donderdag 20 juni 2019

Minder pensioen?


Het lijkt er op dat de pensioenen toch volgend jaar of het jaar daarop gekort gaan worden.
De afgelopen maand was een zeer slechte maand voor de pensioenfondsen en dat heeft er voor gezorgd dat de dekkingsgraad niet meer hoog genoeg is.
NOS:
"Als de financiële situatie niet aanzienlijk verbetert, dan moeten de pensioenen van ongeveer twee miljoen mensen begin volgend jaar worden verlaagd. Bij de huidige standen gaat het om een verlaging van zo'n drie procent. Die treft zowel gepensioneerden als mensen die nu nog pensioen opbouwen."

Al jaren gaan de pensioenen niet omhoog en kan de inflatie niet gecompenseerd worden. En nu lijkt het er op dat de pensioenen zelfs verlaagd worden. Voor mij zou dat gaan om een kleine 20 euro minder.  Omdat ik heel lage woonlasten heb, is het voor mij geen probleem, maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor veel mensen wel een probleem is. De koopkracht van gepensioneerden blijft zo niet op peil.

Ik weet nog goed hoe dat voor mijn moeder was. Zij had twee pensioenen. Het ene pensioen was waardevast en steeg langzaam mee met de inflatie. Het andere pensioen bleef hetzelfde die 19 jaar dat ze leefde nadat mijn vader overleed. Ieder jaar ging de waarde achteruit.

Het lijkt er op dat het met mijn pensioen ook die kant uit gaat.

20 opmerkingen:

  1. Aaf je bent slachtoffer van de lage rentes. Mede geholpen door de ECB die rente extra laag houdt. Pensioenen zijn maar 30% inleg en 70% rendement vanwege de lange looptijd. De komende 10 jaar verwacht ik niet dat de rente veel zal stijgen, zal niet de laatste verlaging zijn.

    Extra zuur is het natuurlijk als het ABP- fonds zou korten. Dat fonds zou een veel betere dekkingsgraad hebben als Lubbers met zijn vingers niet 30 miljard uit de pot zou hebben gegraaid om het falen van het overheidsbeleid te verbloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wees maar blij dat er nog pensioen is. Ik denk dat over een jaartje of 40, als ik met pensioen mag, de hele pot is leeg getrokken. Van mij mogen de pensioenen nog wel verder gekort worden zodat de schade meer verdeeld wordt onder de verschillende generaties. Op dit moment betaalt de jonge generatie voor de oudere, terwijl de jonge generatie juist te kampen heeft met allerlei financiële problemen (starters op de woningmarkt, torenhoge huren, studieschuld etc) en onder de babyboom generatie veel rijkdom is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar voor dat pensioen hebben we wel zelf al die jaren premie betaald.(verplicht he)ik dus al meer dan 30 jaar. dus de jongere betaalt niet voor de oudere in feite spaar je voor je eigen pensioen. En zoals het er nu naar uitziet is het voor de jongere gunstiger dan voor de 50 plusser. Zie maar alle berichten hierover in het nieuws. En daar maak ik me best zorgen over....

      Verwijderen
    2. Hallo Lela,
      Mag ik hetzelfde advies aan geven wat ik ook aan mijn kinderen geef? Vertrouw niet op de (r)overheid voor wat betreft je arbeidsongeschiktheid en je oudedagvoorziening.
      Gelukkig heb je nog 40 jaar om te sparen en te zorgen voor je eigen pensioen. Probeer zoveel mogelijk te sparen elke maand. Ook als je 50 euro in de maand kan missen die je apart zet op een speciale rekening. De rente staat nu laag maar zal ooit weer stijgen. Zorg voor het rente- op rente effect.
      Helaas is het voor mij te laat. Ik was gestopt met werken omdat mijn oudste kind zwaar gehandicapt is en veel zorg nodig heeft (intussen werk ik wel weer). Daardoor heb ik een pensioengat. Een echtscheiding heeft mijn financiële situatie er niet beter op gemaakt.
      Ik ben dik in de 50 en heb geen tijd meer om te sparen voor mijn oude dag.
      Helaas zit ik met mijn leeftijdsgenoten in de hoek waar de klappen vallen als het pensioen "gerepareerd" wordt.
      De meeste mensen die nu met pensioen zijn hebben het voorrecht van een pensioen wat berekend is op het eindloon en niet op het middelloon, dat scheelt ook een heleboel geld.
      Ik ben hier ook boos en verdrietig over alleen kan ik niets oplossen.
      Bovendien kost zorgen maken teveel energie die ik beter kan stoppen in het bedenken van een oplossing.
      Ik wens je sterke met het vinden van een oplossing en het lot van je eigen (financiële) toekomst in eigen handen nemen!

