woensdag 25 juli 2018

Hoe werkt het met pensioen in zicht?

Petra voeg mij eergisteren oven mijn pensioen:
"Merk je op je werk dat je soms denkt van: ach, die nieuwe maatregel of dat nieuwe computerprogramma, ik heb er gelukkig niets meer mee te maken? "

Ik heb nu 5 weken vakantie, maar na mijn vakantie werk ik nog 7 weken en dan neem ik afscheid.
Bij veel werkzaamheden denk ik: dat was de laatste keer. En soms denk ik ook: het gaat me niet meer aan. Zoals bijvoorbeeld de vergaderplanning van september dit jaar tot september volgend jaar. Ik heb er vluchtig naar gekeken, alleen naar de eerste weken, want dat gaat mij nog wel aan. Uiteindelijk bleek, dat ik misschien wel de enige ben die er goed naar kijkt, want de vergaderplanning was al vastgesteld door de commissie die daar over gaat, maar toch zaten er nog een aantal fouten in die echt verbeterd moesten worden. Jammer dan voor het werk, maar doe maar over!

Er is veel meer waarbij het de allerlaatste keer is dat ik zoiets doe. En soms ben ik inderdaad blij dat de vernieuwde of nieuwe computerapplicaties voor mij niet meer hoeven, hoewel, ik heb ingewikkelde computerprogramma's altijd wel een leuke uitdaging gevonden, vooral als ik veel mensen blij kon maken als ik het voor elkaar kreeg om de benodigde gegevens uit het systeem te halen of er nieuwe dingen in te zetten. Het probleem daarbij is vooral dat de meeste collega's van niets weten en halve digibeten zijn. Ik hoop van harte dat mijn opvolger er mee overweg kan en het ook leuk vindt, net als ik.

Ik merk wel, dat ik werken nog steeds leuk vind, ik ga het zeker missen, dat werk. Niet dat ik niet weet hoe ik mijn tijd vanaf 22 oktober moet besteden, dat komt wel goed. Maar dat is altijd anders dan werk!

3 opmerkingen:

  1. De laatste vrijdag liep ik naar mijn werkplek in de open kantoorruimte en ik zei:

    ‘Thank God, it is Friday!’

    Een heerlijk gevoel was dat. De dagen aftellen. Maar ook lastig, want een aantal dacht dat ik het ontslag lastig zou vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk zeg, 5 weken vrij! Moet je nog iemand inwerken die jouw werk gaat overnemen, of worden je werkzaamheden intern verschoven naar 1 of meer collega's?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn werk altijd met veel plezier gedaan, ben daarom ook langer doorgegaan dan nodig was maar vind het nu, zonder werkdruk, ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.