dinsdag 27 november 2018

Weer aan het werk, hoe is dat nu?

Omdat de sollicitatieprocedure voor mijn opvolger vlak voor de zomervakantie niet naar wens verliep en er na de zomervakantie opnieuw begonnen moest worden met werven, heb ik in juli aangegeven dat ik best nog wat langer door wilde werken, mocht dat nodig zijn.

Ook op de dag van mijn afscheid, op 18 oktober (naar later bleek mijn 1e afscheid, een volgend komt nog en ik heb geen idee hoe dat er uit gaat zien), toen mijn opvolger vlak voor mijn feestje met zijn instemming zijn ontslag kreeg, heb ik gezegd dat ik geen probleem had met langer doorwerken.

Als ik het over zou kunnen doen, zou ik geen aanbod meer doen en afwachten tot ze mij vragen om terug te komen. En als dat niet nodig was, ook prima. Ik leek nu zo hard te willen, dat mijn teamleider en de functionaris van P&O het kennelijk niet nodig vonden iets te regelen dat voor mij financieel acceptabel was. In de eerste twee weken dat ik weer werkte, was het totaal onduidelijk wat ik kon verwachten. Ik kreeg bijna 2 weken na mijn doorstart een arbeidsvoorwaardengesprek en dat kwam neer op 19% inleveren van mijn huidige loon, maar wel een contract tot 1 maart, waarbij ik de hele maand februari vakantie zou kunnen nemen. De mails die op mijn weigering van dit aanbod volgden,  boden ook niet de voorwaarden waar ik op zat te wachten: minder verlof, een kortere aanstelling dan in het eerste gesprek besproken, dus ook een maand minder salaris.
Ze hadden geloof ik het idee dat ik het werk ook wel als een soort vrijwilligerswerk wilde doen en dat voortzetting van de huidige arbeidsvoorwaarden nergens voor nodig waren. Dus onder het motto: ze wil toch wel, kunnen we wel honderden euro's korten ten opzichte van het eerdere salaris. En ik besloot dat het werk dat ik deed en doe fatsoenlijk betaald moet worden en ik laat me dus niet afschepen.  Uiteindelijk bereikten we een akkoord en kreeg ik de toezegging dat de voorwaarden zouden blijven zoals ze waren. Maar een contract heb ik nog steeds niet, het is op vrijdag 16 november toegezegd, maar is nog niet bij mij thuis op de deurmat gevallen.  Dus formeel ben ik nog steeds tot en met 5 december in dienst.

Nu werk ik dus in de periode die eerst mijn vakantie zou worden. Ik heb puin geruimd en brandjes geblust (figuurlijk dan 😃). Dat was nodig omdat diegene die mij eerst zou opvolgen alles uit zijn handen had laten vallen en er een aantal stukken in een kast gestopt waren die gewoon afgewerkt hadden moeten worden. Ook waren er mails blijven liggen die nodig beantwoord hadden moeten worden.
Sommige mensen vragen mij of ik het moeilijk vond om de knop weer te moeten omzetten, maar ik had nog helemaal geen knop omgezet. Al voor de zomer was er onduidelijkheid over mijn opvolging en toen bleek dat de opvolger die rond half september aangesteld was helemaal niet goed op zijn plek was bij ons, heb ik mij zorgen gemaakt over hoe het verder moest. Zonder een goed ingewerkte opvolger zou er van alles tussen wal en schip vallen en het voelt nu heel goed dat ik dat in goede banen leid. Als de nieuwe ingewerkt is, dan kan ik met gerust hart opstappen.

