maandag 12 juni 2017

Bijna 50 % van mijn inkomen sparen

Ik spaar, sinds mijn hypotheekrente heel erg laag is, wel bijna 50% van mijn inkomen! Dat is geen gering bedrag, kijk maar mee:
Inkomen per maand 1.712,13

vaste lasten per maand
583,73
boodschappen
152,00
incidentele kosten gemiddeld per maand
175


910,73
over

800

Zijn die 800 euro's per maand dan allemaal voor later, voor mijn pensioen, zodat ik er dan riant van kan gaan leven? Nee, dat absoluut niet, in de afgelopen 1,5 jaar heb ik die besparingen weer net zo hard uitgegeven! En veel meer dan dat!
Waaraan dan?

Vanaf eind december 2015 gaf ik de volgende grote bedragen uit:
 
auto dec 2015 3.800,00
extra aflossing  hypotheek jan '16 8.400,00
herinrichting en bestrating voortuin sept '16 2.580,00
nwe CV kombiketel okt '16 1.600,00
nieuwe deur tuinhek nov '16 447,70
extra aflossing  hypotheek jan '17 7.500,00
beurt + APK auto jan '17 226,37
koelvrieskast jan '17 437,17
desktop computer mei '17 400,00

25.391,24

Maandelijks 800 euro sparen gedurende 18 maanden, levert een spaarbedrag van €14.000 op. Dat is aanzienlijk minder dan de ruim €25.000 die ik heb uitgegeven. Nu moet er bij gezegd worden, dat er krap 10.000 werkelijk uitgaven waren en dat €15.900 daarvan  hypotheekaflossing was en dat is iets anders dan de andere uitgaven.

PS
Ik zie dat ik vergeten ben om het vakantiegeld (mei '16 en mei '17) en de 13 maand (dec '16) mee te rekenen. Dat is nog 3x ongeveer duizend euro. Samen in deze 1,5 jaar goed voor + 3000 euro. Dat betekent dat ik in de afgelopen 1,5 jaar geen 11.000 euro ben ingeteerd op mijn buffer, maar 8.000 euro.

12 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je fantastisch bezig bent. Door bedachtzaam te leven ruimte creëren om belangrijke en leuke uitgaves te kunnen doen. Ik neem mijn petje voor je af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig heb t nog nooit uitgerekend maar moet ik ook maar eens gaan doen. Wat ik me afvraag is of je 10% van je hypotheekschuld inlost omdat je eerst 8400 en daarna 7500 heb afgelost. Ken nl iemand die dacht dat je 10% van de uitstaande schuld mocht inlossen terwijl dit 10% vd oorspronkelijke schuld is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon jaarlijks 15% van het oorspronkelijke hypotheekbedrag aflossen. Mijn hypotheek was opgespitst in 2 delen: een levenhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek. De aflossingsvrije hypotheek is volledig afgelost.
      De 7500 is aflossing op de levenhypotheek.

      Verwijderen
  3. Je stimuleert mij iedere dag weer. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dat durf ik niet uitrekenen! Erg he? We verdienen (voorlopig nog) wel ok, en we proberen spaarzaam te zijn, maar bij ons zijn de verbouwingskosten de laatste jaren echt de pan aan het uitswingen. Ook aan onverwachte tegenvallers hebben we dit jaar meer dan ons deel wel weer gehad (voor zo n 18000€ aan wanbetalers/tegenvallers tot nu toe dit jaar alleen). Dus ja, wij sparen wel, maar het gaat er meteen weer uit om die tegenvallers op te vangen dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begrijp ik dat op dit moment jouw prioriteit ligt bij het verhogen van de buffer, of ben je nog andere grote uitgaven van plan? groet anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in de afgelopen 1,5 jaar ruim 8000 euro meer uitgegeven dan er bij kwam. Er staan nog wel meer projecten op mijn lijstje, maar de buffer weer wat aanvullen lijkt me ook geen slecht plan!

      Verwijderen
  6. Ik zou het niet sparen willen noemen. Wel "uitgesteld geld uitgeven". Of zelfs slim geld uitgeven, want je hebt wel goede, slimme keuzes gemaakt met je geld. Een nieuwe CV-ketel is bijvoorbeeld beter dan 500 cappucino's bij de fancy koffiewinkel - die had je ook kunnen kopen voor dat bedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier ben ik het mee eens, je spaart het namelijk niet. :) Je geeft het uit, maar het is fijn dat je het kunt uitgeven aan dingen die jij belangrijk vindt!

      Verwijderen
    2. Sparen doe je toch om het uiteindelijk uit te geven.
      Sparen voor een auto, sparen voor pensioen, sparen voor een vakantie. Sparen is per definitie uitgesteld uitgeven.

      Wat zou jullie definitie van Sparen dan zijn??

      Verwijderen
    3. @ Karin: helemaal mee eens!
      Ik spaar wel en best veel vind ik, maar de laatste tijd voornamelijk om het geld vervolgens weer uit te geven. Goed voor de economie en de aflossingen op mijn hypotheek zijn goed voor een financieel onbezorgde toekomst. Sparen om het sparen is misschien ook leuk, maar ik heb in de afgelopen 10 jaren voornamelijk gespaard voor aflossing van hypotheek en niet om miljonair te worden.

      Verwijderen
    4. mijn definitie van sparen is dat je het bewaard voor `als er iets onverwachts gebeurd of voor een speciaal doel in de toekomst` Je laat het dan op je rekening staan en geeft het de eerstkomende 5 jaar bijvoorbeeld niet uit. Maar natuurlijk vind ik dat zuinigaan wel degelijk spaart, door haar hypotheek af te lossen.. Op deze manier spaar ik zelf ook :)

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.