maandag 8 juli 2019

Een onwillige arm!

Ineens had ik vanuit het niets klachten aan de buitenkant van mijn linker elleboog!  Het is weer eens een tennisarm. Die klachten heb ik meestal rechts, aangezien ik rechtshandig ben en daarom gemakkelijker mijn rechterarm overbelast. Ik ben heel gevoelig voor peesklachten, het is al mijn zoveelste tennisarm en ook heb ik diverse keren last gehad van een golfersarm. Ik heb de indruk dat mijn lichaam, nu ik ouder word, eerder reageert met klachten.

Deze keer komen de klachten zomaar ineens. Omdat er geen aanwijsbare overbelasting was, voel ik mij er door overvallen. Wat doe ik fout? De vorige keer dat ik klachten had, was nadat ik aan mijn linker hand geopereerd was. Doordat ik toen mijn linker arm nauwelijks gebruikte, kreeg ik rechts klachten door overbelasting. De enige oorzaak die ik nu kan bedenken, is de beweging die ik maak bij het aantrekken van mijn compressiekousen. Dat is een beetje een worsteling. Ik probeer het nu anders te doen en meer met rechts dan met links te doen, maar het valt nog niet mee.
Wat moet je doen bij deze klachten? Volgens mij kun je de arm wel belasten, maar moet je stoppen bij heftige pijn. Milde pijn mag wel. Ik heb het in de eerste week rustig aan gedaan. Er zijn veel dingen waar je twee handen bij nodig hebt, dus een beetje heb ik de arm zeker belast. Ik heb 8 dagen niet gezwommen, daar ben ik gisteren weer mee begonnen en dat viel niet tegen, ik had nauwelijks nog pijn.
Ik draag nu dingen door ze als het ware tussen mijn arm en mijn lichaam te knellen. Dat doet geen pijn. Ook schuif ik het hengsel van een boodschappentas (die ik niet heel zwaar maak) in de holte van mijn elleboog, zodat de tas aan mijn arm hangt, maar ik hem in feite niet til met mijn hand. Ik doe de tas overigens zo snel mogelijk in de fietstas en fiets er mee naar huis. Het dragen van de boodschappen gebeurt maar heel kort.

Hopelijk herstel ik met deze aanpak weer snel!

12 opmerkingen:

  1. Mijn moeder gebruikte een zgn. SlimSlide en kon zonder moeite zelf de compressiekousen aantrekken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kousen hebben geen open teen, daardoor kun je een dergelijk hulpmiddel niet gebruiken. Alleen als ik het hulpmiddel de hele dag onder mijn kousen laat zitten. Lijkt me niet de bedoeling.

      Verwijderen
  2. Doff N Donner Cuff en Cone(te koop bij oa Olfit) is ook zo'n fijn hulpmiddel.Werkt bij zowel steunkousen met teen als open teen als lieskousen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is duur, maar het is geen hulpmiddel wat veel kracht vraagt, rollen is genoeg.En bukken om bij je voet te komen is niet perse nodig, je steekt je voet erin en rolt het eerste stuk met je voet.Dit roleffect gaf voor mij de doorslag omdat ik steeds ouder en strammer wordt en minder kracht heb.Tellen deze dingen niet zijn er ook prima andere goedkopere hulpmiddelen.

      Verwijderen
  3. https://www.zorgwinkelsalland.nl/a-43697214/steunkousen-aan-en-uittrekken/zelf-steunkousen-aan-en-uittrekken-met-handylegs/

    Hier vind je een heel handig apparaat, wordt vergoed uit de basisverzekering na advies door ergotherapeut, zit ook in de basisverzekering.
    Het apparaat ziet er uit als een martelwerktuig, maar is echt handig!
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is easyslide voor kousen met een gesloten teen, deze werkt met magneetjes en kun je via bovenkant verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gevonden: www.olfit.nl, aantrekhulp gesloten teen: Arion Magnide €27,95

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk bij Betsy, wij zijn een organisatie die steunkousen aan en uittrekt bij de mensen en komen iedere dag langs. Wordt vergoed uit de zorgverzekering.Google het eens.Ook kousen met gesloten teen zijn voor ons geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onlangs sprak ik een 85 jarige vrouw. Moeiteloos trekt zij dagelijks haar steunkousen aan en uit. Omdat het haar bij het begin goed is uitgelegd, de beste methode om dit te doen.

    Ria

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.