dinsdag 9 juli 2019

Jurkje gemaakt uit oude jurk

Oudste dochter had een jurkje en dat zat niet lekker en flatteerde evenmin. Dus ze droeg het jurkje niet. Ze vond de stof wel heel mooi, want daarom had ze het jurkje gekocht.
Ik kreeg het verzoek om het te vermaken tot een jurkje voor mijn kleindochter. Ik had daarvoor een tricotjurkje dat mijn kleindochter al droeg als voorbeeld en gebruikte dat als 'patroon'.
Voor mij niet een gemakkelijke opdracht. Ik maak bijna altijd kleding uit nieuwe stoffen en niet uit bestaande, gedragen kledingstukken. Dus het was een beetje improviseren.

Jurkje voor kleindochter. Definitieve versie
Ik ben de uitdaging aangegaan en heb een mooi jurkje gemaakt voor kleindochter.
Het was een beetje met vallen en opstaan, want de hals was eerst niet mooi. Ik had de hals afgebiesd met een strook van dezelfde stof, maar dat zat niet goed. Veel te los en te flodderig, de halsopening was ook te wijd voor de tengere tweejarige.
De enigszins mislukte versie
 Daarom heb ik die strook er weer afgehaald en er een halsboord van boordstof aan gemaakt.  Omdat de gebruikte kleur rose niet voorkomt in de stof van het jurkje, heb ik de mouwtjes afgebiesd met dezelfde boordstof. Nu lijkt het nèt alsof het zo hoort!

Oorspronkelijke jurkje van dochter

19 opmerkingen:

  1. Het is een schattig jurkje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed geslaagd project en beter dan weggooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Leuk idee om de stof van de jurk te gebruiken voor het maken van een jurkje voor kleindochter.

    Fijne dag!
    Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gemaakt! Dus je hebt er nu een hobby bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je dat leuk gedaan zeg! Superlief van je, en ook nog een heel milieuvriendelijk natuurlijk om een jurkje zo een tweede leven te geven. Ik wou maar dat ik zo handig was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk geworden! Had je de bies voor de hals wel schuin geknipt? Als je dat doet gaat het niet lubberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had geen enkele ervaring met het afbiezen van een halsopening bij rekbare stoffen. Wel met mouwboorden en boorden onderaan een broek, maar dat is heel anders.

      Verwijderen
  7. Leuk gedaan, als je nog roze stof over hebt zou je er nog een bandje over het boven en onderstuk kunnen maken en er een strikje met lange slierten laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een mooi jurkje geworden. Leuk om een kledingstuk toch nog zo te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om te doen he, zeker iets voor kleindochter(s) maken. Goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel voorzichtig ben ik begonnen met kleding maken. De singer begaf het, ik kocht een Pfaff. De winkelier had te weinig ruimte om mij te instrueren. Ik ging op naailes. Tot nu ben ik niet verder gekomen dan het project waar het om hing, de versleten stof van het stoeltje voor de moestuin. Ik heb nu mijn goede maten en begon ,Et patroon overnemen op patroonpapiet.
    In het verleden heb ik veel kleding gemaakt, tijdens jeugd en Nürnberg out periode. Ik ben het niet verleerd. De derde verplichte naailes zeg ik af. Ik geniet nu gewoon van moestuin, boot, lezen buiten in de zom en alle andere dingen.
    De gastenkamer waarvan afgelopen zaterdag de bedden zijn opgehaald wordt hobbykamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een mooi stofje, ik snap dat je dochter overstag is gegaan en denk dat ze blij is dat het stofje kon worden hergebruikt. Vrolijk zomerjurkje zo!
    Ik heb in de aanbieding laatst een broek gekocht van fijne stof en mooie kleur - maar het model is waardeloos. Ik heb alle naden losgetornd, stof gewassen en gestreken, en verzamel nu moed om te kijken of er een korte broek uit kan worden gemaakt. Ik heb geen enkele ervaring maar in het ergste geval verspil ik 8 euro en een paar uur. Zelfs als het misgaat, is het niet duur voor het opdoen van wat ervaring toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap gedaan, je dochter kan trots zijn op haar moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha ik voel een hobby opkomen ;) Leuk om te doen als je het kan en het is ook nog een schattig jurkje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aaf, dat heb jij heel goed en leuk gedaan. Ik zou het jou niet nadoen. Compliment!

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit is heel dankbaar werk: van "niets" iets maken. Doe ik ook regelmatig. Met zo'n kledingstuk ben je altijd uniek, bestaat nooit een 2e van!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.