En dan kom ik ook niet weer terug, dan is het echt genoeg geweest.
Ze zorgen maar voor een andere taakverdeling zodat er geen grote problemen ontstaan als mijn opvolger langdurig afwezig is. Ze waren nu gewend dat ik 19 jaar lang alleen maar heel kort ziek was en dan vanuit huis ook nog wel dringende zaken afhandelde.
Dat deels doorwerken tijdens ziekte is het nadeel van bereikbaarheid thuis van werkmail, netwerk en ICT applicaties die nodig zijn voor het werk. Ik kan vrijwel alles thuis doen. Dat is enerzijds prettig als er ijzel ligt of er op een andere manier sprake is van een weeralarm, of als de verwarmingsketel in het gebouw weer eens kapot is, maar het is ook een valkuil. 

28 opmerkingen:

  1. Hmm, dat contract moet wel voor 5 december binnenkomen... anders zou ik meteen stoppen met werken en dan maar de vakantiedagen uit laten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat altijd bereikbaar moeten zijn een hele zware belasting. Ik snap dat het voor anderen makkelijk is om eens een dag thuis te werken maar in mijn baan kan dat niet, maar er word wel van ons verwacht dat we in onze eigen tijd mails lezen, registraties doen en e-learnings doen. De scheiding tussen werk en privé word steeds kleiner en dat vind ik niet goed. Je vrije tijd is om uit te rusten en niet om met je werk bezig te zijn.


    Ik hoop voor je dat er snel duidelijkheid is. Jij toont dat je hart voor de zaak hebt en daar mag best wel iets tegenover staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon met het hele team de buiten de werktijd uren voor registratie, mail lezen en e-learning als overwerk noteren. Ja dat kan. Lees ook je cao erop na.
      Bazen kunnen zo hun gang gaan omdat werknemers het pikken.

      Verwijderen
    2. Maar dat neemt niet weg dat je wel thuis bezig bent met je werk of je daar nou uren voor terugkrijgt of niet. Als ik een vrije dag heb dan vind ik het fijn om ook echt vrij te zijn en dan ook niet nog eens mails en whatsapp-berichten te krijgen. Ook als ik ze niet lees, dan weet ik toch dat ik ze ontvang. En dat bedoel ik dus met dat die scheiding tussen werk en privé steeds kleiner wordt.

      Verwijderen
    3. Dat is een mindset, ik krijg elke dag en elk uur mails, ik werk niet elke dag en zeker niet elk uur. Dus lees ik ze later en zorg dat ik een automatisch bericht stuur wanneer de mail gelezen zou kunnen worden. Whatsapp berichten krijg ik niet op mijn prive telefoon en mijn werktelefoon staat uit buiten werktijden.
      Je kunt je zelf ook gek laten maken of je stelt zelf de beperkingen en laat daar niet overheen walsen. Poot stijfhouden maakt dat de boodschap doorkomt en men houdt zich er dan aan.

      Verwijderen
  3. Maakt men misbruik van je verantwoordelijkheidsgevoel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ...Zuinigaan is een volwassen, mondig mens en in dit geval laat ze misbruik maken van haar verantwoordelijkheidsgevoel!

      Verwijderen
  4. Ontvang je nu AOW en salaris ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. AOW ontvang ik vanaf mijn 66e, dat is vanaf de 2e week van december.

      Verwijderen
    2. Vraagje: ontvang je AOW niet pas in de maand nadat je 66 jaar bent geworden??
      En je pensioen van het ABP? Weet je dat?

      Verwijderen
    3. Ik word 6 december 66 jaar, dus volgens mij krijg ik in december AOW over 26 dagen. Dus niet het volledige bedrag. Hetzelfde geldt voor het pensioen.