      Verwijderen
    3. Precies dit! Het ergert me mateloos dat de 50-plussers allemaal zo inhalig lijken te zijn.

      Verwijderen
    4. Als dertiger heb ik ook geen positieve verwachtingen t.a.v. pensioen en AOW. Sterker nog, ik verwacht dat tegen die tijd Nederland gewoon vrij arm is.

      Maar je kunt ook niet zomaar ineens de spelregels al teveel veranderen zonder mensen in een hele belabberde situatie achter te laten. Wij als jongeren kunnen nog anticiperen op veranderingen, ouderen niet meer. Ik ben bewust extra aan het sparen, aflossen en beleggen. Ik dop mijn boontjes wel.

      Onder de babyboomers zit geld voornamelijk in stenen, huizen zijn goedkoop gekocht en inmiddels afbetaald. Leuk voor de erfenis later, maar aangezien iedereen ergens moet wonen, gaat het niet om direct beschikbaar vermogen.

      Het kwalijke vind ik dat wij dit gesprek niet zouden hoeven te hebben als er gewoon goede politiek was gevoerd op lange termijn. De vergrijzing is niet plots uit de lucht komen vallen bijvoorbeeld, het huizentekort ook niet! Enorme bakken met geld zijn er over de brug gesmeten aan allerlei onzin zoals ontwikkelingshulp ed, maar plannen voor de toekomst ho maar. We worden bestuurd door mensen die geen knip voor de neus waard zijn.

      Verwijderen
    5. Sorry, maar soms begrijp ik het niet helemaal. Ben je inhalig als je heel lang hard gewerkt hebt en verplicht pensioenpremie betaald hebt en daar dan wat van terug wilt zien?
      Mag je niet teleurgesteld zijn over tegenvallende resultaten?
      Er is mij lang voorgespiegeld dat ik als oudere een prachtig pensioen zou ontvangen en nu is het ieder jaar achteruitgang en die achteruitgang gaat nog sneller nu de pensioenen gekort gaan worden.

      Verwijderen
    6. Teleurgesteld ja. Maar mijn man en ik zijn beide voor ons 20e pensioen af gaan dragen. En het lijkt er nu op dat we rond ons 75e de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Dat is meer dan 56 jaar pensioen afdragen. En we zien ieder jaar ondanks stijgende inleg de waarde dalen. Ik zou liever zelf onze inleg beheren.

      Gelukkig sparen we zelf ook flink en leven we aangenaam van veel minder dan er binnenkomt (dat is een keuze, die we nu wel hebben, we hebben ook geleefd op geiten brood en water).

      Kort gezegd zouden we een huisje in het buitengebied hier hebben kunnen kopen zonder hypotheek van ons ingelegde pensioengeld. Echter we kunnen van de vooruitzichten nog niet de netto hypotheek van onze hoek betalen. Waar we nog slechts 30% hypotheek op hebben.

      Waar is dat geld heen? Niemand weet het.

      En eigenlijk denk ik dat over een slordige 15 jaar de overheid stopt met een basisbedrag uitkeren. En dat de alles wat we tot dan toe hebben ingelegd bij pensioenfondsen ook pleite is.

