donderdag 16 november 2017

Vriezer ontdooid

Toen ik in januari dit jaar mijn koelvriescombinatie kocht, kocht ik een type met low frost. Ik had verwacht dat 1x per jaar ontdooien wel voldoende zou zijn, maar de rijpvorming is toch aanzienlijk, ongeveer net zo veel als de oude koelvriescombinatie, gekocht in 1996. Die oude koelkast verbruikte wel veel meer stroom, ongeveer 3x zo veel,  wat dat betreft is de nieuwe echt een prima aankoop, maar wat het ontdooien betreft ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Wat mij betreft een tegenvaller! Sinds de levering in februari ontdooide ik hem al voor de 2e keer. Mijn conclusie: ik moet hem iedere 3 maanden ontdooien.

Dus doe ik dat, want als er een flinke ijslaag in een vriezer zit, dan neemt het apparaat tot wel 10% méér stroom en dat is natuurlijk niet de bedoeling van zo'n zuinige koelkast.
Ik heb de gebruiksaanwijzing er weer bij genomen om te checken of ik zeker wist hoe het moet en dit is wat je moet doen:
De vriezer op maximaal vriezen zetten, zodat de inhoud erg koud is en beter tegen enige opwarming kan.
Dan de vriezer uitzetten, de lades uitnemen en ingewikkeld in dekens op een koele plaats zetten. Zo geïsoleerd mogelijk wegzetten!
Dan 2 pannen met heet water onderin de vriezer zetten, op onderzetters. Ik heb de 2 plankjes waar 2 lades op rusten verwijderd. De hete waterdamp uit de pannen kan zich dan goed door de vriezerruimte verspreiden, daardoor ontdooit de vriezer snel. Binnen een half uurtje was het klaar en was er ruim een halve liter dooiwater uitgelopen. Na het ontdooien heb ik de vriezerruimte gedroogd met een theedoek. Ik heb de vriezer een kwartier laten vriezen en toen heb ik de inhoud teruggeplaatst. Werkt perfect!
En de ijsvrije vriezer helpt stroom te besparen!

11 opmerkingen:

  1. Wij hebben no-frost koeltoestellen en moeten dus nooit de diepvriezers laten ontdooien. Heel makkelijk maar verbruiken wel iets meer of een low-frost toestel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoef het gelukkig niet zo vaak te doen (liebherr), want het is nu niet direct mijn lievelingswerk. Ik gooi altijd een slaapzak of dekbed over de spullen, dan blijft alles goed bevroren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ontdooi met een fohn. Gaat ook snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ontdooi met een spuitbus HGsnelontdooier. Inspuiten, even wachten, dan schoonmaken. Ik ben erg tegen spuitbussen, maar heb eens heet water over me heen gekregen en me flink verbrand en doordat ik wat krakkemikkiger ben geworden is dit net even veiliger. En sneller.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kool-vriescombi die ik nu heb moet ik veel vaker ontdooien dan degene ervoor. Is ook moeilijker echt goed te sluiten, moet echt opletten dat het goed is aangedrukt. De andere is al 2 jaar ijsvrij.
    Maar ik moet ook alles uit de lades halen want ook die zijn binnenin aangeslagen en moeten schoongemaakt worden.
    Blijf het rotwerk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben een Liebherr no-frost vriezer en hoeven deze nooit te ontdooien. Heerlijk! Misschien je volgende vriezer een echte no-frost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me heerlijk, maar als deze Siemenskoelkast net zo lang meegaat als mijn vorige, dan ben ik ver in de 80 voordat het zo ver is ;-)
      Het schijnt dat de no-frost koelkasten wel iets meer stroom verbruiken, maar veel zal het niet uitmaken.

      Verwijderen
  7. Mijn vriezer is zaterdag aan de beurt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben ook 2 no-frost koel-vriescombinatie. Wij ontdooien nooit. Gaat automatisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sluiten de rubberen afdichtingen wel goed aan? Als deze niet goed sluiten kan er veel rijp ontstaan waardoor je soms iedere 2 maanden moet ontdooien,(door ervaring 'wijs' geworden)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hm.... dat klusje moet hier ook weer. Ik heb er een hekel aan eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.