      Verwijderen
  5. Lekker stoppen met werken zou ik zeggen. Je hebt je daar genoeg uitgesloofd en laat ze lekker in hun sop gaarkoken. Tijd om te stoppen en te genieten van je vrije tijd. Ze zijn je toch zo vergeten hoor op je werk als je vertrekt. Je krijgt gerust geen gouden handdruk mee omdat je je zo ingezet hebt. Je enige beloning is je salaris iedee maand. Klinkt negatief allemaal maar zo is de realiteit. Er is meer in het leven dan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat het veel prettiger is je werk op een goede manier achter te laten. Natuurlijk zou je de boel de boel kunnen laten... Maar jij hebt verantwoordelijkheidsgevoel en hart voor je werk en de mensen voor wie je het doet.
    Er is meer in het leven dan geld. En alleen werken voor geld lijkt mij erg vervelend. Overigens neemt dat niet weg dat werk eerlijk betaald hoort te worden. groetjes Puckie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Als je zo lang ergens aan hebt gewerkt wil je dat goed afronden.

      Verwijderen
    2. Ik vind inderdaad het goed afronden prettig. Dat geld komt zeker niet op de eerste plaats, maar ik vond het wel absurd dat ik er in de eerste voorstellen flink op achteruit zou gaan. Dat leek me niet logisch, ik help hen uit de zorgen en dan gaan mijn arbeidsvoorwaarden er op achteruit? Kom nou!

      Verwijderen
    3. Het is fijn dat je straks goed kunt overdragen, maar dat hoef je niet voor een schijntje te doen. In mijn optiek wordt je arbeidscontract gewoon voortgezet en hoort de beloning hetzelfde te zijn.
      Een tweede afscheid zal wel sober zijn, stel ik me voor, want het budget is bij het eerste afscheid al zeer royaal geweest, als ik me je beschrijving voor de geest haal! Maar het zou leuk zijn als ze er nog wel wat aandacht aan schenken, bijv in kleinere kring.

      Verwijderen
  7. Ik vind dat ze boffen met jou dat je ze zo te hulp schiet! Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat er daarna ook echt klaar mee bent. 19% minder salaris vind ik echt niet kunnen.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom laat je je niet als zzp-er inhuren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen enkele ervaring met ZZP-er zijn en het leek me voor die kleine drie maanden niet de moeite waard om me er in te verdiepen.

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk ... als jij er zo vrede mee hebt. Maar dom is het wel voor iemand die zo bewust en zuinig met geld om gaat.

      Verwijderen
  9. Vind je het eigenlijk (nog) wel leuk om op die voorwaarden te moeten werken? En er moet natuurlijk niets he..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het werk is leuk en ik heb de voorwaarden zo weten te krijgen dat ik er mee uit de voeten kan!

      Verwijderen
    2. Fijn dat je het werk nog zo leuk vindt. Let straks wel op als je salaris + pensioen + AOW krijgt. Je gaat onvermijdeljke meer belasting betalen. Ik heb zelf ook een collega gehad die wat langer doorwerkte. Het viel haar uiteindelijk vies tegen wat ze overhield.

      Verwijderen
    3. Dat kan best eens meevallen, omdat de periode al in 2 verschillende jaren valt.
      Bovendien kan 2019 dan evt.later gemiddeld worden met 2020+2021 (jaren waarin er waarschijnlijk veel minder inkomsten zijn wegens niet meer werken+lager bel.tarief).

      Verwijderen
  10. Meer belasting? Ik dacht juist minder. Dacht dat het voor de werkgever ook aantrekkelijk is om een oude werknemer in dienst te hebben i.v.m. minder afdracht lasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met belangstelling lees ik de blogpost. Ik kan me er oprecht niets bij voorstellen. Na mijn pensionering zou het me echt een goddelijke zorg zijn hoe ze het verder oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken verschillende collega's die langer doorwerken. Ik deelde in het afgelopen jaar mijn werkkamer met iemand die in mei 68 jaar werd en nu nog steeds werkt. Een andere collega van mij heeft tot 5 maanden na zijn pensioen doorgewerkt en weer iemand anders een jaar. Die twee zijn recent gestopt.
      Mijn schoonzus werkt ook in het onderwijs en is afgelopen zomer 67 jaar geworden en werkt met genoegen nog een tijdje door.
      Die voorbeelden zie ik om mijn heen en die hebben zeker invloed op mij.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.