      Verwijderen
    7. Ik denk niet dat je inhalig bent als je altijd premie hebt betaald.
      Ik denk dat je meer teleurgesteld bent in wat er altijd beloofd is.
      Ik had het inderdaad beter zelf kunnen sparen. Maar dat is geen optie als het verplicht van je loon wordt ingehouden. Ik vind het jammer dat er zo over 50 polissen wordt gedacht.
      Maar ik denk maar zo:Wat men over je zegt, zegt meer over degene DIE het zegt.

      Verwijderen
    8. De beeldvorming rondom de "ouderen"of babyboomers klopt lang niet altijd. Begin jaren 80 waren de huizen ook erg duur én ook nog eens een torenhoge rente (11%). Daarbij was de studiebeurs ook een lening, geen gift. De eerste 25 jaar van ons huwelijk hadden we het krap en moesten we erg zuinig leven om rond te komen. Eenvoudige vakanties (kamperen bij de boer), geen pretparken, geen etentjes etc. Wel een hoop plezier en inventiviteit in het doen van leuke dingen. Inmiddels zijn al onze 4 kinderen het huis uit en werken we allebei nog. We wonen nu idd goedkoop, omdat onze hypotheek voor een groot deel afgelost is en we geen behoefte hebben aan meer en groter wonen. Daar hebben we ook wat voor moeten laten. We leven nog steeds zuinig, niet omdat het moet, maar omdat we het wel prima vinden zo. En ja, we gaan wel vaker op vakantie en af en toe uit eten. Ook een terrasje pakken kan er nu makkelijk vanaf. Maar dat is pas sinds de laatste jaren. En dus zijn we nu "rijke" babyboomers. Maar dat is ons echt niet komen aanwaaien of in de schoot geworpen. We moesten daar echt wel wat voor doen (en laten).

      Verwijderen
    9. Tja, wij hebben ook de studiebeurs van Hubbie gewoon terug moeten betalen. En nu zijn we aan het sparen voor de studie van onze derde telg. En inderdaad is het wel een inleg natuurlijk, de pensioen premie. Maar in feite gewoon sparen op een soort van beleg rekening die anderen. (pensioenfonds) je legt 47 jaar daar je premie in en krijgt dan uitgekeerd per maand.hoe langer en hoe meer je inlegt hoe meer je krijgt. Dan zie ik elk jaar op mijn pensioenoverzicht.
      Elk jaar gaat het iets omhoog omdat ik meer heb ingelegd. en nee, wij hebben beiden geen premievrijepensioenregeling gehad. En als ik alles bij elkaar optel hadden wij een hele mooie spaarpot kunnen hebben.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Je hebt gelijk! Dank voor je reactie, ik heb het verbeterd.

      Verwijderen
  4. @ Marie Wij betalen ook pensioenpremie (waarschijnlijk meer dan de babyboomgeneratie destijds, vroeger had je zat banen met een premievrije pensioenregeling) en daar zien wij waarschijnlijk heel weinig tot niets van terug, dus weet niet over welke nieuwsberichten je het hebt. En volgens mij snap je het pensioenstelsel niet. Je 'spaart' niet voor je zelf, je legt in voor de huidige generatie die met pensioen gaat zoals jullie dat vroeger ook deden.

    @ikke3051 Bedankt voor het advies, daar ben ik ook zeker mee bezig. Ik heb nog het geluk dat ik onder het oude leenstelsel viel, maar de twintigers van nu beginnen met een studieschuld van gemiddeld 30.000 euro, komen niet aan de bak op de woningmarkt of betalen veel te veel huur. Daarbij meegeteld de flexibilisering in de arbeidsmarkt; tijdelijke en flexcontracten etc. Dat maakt het best lastig om te sparen.

    @anoniem 1 Iets minder pensioen is nog altijd veel beter dan geen of zeer weinig pensioen, vind je niet? Het zogenaamde solidariteitsbeginsel is nu compleet omgedraaid .

