maandag 17 juli 2017

Beoordeeld!

Eind afgelopen week had ik mijn jaarlijkse beoordelingsgesprek. Mijn werk wordt al weer een heleboel jaren als goed beoordeeld.
Op mijn werk vindt jaarlijks een functionerings- en beoordelingscyclus plaats. Het zogenaamde HRM gebeuren (Human Resource Management).
Ik ben op 3 resultaatgebieden beoordeeld.

De beoordeling kan zijn:

onvoldoende
voldoende
goed
uitstekend
Op alle onderdelen ben ik beoordeeld als goed, zeg maar een 8. Ik ken niemand van mijn team die ooit een uitstekend kreeg, dus daar rekende ik ook absoluut niet op. Een uitstekend betekent een hogere beloning, en daar doen ze op mijn werk niet aan.

Toch fijn om te horen dat men zeer tevreden over mij is. Een collega bij een ander team, die deels soortgelijk werk deed, is er er uit gewerkt nadat ze een tijdje in een "verbeteringstraject" heeft gezeten en zit nu werkloos thuis.

Ik heb altijd moeite met beoordelingen, ook al gaat het goed. Ik word er opstandig van: wie ben jij om mij te beoordelen en waar beoordeel je dan op?  Mensen die beoordeeld hebben, zien vaak maar een heel klein stukje van mijn werk. Over het grootste deel wordt helemaal niet geoordeeld.

Tot 2004 werden er helemaal geen beoordelingsgesprekken gehouden, toen was er een functioneringsgesprek en daar bespraken we hoe het ging en of er (bij)scholing nodig was. Wat mij betreft helemaal prima. Dat mag zo weer terug wat mij betreft.

Wat vind jij van beoordelingen van werknemers?
Heb jij zelf ook een jaarlijks beoordelingsgesprek?

17 opmerkingen:

  1. Fijn dat je een positieve beoordeling hebt gekregen! Ik heb ze als ondernemer nooit specifiek van een baas, maar in feite wordt elke opdracht die ik doe natuurlijk beoordeeld. Ik word daar niet speciaal obstinaat van, maar vind het soms wel irritant als iemand die er totaal geen verstand van heeft er wat over te zeggen heeft. Besteed het dan niet uit, denk ik dan. Gelukkig komt dat bijna nooit voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook ieder jaar een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. Gelukkig ook altijd goed. Er wordt bij ons wel geexperimenteert met nieuwe vormen. Als je productiewerk doet is het vaak nog wel goed te beoordelen. Maar vooral met meer beleidsmatige taken wordt het lastig. En je moet leidinggevenden hebben die weten wat hun mensen doen. Ik neem het niet zo serieus.Zeker niet van leidinggevenden die je een heel jaar niet ziet of hoort

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kregen beoordelingsgesprek met teammanager...diezelfde man die dagelijks dronken op het werk zat. Ik vond het zo bizar!!! Over hem viel niet te klagen, hij functioneerde niet, maar je moest wél naar zijn pijpen dansen anders kreeg je en slechte beoordeling.
    Ik ben daar weggegaan...deels om dit, deels omdat de gezondheid van de clienten niet meer (voor mij) te garanderen was. Helaas bleek dat ik een vooruitziende blik had, binnen een jaar overleden er twee clienten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschrikkelijk! Hopelijk heb je hier melding van gemaakt?!

      Verwijderen
  4. Gelukkig,die goede beoordeling. Helaas is niet altijd degene,die beoordeelt,daar geschikt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het altijd een beetje een wassen neus, zo'n verplicht nummer waar volgens mij niemand zin in heeft. Aan de andere kant doen ze voor mensen die slecht funtioneren, en niet verbeteren, aan dossieropbouw zodat ze als ze iemand er mss uit willen gooien, daar dan vastleggingen van moeten hebbben. Als je altijd goed functioneert is het maar een formaliteit. Ik vond 'voortgangsgesprek' ook altijd prettiger klinken, daar was ook een vastlegging dus kwam in basis eigenlijk op hetzelfde neer maar vanuit een vriendelijker perspectief vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O die beoordelingen. Degene die oordeelt wordt ingefluisterd of heeft deels gezien wat je deed. Een slecht iets blijft lang hangen.
    Zo vaak dat degene die oordeelt niet objectief is. De eeuwige terugkerende vraag in deze gesprekken, hoe ga je om met je leidinggevende. Tja en dat is ook degene die je beoordeelt. Er hangt veel af van de beoordeling.

