woensdag 4 maart 2020

Dit jaar een lagere energierekening


€527 vermindering energiebelasting

Dit jaar krijgen alle consumenten een grotere heffingskorting (=vermindering energiebelasting) op hun energierekening. 
Vergeleken bij vorig jaar scheelt het nogal wat.
In 2019 was de heffingskorting 311 euro, dit jaar wordt die 527 euro.
Verschil is 216 euro.
Het maakt niet uit hoe veel stroom je verbruikt, of je een grote energierekening hebt of een heel bescheiden, iedereen met een elektriciteitsaansluiting heeft recht op die €527,-
Dat is heel mooi, maar het lijkt wel iets rooskleuriger dan het is, want vóór het jaar 2019 was de heffingskorting hoger.

Overzicht heffingskortingen voorgaande jaren

In 2018 was die €373,33
In 2017 €373,33
In 2016 €376,08
In 2015 €377,33
In 2014 €385,53
De heffingskorting werd dus geleidelijk iets lager, tot vorig jaar. 
In 2019 was de korting met 311 euro nogal wat lager dan voorgaande jaren. 
Dat bleek niet goed uit te pakken voor de lagere inkomens en daarom is besloten in 2020 de heffingskorting flink omhoog te doen.  

Wat levert het mij op?

Wat betekent dit nu voor mij?  Ik heb een laag verbruik en dus ook een lage energierekening. Daar gaat dus nu 527 euro van af.
Ik heb oude rekeningen opgezocht.

In 2018 gebruikte ik voor €963,25 energie en (dit is zonder overstapkorting €225 en heffingskorting €373,33) - de uiteindelijke rekening inclusief cashback en heffingskorting bedroeg €364,92 = €30,41 per maand.

in 2017 gebruikte ik voor € 1005,27 energie en (dit is zonder overstapkorting €200 en heffingskorting €373,33) - de uiteindelijke rekening inclusief cashback en heffingskorting bedroeg €431,94 = €36,- per maand.

Omdat nu de tarieven per m³ en kWh ongetwijfeld hoger zijn dan in 2017 en 2018,  ga ik uit van hogere verbruikskosten.
Laten we er van uitgaan dat ik voor €1100,- verbruik. Daar gaat dan af €527 heffingskorting en daarnaast ook weer een overstapkorting (cashback) van €165,- deze keer. Dan zouden mijn energiekosten uitkomen op  €34 per maand.
Dat is helemaal niet slecht!

5 opmerkingen:

  1. Dat is veel korting! Ik ben er ook blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is mooi. Eindelijk voordeel. Ik dek volledig mijn eigen kwh dus ik krijg extra terug. Met dank aan de oude meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je weinig energie gebruikt betaal je toch ook minder energiebelasting? En soupeer je het voordeel niet helemaal op. Zo begrijp ik het en berekende het voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zo werkt het niet! Je krijgt, als je weinig stroom verbruikt, geld toe.

      Verwijderen
  4. Dat is een mooi bedrag! Fijn zo'n meevaller : )

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.