In de maand mei gaat voor mij altijd het nieuwe polisjaar in van de woonverzekering (= inboedelverzekering, glasverzekering, woonhuis- en aansprakelijkheidsverzekering). Ik betaal altijd een jaarpremie in één keer. Op de nota stond dat het bedrag uiterlijk op 15 mei bij de verzekering binnen moest zijn. Ik heb gezorgd dat ik de betaling deed op 13 mei, twee dagen voor de uiterste datum.
Gisteren ontving ik een brief, gedateerd op 15 mei, met een betalingsherinnering. Ik zou nog niet betaald hebben, de betaling is nog niet ontvangen.
Mijn eerste reactie: huh? Ben ik dan helemaal vergeten die betaling in te plannen? Of heb ik de foute code van de acceptgiro gebruikt? Ik had al bijna nog een keer betaald, maar ik checkte eerst en ik had alles goed ingevoerd bij Online bankieren. Code klopt, bedrag klopt, bankrekeningnummer klopt. Dus de betaling moet ook goed uitgevoerd zijn.
Ik vind het irritant om een betalingsherinnering te krijgen gedateerd op de laatste dag dat het geld binnen mocht zijn. Hebben ze zo'n haast? Ik ben al sinds 1984 klant, 35 jaar dus, en ik heb nog nooit te laat betaald, dus waar zeuren ze in vredesnaam over?
Hoogst irritant!
Ik heb niet een erg kort lontje, vind ik zelf, maar ik vind dit niet fijn. Ik kan gaan bellen, maar daar heb ik geen zin in. Dat bellen van tegenwoordig ken ik, minutenlang in de wacht en vaak een niet-deskundige helpdeskmedewerker die mij te woord staat. Waarschijnlijk is er dan iemand die tenminste 5 minuten nodig heeft om uit te zoeken dat ik inderdaad al betaald heb.
Vooral de snelheid waarmee ik een betalingsherinnering in de bus kreeg, irriteert mij. Er staat wel netjes bij dat recente betalingen mogelijk nog niet verwerkt zijn, maar kom op, je stuurt toch niet op de vervaldatum al een nieuwe rekening?
Zal ik op zoek naar een andere verzekeraar? Waarschijnlijk kan ik elders goedkoper. Heeft een van mijn lezers ervaring met overstappen naar een andere verzekering? Waar moet je op letten?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
zondag 19 mei 2019
Een onterechte betalingsherinnering
Labels:
Wonen
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik vind het niet zo raar dat ze op de verval dag al een herinnering sturen. Er zijn genoeg mensen die het vergeten en zo komen ze niet voor onverhoopte extra kosten te staan. Daarnaast moet een groot bedrijf ook zijn kasboek op orde houden en niet betalen kost extra investering.
BeantwoordenVerwijderenGroet, Ellen
Ik snap dat zo'n brief ergernis oplevert. Betaal gewoon wat eerder, de rente is toch verwaarloosbaar. Eerder betalen scheelt ergernis. Je betaalde waarschijnlijk op het laatste moment omdat dat in het verleden rente opleverde. Is nu niet meer zo!
BeantwoordenVerwijderenIk zou meteen overstappen naar een andere verzekering.
BeantwoordenVerwijderenEen verzekering moet je vooraf betalen, dus vóór 1 mei. Ze geven je al twee weken extra. Als je niet binnen een maand na 1 mei betaald hebt, zal
BeantwoordenVerwijderende dekking opgeschort worden.
Dat kan heel vervelende gevolgen hebben en daarom zal een verzekeraar nog ruim daarvoor een herinnering sturen.
Hoe zou je het vinden als je het wel vergeten was en ze pas rond de twintigste een herinnering sturen?
"Hadden ze dat niet eerder kunnen doen?”
Helemaal mee eens.
VerwijderenHet gaat automatisch. Iemand vult een vervaldatum in en alle posten die nog open staan krijgen automatisch een brief. Als de andere afdeling de banken nog niet verwerkt heeft dan staat jouw post ook nog open.
BeantwoordenVerwijderenToch vind ik het vreemd, ik betaal altijd vlak voor de vervaldatum, maar heb nog niet eerder een herinnering gehad.
Verwijderenzodra ik een rekening binnen krijg, betaal ik meteen. Zo kan ik het niet vergeten en betalen moet ik toch !
BeantwoordenVerwijderenVroeger leverde laat betalen nog wat rente op. Dat is nu niet meer zo. Ik zou de betaling nu klaar kunnen zetten op de 25e, net na ontvangst van inkomsten. Dan is het geld ruim op tijd binnen.
VerwijderenIk heb er altijd een hekel aan als mensen de vervaldatum aanhouden als betaaldatum. Je neemt toch gewoon een dienst af, die kun je dan toch ook gewoon gelijk betalen i.p.v. rekken tot het uiterste.
BeantwoordenVerwijderenDuidelijk nooit een eigen zaak gehad.
Ik betaal zoals bedrijven mij betalen. Bedrijven hier hebben er een handje van facturen maar lukraak te versturen lijkt het.
VerwijderenGisteren factuur op de mat, dienst afgenomen drie weken ervoor. Factuurdatum 19 dagen geleden. 14 dagen betaaltermijn. Bedrijf zelf betaalt betaaltermijn na ontvangst factuur.
Ofwel ik betaal met een dag of 10-14 na afgelopen vrijdag. Mik die factuur maar op de dag dat je hem uitdraait of de dag erna op de post...
Drie tot vijf werkdagen ontvangen na factuurdatum doe ik gewoon braaf een dag of drie voor de betaaldatum.
Elke maandag pak ik binnengekomen spul. Sorteer in actie ondernemen,houden en weggooien. Ik plan de actie in/voer uit wat direct kan. Betalingen programmeer ik voor de donderdag erna, check dat op vrijdag. En berg op in de mappen.
Petra
Ik ben ook een fan van tijdig betalen, zeker grote bedragen, anders voel ik mij zo "rijk", zolang als het geld op mijn rekening staat en kan ik aan iets anders gaan spenderen.
BeantwoordenVerwijderenMaak je niet druk, gewoon een vriendelijk bedoelde herinnering. Waarschijnlijk hebben ze genoeg klanten die er nog niet aan gedacht hebben. Scheelt veel voor een verzekeraar.
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het financiële pakket een verkeerd ingestelde datum had qua datum "laatst verwerkte betaling".
BeantwoordenVerwijderenDe volgende keer dat er aanmaningen gedraaid worden ziet het systeem dat je betaald hebt en is het klaar.
Ik betaal altijd meteen als ik een rekening binnen krijg, maar het allerliefst alles per automatische incasso. Als ik het er dan niet achteraf mee eens ben kan ik immers altijd nog storneren. Als ik rekeningen aan de kant leg komt het er niet van en raakt het in de vergetelheid. Daarnaast ga ik ervan uit dat een bedrijf ook blij is het geld meteen te ontvangen
BeantwoordenVerwijderen