    Dan is er nog de tweede 'beoordeling'. Die jij niet te zien krijgt, die gaat naar HR. Daar staat hoe er werkelijk over je gedacht wordt.

    Bij mij waren ze ook altijd goed. Nooit uitstekend, want daar hangt een prijskaartje aan.
    De beoordelaars die uitstekend beoordeelden werden door HR op het matje geroepen. Dat was niet gebudgetteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De ellende vond ik dat ik met 4 mensen samenwerkte, 3 die heel blij met me waren met de 4e lag ik altijd in de klinch, we mochten elkaar gewoon niet. Het oordeel van die 4e leek altijd zwaarder te wegen dan de lovende woorden van de andere 3.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Functioneringsgesprek is redelijk vrijblijvend. Beoordelingsgesprek werkt direct door in je salariëring/ contractstatus. Groot verschil !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit al jaren in de top van mijn schaal, er komt niets meer bij. Een uitmuntend is bij ons: eenmalig wat extra geld en niet structureel.
      In mijn team is in mijn team van 30 werknemers in de afgelopen 12 jaar geen uitmuntend gegeven.
      Werken voor een uitmuntend is in mijn ogen gelijk aan werken naar een burnout en 2x zo veel uren werken als mijn contract. Voor een normaal mens niet te doen en dat is ook niet mijn ambitie.

      Verwijderen
    2. Pa2rf, Bij ons niet hoor! Ligt aan de tak waarin je werkt.

      Verwijderen
  9. Op mijn werk gaat het op een vergelijkbare manier. Ik vond de functioneringsgesprekken ook prettiger, was opener. De leidinggevende die ik vroeger had beoordeelde mij veel hoger. De leidinggevende die ik nu heb geeft een 'voldoende'. En dan mag ik al blij zijn :-) Daarom vind ik deze systemen niet goed voor de werknemers. Onder leiding van deze leidinggevende krijg ik nooit een betere beoordeling en dat is een belemmering voor mij en niet voor de leidinggevende.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik werk in een zelfsturend team. Wij gebruiken sinds kort een feedback app. Dan kan je collega's aanspreken postief en ook minder positief wanneer er iets voorvalt en niet een jaar later. Geen idee hoe dit in de praktijk haat werken. Ik vond het niet fijn als iemand al jaren niet functioneerd er daar nooit iets mee gedaan word. Dat was bij ons wel het geval net een collega. Deze is nu vrijwillig elders gaan werken, wel in dezelfde branche,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat bijzonder dat je zo gaat stuiteren van een beoordeling. Ik vind juist beoordelingsgesprekken heel waardevol. Als je weet waar je mee bezig bent in je werk dan zijn ze ook niet moeilijk en weet je waar je over praat. Het is ook een moment waarop jij als werknemer mag aangegeven hoe jij vindt dat dat het gaat, wat je anders zou willen zien, of je misschien eens op een andere locatie wil werken, meer of minder uren, andere functie, werkdruk etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een autoriteitsprobleem. Ik heb inmiddels een stuk of 10 bazen gehad, maar ik vind werken onder een baas altijd lastig!
      Ze doen mij altijd denken aan mijn vader, waar ik een slechte relatie mee had.

      Verwijderen
    2. het gaat ook om je baan en je inkomen. Zo zakelijk mogelijk houden is vaak het beste. mensen als superkanjers zijn vaak of niet afhankelijk van hun inkomen of naief, ;)

      Verwijderen
    3. Wat eerlijk van je Zuinigaan. Toevallig heb ik ook net mijn beoordelingsgesprek gehad. En ik ben afhankelijk van mijn inkomen. Bedankt anoniem om mij naïef te noemen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.