donderdag 2 augustus 2018

Leven zonder internet

Tegenwoordig gaat er wel eens iemand op een soort internetdieet. Ze zweren alle internet af, geen internet meer, geen smartphone, geen computer, geen tablet.
Omdat tegenwoordig bijna alles via internet gaat, lijkt het me heel lastig.
Ik heb nu zelfs mijn laptop mee op vakantie en werk een heel klein beetje en schrijf blogjes.  

Ik regel zelf van alles via internet.

In willekeurige volgorde

- de belastingen
- deze blog
- mijn bankzaken
- thuiswerken via internet
- overstappen naar een andere energieleverancier of zorgverzekering
- aankopen: kleding, cadeaus
- het lenen van e-books
- het huren van een zomerhuis
- het huren en laten afleveren van een elektrische fiets
- het lezen van de krant
- wanneer rijdt de bus, waar moet ik overstappen?
- het raadplegen van de buienradar en knmi
- het volgen van voordelige aanbiedingen van supermarkten

Ik heb vast nog een heleboel vergeten.
Heb jij nog meer dingen die je via internet doet?

Ik zou me heel onthand voelen zonder internet thuis en op mijn mobiel. Op mijn mobiel heb ik nog maar sinds kort mobiel internet, meestal maak ik gebruik van wifi.

5 opmerkingen:

  1. Mails versturen en lezen, surfen,zaken opzoeken,gratis krant lezen, weerbericht opzoeken, blogs lezen,.... Ik doe zelden overschrijvingen via internet omdat ik die liever aan de bank geef (is tot nu toe toch gratis) en ik in de bank rekeninguittreksels gratis kan afprinten. Belastingsaangifte dien ik nog steeds op papier in. Ik regel geen contracten bv energie online omdat ik liever een echt aanspreekpunt heb.
    Mijn kennis van internet is beperkt en die van mijn man is nog beperkter. Als ik iets tegenkom en facturen komen digitaal toe, zou mijn man niet eens door hebben dat er facturen moeten betaald worden aangezien hij zelden op internet gaat.
    Ik heb nog een voorhistorische gsm die wellicht niet eens op internet zou kunnen. Ik heb geen gsm abonnement maar een prepaid kaart dus ik denk niet dat je met een pre paid kaart op internet zou kunnen indien de gsm het zou aankunnen. Ik stel weinig eisen aan mijn gsm als hij kan bellen, smsen versturen en ontvangen is dat voor mij voldoende. Ik hoop zelfs dat, als deze gsm het begeeft, ik nog een dergelijk basistoestel kan kopen maar ik vrees ervoor..... Liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een internetdieet lijkt me vooral zinvol voor mensen die elke dag uren verdoen op Facebook en andere social media.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zogenaamde 'digital detoxen'wordt voornamelijk gedaan door mensen die veel tijd besteden op social media, blogs enz, en aan het eind van de dag het gevoel hebben dat ze nergens anders meer aan toe komen. Ik gebruik mijn tablet nauwelijks meer, waardoor ik s abavonds bijna geen facebook enz zie, ik moet bekennen dat ik daar voorheen echt te veel tijd aan besteedde. De reden daarvoor is schouder en nekklachten, maar ik ben verbaasd hoeveel tijd ik ineens over heb !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben van plan om weer een ouderwetse Nokia te kopen. Als ik dan een route moet hebben dan pak ik mijn smartphone wel. Ik spendeer liever tijd aan mijn gezin dan aan sociaL media.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vrijwel alles gaat digitaal of kan ook niet meer anders dan digitaal. Handig, maar dit maakt ons als gebruikers ook kwetsbaar. van de cookies wordt je kierewiet en misschien niet goed beschermde gegevens ook. Hoe vervelend die kwetsbaarheid is werd me 1 augustus weer duidelijk want werk.nl was gehackt. Ik kon gistermiddag pas mijn inkomsten (die er niet zijn 😖) formulier indienen waardoor mijn uitkering waarschijnlijk volgende week pas op de rekening staat. Als je geen buffer hebt heel vervelend en ook duur. Rood staan kost geld.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.