maandag 15 juli 2019

Energiegebruik in de afgelopen 7 dagen


Het was een relatief koele week, maar ook weer niet zo koud dat de verwarming aan ging.
Mijn gebruik in de afgelopen week (week 28):

GAS ->   0,2 m3.
In week 27 gebruikte ik 0,3 m3.

STROOM ->  12  kWh
In week 27 gebruikte ik 11 kWh.

Wat kost dat verbruik van deze week? 
Kosten van mijn verbruik deze week, uitgaande van 71 cent per m3 gas en 24 cent per kWh: €3,02
En zoals altijd: dit zijn alleen de verbruikskosten, de overige kosten, zoals vaste leveringskosten en netwerkbeheerkosten komen daar nog bij.

Vorige week was er iemand die vroeg naar mijn overige energieverbruik: mijn benzinekosten door het rijden in mijn auto.  Dat zijn geen kosten die ik afreken bij de energieleverancier en ik noteer eigenlijk nooit mijn kilometerstanden. Dus dat is lastig in te schatten. Over de afgelopen week kan ik kort zijn, ik heb geen meter in mijn auto gereden. Veel buren gebruiken hun auto om hooguit een kilometer verderop boodschappen te doen. Dat doe ik op de fiets en nooit met de auto. Fietsen is gezonder en milieuvriendelijker, zeker op een fiets zonder trapondersteuning.

18 opmerkingen:

  1. Superzuinig! Hoe doe je dat toch?
    Schrijf je nog weer eens hoe je er in slaagt zo weinig gas en vooral stroom te verbruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gas verbruik is echt ontzettend laag! Ik ben - net zoal Anoniem hierboven - wel benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,uiteidelijk komt de gasprijs op 1,20€ per kuub met alle btw en vervoerskosten 1x de verwarming loopt kost me ongeveer 3 kuub wetende dat ik dan 3.60€ kwijt ben en in de winter slaat ie regelmatig aan . t word nog meer in de toekomst ONBETAALBAAR.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zit met 2 dagen koken al aan de 0,3 m3 gas verbruik. Dus ben ook benieuwd hoe je verbruik zo laag is. Weet dat je doucht met zwemmen maar dan nog is je verbruik extreem laag. Stroom kan ik niet juist meten omdat ik een deel tegen vergoeding laat afnemen maar gemiddeld ligt dat op dagen dat ik werk tussen de 2-3 kwh per dag. Op dagen dat ik niet werk 5 kwh. Ik maak geen gebruik van energie slurpende apparaten. Dus ben ook erg benieuwd!!
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij (gezin van 2) hadden afgelopen maand 51kwh, ik ben juist verbaasd als ik dan lees dat een 2 persoonshuishouden 236kwh zou verbruiken. Ik denk dan vooral Hoe dan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 51 kwh per maand voor gezin met dak vol zonnepanelen is geen kunst.

      Verwijderen
    2. De 51vkwh is zonder zonnepanelen. Met is ons verbruik negatiwf

      Verwijderen
  6. Ook ik gebruik de auto maar zelden. Het is een klein dorp en iedereen uit mijn straatje haalt de boodschappen met de auto, nog geen kilometer verderop. Ik snap dat niet. Hoe gemakkelijk is het om even op de fiets te stappen. Ik rij ook bijna altijd met de fiets naar het iets grotere dorp op 5 km afstand. Het geparkeer is altijd zo'n ramp, soms moet je meerdere keren het parkeerterrein rond om te kunnen parkeren. Zelfs naar de stad 20 km verderop, ga ik vaak met de fiets, behalve in de winter. Soms zou ik de auto wel weg willen doen. Maar op bezoek gaan, bij mijn zoon en schoondochter is dan niet te doen en ook vrienden, die verder weg wonen, lukt dan niet meer. Maar ik gebruik hem zo weinig mogelijk. Heerlijk om te fietsen en je ziet zoveel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt er ook maar aan hoe groot de boodschappen zijn die je wilt doen. Voor een kleine boodschap ga ik lopend of op de fiets naar het centrum, maar mijn grote wekelijkse boodschappen red ik niet op de niet de fiets al zou ik willen, het past simpelweg niet in mijn mand en fietstas.

      Verwijderen
    2. Ik doe vaker dan 1 keer per week boodschappen, meestal om de dag en die boodschappen zijn voor een 1-persoons huishouden. Dat gaat prima op de fiets! Het scheelt misschien dat ik nooit frisdrank, bronwater of alcoholische dranken koop. Dat scheelt een heleboel zware flessen!

      Verwijderen
    3. Ja Aaf, als alleenstaande gepensioneerde snap ik dat jij dus de tijd hebt om vaker in de week boodschappen te doen te gaan en dat het dan ook op de fiets past allemaal.

      Maar dat is dus niet voor iedereen haalbaar met tijd/werk/gezinsomvang. Ik heb niet eens groot gezin, maar heb geen tijd om om de dag naar de supermarkt te gaan, druk genoeg met fulltime werk en huishouden. Ik kan best snappen dat mensen de auto pakken voor de grote boodschappen, ook al is het winkelcentrum niet ver.

      Verwijderen
    4. Mijn kindjes moeten ook nog mee.. en dan is het op de fiets wel echt een opgave. Al probeer ik alle kleine en overige boodschappen altijd lopend en met de fiets te doen.

      Verwijderen
    5. Als je kinderen ook mee moeten, dan wordt het een stuk lastiger om op de fiets boodschappen mee te nemen.

      Verwijderen
  7. Is het niet handiger om de auto weg te doen ? Je gebruikt m nauwelijks...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Auto weken stil laten staan is echt slecht, zou hem echt regelmatig gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn auto staat geen weken stil. Ik leen hem regelmatig uit aan mijn dochter en haar gezin en een vriendin van die dochter.

      Verwijderen
    2. Word je daarvoor gecompenseerd door dochter/vriendin ?

      Verwijderen
    3. Wat maakt dat jou uit?
      Dat is toch aan Zuinigaan (of/ wat/hoe aan wie etc) en totaal niet van belang voor jou??

      Cath

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.