Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In 2007 kocht ik mijn huis, in december 2018 werd ik 66 jaar en kreeg ik mijn eerste pensioen en AOW. Ik had een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij in 2007 op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege dit pensioengat. Ik heb hard gewerkt aan het aflossen van mijn hypotheek. De hypotheek is inmiddels volledig afgelost. Mijn berichten gaan nu over leven met een pensioen.

zondag 19 mei 2019

Een onterechte betalingsherinnering

In de maand mei gaat voor mij altijd het nieuwe polisjaar in van de woonverzekering (= inboedelverzekering, glasverzekering, woonhuis- en aansprakelijkheidsverzekering). Ik betaal altijd een jaarpremie in één keer. Op de nota stond dat het bedrag uiterlijk op 15 mei bij de verzekering binnen moest zijn. Ik heb gezorgd dat ik de betaling deed op 13 mei, twee dagen voor de uiterste datum.

Gisteren ontving ik een brief, gedateerd op 15 mei, met een betalingsherinnering. Ik zou nog niet betaald hebben, de betaling is nog niet ontvangen.
Mijn eerste reactie: huh? Ben ik dan helemaal vergeten die betaling in te plannen? Of heb ik de foute code van de acceptgiro gebruikt?  Ik had al bijna nog een keer betaald, maar ik checkte eerst en ik had alles goed ingevoerd bij Online bankieren. Code klopt, bedrag klopt, bankrekeningnummer klopt. Dus de betaling moet ook goed uitgevoerd zijn.

Ik vind het irritant om een betalingsherinnering te krijgen gedateerd op de laatste dag dat het geld binnen mocht zijn. Hebben ze zo'n haast? Ik ben al sinds 1984 klant, 35 jaar dus, en ik heb nog nooit te laat betaald, dus waar zeuren ze in vredesnaam over?
Hoogst irritant!

Ik heb niet een erg kort lontje, vind ik zelf, maar ik vind dit niet fijn. Ik kan gaan bellen, maar daar heb ik geen zin in. Dat bellen van tegenwoordig ken ik, minutenlang in de wacht en vaak een niet-deskundige helpdeskmedewerker die mij te woord staat. Waarschijnlijk is er dan iemand die tenminste 5 minuten nodig heeft om uit te zoeken dat ik inderdaad al betaald heb.

Vooral de snelheid waarmee ik een betalingsherinnering in de bus kreeg, irriteert mij. Er staat wel netjes bij dat recente betalingen mogelijk nog niet verwerkt zijn, maar kom op, je stuurt toch niet op de vervaldatum al een nieuwe rekening?

Zal ik op zoek naar een andere verzekeraar? Waarschijnlijk kan ik elders goedkoper. Heeft een van mijn lezers ervaring met overstappen naar een andere verzekering? Waar moet je op letten?

15 opmerkingen:

  1. Ik vind het niet zo raar dat ze op de verval dag al een herinnering sturen. Er zijn genoeg mensen die het vergeten en zo komen ze niet voor onverhoopte extra kosten te staan. Daarnaast moet een groot bedrijf ook zijn kasboek op orde houden en niet betalen kost extra investering.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap dat zo'n brief ergernis oplevert. Betaal gewoon wat eerder, de rente is toch verwaarloosbaar. Eerder betalen scheelt ergernis. Je betaalde waarschijnlijk op het laatste moment omdat dat in het verleden rente opleverde. Is nu niet meer zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou meteen overstappen naar een andere verzekering.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een verzekering moet je vooraf betalen, dus vóór 1 mei. Ze geven je al twee weken extra. Als je niet binnen een maand na 1 mei betaald hebt, zal
    de dekking opgeschort worden.
    Dat kan heel vervelende gevolgen hebben en daarom zal een verzekeraar nog ruim daarvoor een herinnering sturen.
    Hoe zou je het vinden als je het wel vergeten was en ze pas rond de twintigste een herinnering sturen?
    "Hadden ze dat niet eerder kunnen doen?”

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gaat automatisch. Iemand vult een vervaldatum in en alle posten die nog open staan krijgen automatisch een brief. Als de andere afdeling de banken nog niet verwerkt heeft dan staat jouw post ook nog open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch vind ik het vreemd, ik betaal altijd vlak voor de vervaldatum, maar heb nog niet eerder een herinnering gehad.

      Verwijderen
  6. zodra ik een rekening binnen krijg, betaal ik meteen. Zo kan ik het niet vergeten en betalen moet ik toch !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger leverde laat betalen nog wat rente op. Dat is nu niet meer zo. Ik zou de betaling nu klaar kunnen zetten op de 25e, net na ontvangst van inkomsten. Dan is het geld ruim op tijd binnen.

      Verwijderen
  7. Ik heb er altijd een hekel aan als mensen de vervaldatum aanhouden als betaaldatum. Je neemt toch gewoon een dienst af, die kun je dan toch ook gewoon gelijk betalen i.p.v. rekken tot het uiterste.
    Duidelijk nooit een eigen zaak gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik betaal zoals bedrijven mij betalen. Bedrijven hier hebben er een handje van facturen maar lukraak te versturen lijkt het.

      Gisteren factuur op de mat, dienst afgenomen drie weken ervoor. Factuurdatum 19 dagen geleden. 14 dagen betaaltermijn. Bedrijf zelf betaalt betaaltermijn na ontvangst factuur.
      Ofwel ik betaal met een dag of 10-14 na afgelopen vrijdag. Mik die factuur maar op de dag dat je hem uitdraait of de dag erna op de post...

      Drie tot vijf werkdagen ontvangen na factuurdatum doe ik gewoon braaf een dag of drie voor de betaaldatum.
      Elke maandag pak ik binnengekomen spul. Sorteer in actie ondernemen,houden en weggooien. Ik plan de actie in/voer uit wat direct kan. Betalingen programmeer ik voor de donderdag erna, check dat op vrijdag. En berg op in de mappen.
      Petra

      Verwijderen
  8. Ik ben ook een fan van tijdig betalen, zeker grote bedragen, anders voel ik mij zo "rijk", zolang als het geld op mijn rekening staat en kan ik aan iets anders gaan spenderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maak je niet druk, gewoon een vriendelijk bedoelde herinnering. Waarschijnlijk hebben ze genoeg klanten die er nog niet aan gedacht hebben. Scheelt veel voor een verzekeraar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat het financiële pakket een verkeerd ingestelde datum had qua datum "laatst verwerkte betaling".
    De volgende keer dat er aanmaningen gedraaid worden ziet het systeem dat je betaald hebt en is het klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik betaal altijd meteen als ik een rekening binnen krijg, maar het allerliefst alles per automatische incasso. Als ik het er dan niet achteraf mee eens ben kan ik immers altijd nog storneren. Als ik rekeningen aan de kant leg komt het er niet van en raakt het in de vergetelheid. Daarnaast ga ik ervan uit dat een bedrijf ook blij is het geld meteen te ontvangen

    BeantwoordenVerwijderen