maandag 30 juli 2018

Wat ga ik doen als ik met pensioen ben?

Petra vroeg een week geleden over mijn pensioen:
Heb je al plannen voor wat je gaat doen met je nieuwe vrijheid?

Het is niet zo dat ik nu niets doe, ik pas gemiddeld zeker 2 dagdelen per week op, vaak wel meer dan dat.
Ik ben iedere maandagavond bij mijn oudste dochter en mijn jongste en haar man zijn daar dan ook. Gezellig en leuk, maar dan is wel mijn halve avond al weer om.
Ik zwem 3 keer per week en regelmatig 4 keer per week. Ik zwem dan tenminste een uur. Met heen en weer fietsen en omkleden ben ik vaak wel 2 uren bezig. Meestal doe ik dat van 9:45-11:45 uur. Dus dat zijn 3 à 4 ochtenden. Welbesteed, maar toch niet meer beschikbaar voor andere dingen.

Maar ik heb zeker plannen!
 
Zwemmen: Ik zwem nu 3  à 4 keer per week, dat wil ik blijven doen en het liefst nog wat vaker. Geen 7 keer per week, maar standaard 4 à 5 keer per week een uur is prima
Contact met vrienden en familie uitbreiden: door mijn werk heb ik nu nauwelijks tijd om regelmatig langs te gaan bij mijn broer of bij mijn nichtje in respectievelijk Nijmegen en Arnhem. En dat geldt ook voor vrienden. Het blijft vaak bij telefonisch contact.
Vaker naar de bioscoop. Nou ja, vaker, ik ben in geen jaren naar de bioscoop geweest en het lijkt me leuk om een tijdje een abonnement te nemen.
Kleding maken voor mezelf en de kleinkinderen, vooral naaien voor de kleinkinderen. Ik heb zelf voorlopig nog kleding genoeg.
Creatieve cursussen doen - in het verleden heb ik allerlei cursussen gedaan en heb ik van klei beeldjes gemaakt en ik heb ook geaquarelleerd, zeefdrukken gemaakt en wat niet al.  In het buurthuis in mijn wijk worden regelmatig cursussen aangeboden. Altijd overdag, dus tot nu toe werd dat niets, maar vanaf nu kan ik kijken of er wat leuks tussen zit. Ook goed voor de contacten in de buurt!
Vaker naar de bibliotheek -  ik ben lid en ik kom er tot nog toe zelden. De laatste jaren leen ik alleen digitaal e-books.
Naar de markt - omdat de markt op woensdag is en ik iedere woensdagochtend zwem en 's middags bijna altijd oppas, kom ik er bijna nooit. Ik kan vanaf mijn pensioen schuiven met mijn zwemochtenden en ik kan dan besluiten eens naar de markt te gaan.
Vrijwilligerswerk -  daar dank ik nog over na. Eerst maar eens kijken hoe druk ik het krijg met bovenstaande bezigheden. Ik wil niet alle vrijheid meteen weer invullen.
Dan is de vrijheid weg!

8 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Het klinkt als een behoorlijk druk schema, ook al hoef je dan niet meer te werken :-)

    Mijn moeder heeft na haar pensioen ook het vrijwilligerswerk een tijdje afgehouden. Eerst maar eens kijken hoe gepensioneerd-zijn beviel. Bovendien kon ze wel vier verschillende vrijwilligersbezigheden gaan doen, dus ze ging ook maar eens nadenken over wat ze het leukst en nuttigst zou vinden om te doen.

    Dus ik denk dat je een goede keuze maakt, door niet meteen in het vrijwilligerswerk te duiken. Je kunt altijd nog wel een bepaalde vrijwilligersklus gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wilde vooral niet vrijwillligerswerk een dagdeel in de week gaan doen, na zoveel jaar altijd maar op tijd moeten zijn.
    Er kwam iets op mijn weg dat prima was, thuis de administratie, af en toe vergadering en incidenteel invallen en iets ophalen en brengen. Helaas houdt dat per 1 augustus op. Ga wel wat anders zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had in het begin van mijn pensioen ook een vrijwilligersbaan in het theater. Helaas kwam er een nieuwe directeur, die niet met vrijwilligers werkte en dus eindigde dat leuke werk. Maar mijn tijd is ongemerkt gevuld, net als jij ken ik geen verveling. Dus nu kies ik af en toe een kort vrijwilligers projekt, volgende maand ga ik b.v. een maamdje Appels plukken bij een zorgboerderij die extra handen kunnen gebruiken. Losse projecten geven iets meer vrijheid. Er is nog xoveel te doen in de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik deed naast mijn werk een dag in de week vrijwilligerswerk. Dat hield op en nu heb ik maar een klein vrijwilligersbaantje. Een maal per drie weken ruil ik de boeken voor een oudere mevrouw. Er zijn dus ook baantjes die niet elke week je inzet verwachten, ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind na 10 jaar iedere vrijdag de hele dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben echter nog niet met pensioen, wat ik dan ga doen weet ik nog niet.

      Verwijderen
    2. Wat een leuk idee! Als bieb liefhebber zal ik eens kijken of ze zo'n service hier ook hebben, lijkt me leuk en nuttig om te doen.

      Verwijderen
  5. Een mooie lijst! Echt iets om naar uit te kijken ;)...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.