vrijdag 12 oktober 2018

Verdwalen in de supermarkt

Er is voor mij één supermarkt waar ik goed de weg weet, maar andere supermarkten zijn in dat opzicht gewoon moeilijk.
De winkel in de wijk waar mijn dochters wonen is heel groot, maar ik snap niets van hun systeem en kan dus ook slecht de dingen vinden die ik hebben wil. Geen bordjes boven de gangen waar op staat wat waar staat. Het lijkt wel of de werknemers in zo'n winkel denken dat de inventaris zichzelf wel wijst. Ik was afgelopen zondag in die winkel in de wijk van mijn dochters. Jongste dochter is op vakantie en ik pas op de kat, doe de post en de planten. Dus meteen maar even naar de supermarkt daar in de buurt. Een groot deel van de winkel ben ik 2 x doorgelopen voordat ik vond wat ik wilde hebben. Haha, dan denk je dat je even snel een boodschap kunt doen!

Een andere winkel, waar ik veel vaker kom, is in het voorjaar verbouwd en daarna zijn ze met een heel nieuwe indeling heropend. Zucht! Ik heb nog steeds dat ik sommige dingen niet kan vinden! Laatst zocht ik mij rot om soepstengels. Ik koop nooit soep, dat heb ik afgezworen omdat ik de soepen uit pakje en blik niet de moeite waard vind. Maar daar in de buurt moeten de soepstengels liggen. In die winkel hangen wel bordjes boven de gangen, maar dan nog vond ik het lastig zoeken!

Heb jij ook moeite met een vreemde supermarkt, of vind jij gemakkelijk je weg?

31 opmerkingen:

  1. De werknemers van zo'n winkel gaan daar niet over, op een hoofdkantoor wordt het schappenplan bepaald, dus wat waar moet staan, en of er een ombouw komt. Het is juist de bedoeling dat de klant gaat doen, wat jij deze week ook deed: door meer paden lopen dan vooraf gepland was door de klant, zodat de klant, al zoekende, langs allerlei andere producten komt, in de hoop dat de klant zich laat verleiden tot aankopen, die niet op het boodschappenlijstje staan. Dit werkt overigens alleen heel goed, als er ook voldoende personeel op de vloer rond loopt, dat door de klant kan worden aangesproken met de vraag waar een bepaald product te vinden is, als dat personeel er niet is of zelf de weg niet weet, loopt de winkel de kans dat de klant gefrustreerd naar buiten loopt, zonder iets te kopen, en die klant komt ook liever niet terug in die winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het probleem. Ik ga het liefste naar mijn vertrouwde Lidl, daar weet ik alles liggen. Ik haat het ook als supermarkten constant alles van plaats verwisselen. Misschien denken ze dat we dan meer gaan kopen omdat we moeten zoeken, bij mij werkt dat trucje niet in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de indelingslogica anders is dan de mijne,vraag ik gewoon ,waar iets ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken het probleem. Maar volgens mij doen ze het ook wel bewust: doordat je noodgedwongen veel langer moet rondlopen in de supermarkt is de kans dat je wat koopt groter. Het is niet in hun belang dat je superefficiënt alles kunt vinden denk ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ik heb nooit begrepen waarom er nog supermarkten bestaan zónder bordjes met de hoofdindelingen! Die mijd ik dan ook als de pest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En als je dan het juiste schap hebt gevonden zijn er weer heel veel keuzes te maken. Bv potje rode kool: heb je de keus uit gewone, met appeltjes, met cranberries met kaneel en misschien nog andere.
    Laatst wilde ik chips kopen, gewoon naturel, was toch lastig in de overweldigende hoeveelheid aan smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 13 soorten koud geperste sapjes in de ah jumbo. Schandalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De AH hier heeft plattegrond met alle afdelingen. (oa om route uit te zetten met je boodschappenlijstje)
    Als het een AH is zou je aan serviceloket kunnen vragen naar zo'n plattegrond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de app van AH kun je al je boodschappen op de lijst zetten en daarna op volgorde van het specifieke filiaal waar je naartoe gaat. Simpeler kan haast niet (Behalve dat ik het laat thuisbezorgen, OK :)

