Op 6 januari 2018 ben ik overgestapt naar Vandebron voor stroom en gas. Ik kreeg in december 2017 al de eerste afschrijving voor januari 2018. Daar blogde ik hier over. En nu heb ik nog weer een incasso te pakken voor januari 2019, het geld gaat morgen van mijn rekening. En dat terwijl ik was overgestapt naar Greenchoice! De levering van Greenchoice gaat vandaag in, waarom dan 2x een voorschot voor januari? Één voor januari 2018 en één in januari 2019!
Ik ontving half november 2018 al per mail van Vandebron een bevestiging van mijn overstap, ze vonden het heel jammer dat ik wegging en toch nu het 13e voorschot!
Ik stap ieder jaar over en ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat er 13 voorschotten afgeschreven werden.
Zal ik het geld voor Vandebron blokkeren of laten storneren?
Mijn ervaring met blokkeren of storneren is slecht. Het schopt een automatische administratie in de war en soms doet een bedrijf daar heel moeilijk over en misschien wil Vandebron mij uiteindelijk dan wel niet de onder voorwaarden beloofde welkomstpremie à €200,- uitbetalen omdat ze vinden (of eigenlijk hun ICT-systeem) dat ik een wanbetaler ben. Het is natuurlijk zo, dat ik zowel in januari 2018 als in januari 2019 afnemer was van stroom en gas. In januari 2018 waren dat 26 dagen en in 2019 was ik afnemer gedurende 5 dagen. Dus ik snap de programmering van het betaalsysteem wel.
Ik laat het zo.
Ik betaal eerst en let goed op de eindafrekening. Ik heb in totaal €830 euro aan voorschotten betaald, dus dat wil ik terugzien op de eindnota.
Wat zou jij doen?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 6 januari 2019
13x voorschot betalen voor 1 jaar stroom en gas
Labels:
Consumentenzaken,
Energieverbruik
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Misschien goed om pas te reageren,als de eindafrekening fout is.
BeantwoordenVerwijderenDoor dit soort administratieve onduidelijkheden blijf ik liever gewoon bij dezelfde leverancier. Gemoedsrust.
BeantwoordenVerwijderenDit krijg je gewoon terug. Bij eneco ook wel meegemaakt. Voordat ze je eindrekening opmaken is de automatische incasso nog niet gestopt. Inderdaad administratieve organisatie.
BeantwoordenVerwijderenOok meegemaakt. Je bent nog bij hun in januari dus betaal je voorschot. Werd bij mij netjes verrekend op de eindnota.
BeantwoordenVerwijderenDit wordt uiteindelijk gewoon met je verrekend. Maar zoals hierboven gesteld, dit is voor mij ook een reden om niet jaarlijks over te stappen. Een compromis heb ik gevonden door een driejarig contract af te sluiten bij een groene leverancier. Dat waren tot voor kort Vandenbron en Greenchoice. Heb begrepen dat er nu weer meer groene spelers in het energieveld meespelen. Op deze manier heb ik wel het jaarlijkse voordeel van een korting, maar niet het jaarlijkse nadeel van een administratieve rompslomp bij overstap. Uiteraard is ook een nadeel: je mist wel de meest scherpe aanbiedingen. Maar als je je beperkt tot echt groene energie mis je die sowieso. En mijn verbruik is nu zo laag (zonnepanelen, zonneboiler, isolatie) dat er niet veel meer te besparen valt.
BeantwoordenVerwijderenAl die rompslomp van overstappen en besparen, brengt alleen maar een hoop ergernis. Ik doe daar niet aan mee, besparen doe ik door op mijn verbruik te letten, ik blijf bij een en dezelfde aanbieder en dat scheelt werk en ergernis. Groetjes
BeantwoordenVerwijderenIk zie ook op tegen de administratieve rompslomp bij een overschakeling naar een andere leverancier. We zijn één keer overgestapt naar een andere leverancier en dat leverde enorm veel facturatieproblemen op. Vorige leverancier maakte de definitieve afrekening maar had een verkeerde eindstand gebruikt waardoor we veel moesten opleggen. Eerst moesten we die verkeerd aangerekende opleg betalen en enkele weken daarna, na meermaals aandringen en telefoneren (wat kosten en vooral veel frustratie meebracht) werd het bedrag teruggestort op onze rekening.
VerwijderenDe administratieve rompslomp valt meestal reuze mee, meestal gaat het volkomen vlekkeloos. Het is gewoon 1 muisklik en klaar ben je! Ik ontvang door overstappen wel ieder jaar een welkomstpremie en die bedroeg de afgelopen 10 jaren gemiddeld zo'n 225 euro. Dat vind ik zeker de moeite waard!
VerwijderenIk zou het zo laten.Ze verrekenen het wel met de eindafrekening.
BeantwoordenVerwijderenniks aan de hand. komt automatisch helemaal goed. en voor hen die het rompslomp vinden zou ik zeggen: als je zelf heel secuur er mee om gaat dan is er niets aan de hand en bespaar je jaar op jaar tussen de 175 en 300 euro als instapbonus; als je niet overstapt ben je een dief van geld uit je eigen portemonnee. zelf al 12x overgestapt en nimmer problemen gehad. de energiebedrijven zijn echt wel heel secuur., en fouten maken is menselijk maar wordt altijd netjes opgelost. zuinig aan is goed bezig en onderneemt nu ook geen actie en dat is een juist besluit.
BeantwoordenVerwijderenIk heb hetzelfde meegemaakt met Vandenbron en vond het raar. Al veel eerder had ik namelijk telefonisch opgezegd en dan ga je ervan uit dat het goed is verwerkt in hun systeem. Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat Vandenbron vooraf een voorschot vraagt en is het een klein computerfoutje (dat niet wordt opgelost omdat er te weinig druk is van klanten, die immers weten dat het geld toch terugkomt).
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenOp 31-12 stapte ik over. Mijn vorige overstap was 20-1, dus had ik eigenlijk op 20-1 moeten overstappen.
BeantwoordenVerwijderenDankzij isolatie, zonnepanelen en elektrische bijverwarming plus warme winter was mijn verbruik 476m3! Erg dat ik nog weer 200kWh meer opwekte dan verbruikte. Ik heb de oude meter gehouden.
Benieuwd wat de eindafrekening wordt.
Iedereen weet dat de gasprijs vier cent omhoog is gegaan. Een kWh meter had 12 cent lager moeten zijn. Voor verwarming, koken of wat dan ook , heb je drie keer zoveel elektriciteit nodig. Maar nee, dat gebeurde niet..