    @anoniem 2 Belabberde situatie? De meeste rijkdom is er onder de babyboomgeneratie en dat is niet alleen vanwege de stenen (en hoeveel 60/70 plussers verkopen hun huis en gaan in een appartement worden, zodat ze een paar ton overhouden? Ik ken er zeer veel), maar ook vanwege de arbeidsmarkt en werkgelegenheid in de jaren 70, de vaste contracten die vanzelfsprekend waren. En maar over te zwijgen hoeveel er de afgelopen 30 jaar verdiend is met beleggen en gunstige spaarproducten. Belabberd is als je alleen moet rondkomen van een AOW en geen eigen huis in het bezit hebt.

    Het wordt eens tijd voor een politieke partij die de belangen van de millenials behartigt. Bij de gevestigde politieke partijen zijn ze veel te afhankelijk van de stemmen van de 55+ generatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is belabberd dat doen wij dus ook
      We leven niet in weelde zoals de jongeren denken
      Wij konden eerder onze kinderen niet naar een opvang sturen en dan ook nog het meeste geld van de belasting terug krijgen
      Wij moesten alles zelf betalen
      De generatie van nu wil gewoon te veel
      Uitgaan Uit eten Veel vacantie
      En dan anderen de schuld geven dat ze te weinig krijgen
      Mijn man heeft 47 jaar bij de zelfde baas gewerkt
      Dat de vooruitzichten niet rooskleurig zijn dat snap ik
      Maar geef ons daar niet de schuld van
      Jullie ouders hebben misschien een koophuis waar jullie later ook van profiteren.
      Ik las bij iemand ergens dat de ouderen het huis verkopen en maar op vacantie gaan
      Ik heb het idee dat deze generatie alles wil en zelfs hun ouders niets meer gunt
      Sorry maar dit moest ik even kwijt
      Denk er maar eens goed overna dat niet alles aan de ouderen ligt

      Verwijderen
  5. Zijn we met ons allen niet veel te somber over AOW en pensioen? Die regelingen die zijn er en we betalen er veel geld voor.
    Het lijkt mij dat we de overheid en pensioenfondsen dan ook aan de beloften moeten houden en niet denken: ik stop wel wat in een oude sok en dan overleef ik de oude dag wel. Beleef je pensioen niet als een ver-van-mijn-bedshow, tijd voor actie door dertigers en veertigers.
    Jantina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga er al heel lang van uit dat er geen pensioen of aow zal zijn voor mij als ik rond de 70 ben. En ik ken meerdere mensen van mijn generatie ('84) of jonger dat ook zo zien.
    Het is zoals het is, het systeem is gewoon niet houdbaar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij (allebei bijna 70) hebben praktisch geen pensioen opgebouwd. Kleine zelfstandigen met kinderen.
    Wel hebben we ons huis grotendeels afbetaald en inderdaad, dat is ons pensioen. We hebben nu een klein huisje gekocht (voor sociale huurwoning komen we, logisch, niet in aanmerking en huren in de vrije sector is veel te duur. . Als we onze huidige woning verkocht hebben, kunnen we het geld gebruiken om de maandelijkse AOW-uitkering aan te vullen.
    Ik verwacht inderdaad dat de werkende mensen van nu, het in de toekomst moeilijker krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb alleen een nabestaandenpensioen als inkomen. En wat ik ook solliciteer en hoe hoog ik ook opgeleid ben, op mijn leeftijd komen er alleen afwijzingen. Ik hoop dus dat als er een korting komt, er op een of andere manier een fiscale compensatie komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het blijft toch grappig hoeveel mensen er in trappen en meedoen in het spelletje van mensen tegen elkaar opzetten :-) Verdeel en heers. Steek het op de oudere generatie (de profiteurs met al hun rijkdom), steek het op de jongeren (lamzakken die alles willen voor niets), wees lekker boos, gefrustreerd en ga vooral niet betogen of er iets aan doen langs politieke weg. En ondertussen gaan de heren en dames die ons tegen elkaar opzetten (en daar mooi in slagen) gewoon hun gangetje (en zullen zij zeker nooit honger lijden). De geschiedenis herhaalt zich steeds mensen, komaan toch!!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.