      Verwijderen
  11. Hier is pas de Emte veranderd in een Jumbo. Ik ging altijd al naar de Jumbo, maar die was net iets verder weg, en deze nieuwe is om de hoek. Ik doe altijd boodschappen met de bakfiets, dus heerlijk!
    Alleen dat zoeken! Dat is best wel een dingetje. En dan moet ik ook nog inkopen voor de workshoplunches, dus loop ik met 2 verschillende scanners.
    En bepaalde dingen die ik altijd bij de andere Jumbo kocht hebben ze niet in deze. En als je dan vraagt of die spullen ook in het assortiment kunnen komen, beloven ze dat en de volgende week is het er toch weer niet. Zelfs mijn speciaal bestelde melkwit....
    De bordjes bij de gangen zijn anders en onlogischer. De dames die er werken zijn erg aardig, en ken ik al heel lang, omdat ik hier ook al jaren mijn post wegbreng.
    Ik wacht het nog even af. En snap ook wel dat het voor hun ook een chaotische situatie is met heel veel nieuwe routines die aangeleerd moeten worden.
    Over een paar weken ken ik mijn weg en dan weet ik niet beter meer :)
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het bijna schattig dat je denkt dat als jij vraagt om een uitbreiding van het assortiment, dat dat dan die week daarop wel geregeld is. Dat is gewoon van te voren bepaald en wordt aan de hand van koopgedrag af en toe aangepast. Echt niet omdat 1 klant komt vragen om die ene toevoeging.

      Verwijderen
    2. Gelukkig is de manager van de Hoogvliet hier wel zo schattig. Zijn antwoord: als er vraag is dan regelen we dat. Desnoods bestellen we het voor u speciaal, dan kan je het op naam laten zetten en houden we het achter voor u apart.
      Sommige winkels weten echt nog wat service is.

      Verwijderen
    3. Bij de Hoogvliet waar ik de boodschappen voor mijn moeder doe, doen ze dat ook!

      Verwijderen
    4. Wat een denigrerende reactie Suzanne. Hier maakt de jumbo zelfs reclame voor die service. Dat heeft echt niks met schattig te maken.

      Verwijderen
    5. Wij hebben voor onze vakantie op Ameland gebeld of er veganistische mayonaise te krijgen was in de Jumbo. Was er niet, maar is voor ons besteld. Stond vier dagen later in de schappen. Jumbo doet dat echt wel hoor!

      Verwijderen
  12. Vroeger hadden we de SRV-wagen. Lekker overzichtelijk. Alles thuis afgeleverd. Wel ietsje duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hadden vroeger de VIVO in het wijk. En later de Coop. Maar ik ging vaak toch naar de AH want een Jumbo was er nog niet.

      Verwijderen
    2. En de Emte of Dirk dan ?

      Verwijderen
  13. Ik ben altijd heel erg gehecht aan de supermarkt in mijn eigen dorp. Niet te groot, ik weet alles te staan en die zo hup, 1-2-3, mijn boodschappen. Kom ik dan eens een dorp verderop in een grote supermarkt, zoek ik me een slag in de rondte. Dus doe mij maar ons eigen supermarktje. En in een klein dorp mag je nog blij zijn als er een supermarkt is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad erg fijn! Er zijn zo veel dorpen die het zonder moeten doen!

      Verwijderen
  14. Misschien dat ''even '' snel naar de supermarkt gevoel eens veranderen ? Gewoon de tijd nemen om rustig rond te kijken wat er daar allemaal te koop is ,kun je iets niet vinden dan gewoon vragen .Ik snap al die ergernis en gestress niet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Loop alle paden rustig door en pak de spullen die op je lijstje staan. Duurt waarschijnlijk iets langer maar de stappen tellen mee om de 10.000 stappen per dag, te halen!

      Verwijderen
  15. Mijn boodschappenlijstje maak ik altijd zoveel mogelijk op volgorde van mijn route door de winkel. In het voorjaar is de winkel veranderd, maar de volgorde op mijn lijstje lijkt nog steeds op de oude indeling...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak ook mijn lijstje op volgorde van de winkelindeling zo fijn als je de weg weet. Heeft niks met tijdsbesparing te maken maar zorgt er vooral voor dat ik niet alsnog dingen van mijn lijstje vergeet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik werk al 18 jaar in een supermarkt en heb daardoor een bepaalde logica aangeleerd gekregen waardoor ik in andere supermarkten ook makkelijk mijn producten kan vinden.
    En als ik het echt niet weet vraag ik het gewoon, ik wilde een keer aardappel anders uit de aanbieding hebben en vond dat niet waar ik het verwachtte. Toen bleken ze nog een metertje met dat soort producten naast de magazijndeur te hebben, had ik nooit zelf gevonden :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.