dit regelmatig. Hier heb ik niet zoveel last van die telefoontjes.
    Als iemand mij anoniem belt dan zeg ik niet mijn naam maar neem ik op met 'hallo'. Daar wordt weleens verrast oo gereageerd, maar als de beller niet gezien wil worden, dan ik ook niet. In andere landen is het heel normaal om op die manier de telefoon op te nemen. Turkse en Marokkaanse vriendinnen doen dat ook vaak zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het zou bij wet geregeld moeten worden dat dit soort bedrijven niet anoniem mogen bellen. Op mijn smartphone kan ik deze nummers gelijk op "negeren" zetten.
    Eigenlijk geldt dit voor alle communicatie vanuit een bedrijf, de noreply email is ook er irritant. Zij mogen een mail sturen " je contract is gewijzigd" maar ik mag niet direct terughalen of extra info vragen via dit communicatie kanaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hinderlijk zijn dat soort praktijken. Vreselijk irritant. Meestal neem ik anonieme bellers niet op, maar laatst deed ik het toevallig wel. Meteen spijt van gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het bel-me-niet-register telt helaas niet voor die idioten,die in het engels met een aziatisch accent bellen en een verhaal afsteken. Het is hier de laatste weken weer raak met dat gespuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.