maandag 2 maart 2020

WOZ waarde 15,4% verhoogd!

Stijging WOZ waarde

Tot afgelopen jaar was de WOZ waarde van mijn huis €156.000, maar nu is die opgehoogd  naar 180.000 euro, dat is een verhoging van 15,4%.
Het zat er ook wel aan te komen. Twee gelijkwaardige huizen bij mij in de straat zijn van eigenaar veranderd en bij beide woningen was de verkoopprijs ongeveer €189.000,-  en een huis hier vlakbij staat voor een vraagprijs van €245.000,- te koop, dus dan  is het niet raar dat de WOZ waarde stijgt.
Een beetje helaas is het wel, want de Watersysteemheffing gebouwd binnendijks en de Onroerende zaakbelasting Eigenaar woning zijn op de WOZ waarde gebaseerd.
Dus ik ga méér betalen.

Hoeveel ga ik nu betalen?

Misschien is het voor andere huiseigenaren wel aardig om te zien wat ik moet betalen aan gemeentelijke- en waterschapslasten.
De kosten zijn gebaseerd op een eenpersoonshuishouden (schuingedrukte posten) en op de WOZ Waarde (deze posten zijn vetgedrukt).
Hier in het noorden krijg je de gemeentelijke lasten en de waterschapslasten op één rekening.  Hierbij een overzicht van mijn rekening.


2019 2020
WOZ waarde 156.000 180.000
GEMEENTE

Afvalstoffenheffing 236,40 236,40
Onroerende zaakbelasting Eigenaar woning 265,20 324,00
Rioolheffing Eigenaar woning 151,00 149,89



WATERSCHAP

Watersysteemheffing Ingezetenen  82,53 90,98
Watersysteemheffing gebouwd binnendijks 88,76 109,26
Zuiveringsheffing 64,11 65,75
TOTAAL 888,00 976,28

Automatisch incasso vind gedurende 10 maanden plaats, dus de komende maanden betaal ik iedere maand 1/10 deel.

Mocht je nog benieuwd zijn naar voorgaande jaren, ik heb de jaren 2017 en 2018 in onderstaande tabel gezet. Nu ik toch aan het rekenen was, heb ik ook nog even berekend hoe zeer de WOZ waarde sinds 2017 verhoogd is.
In die 3 jaar vanaf 2017 ging de WOZ waarde met 37,4% omhoog!


2017 2018
WOZ waarde 131.000 151.000
GEMEENTE

Afvalstoffenheffing 232,36 236,40
Onroerende zaakbelasting Eigenaar woning 220,70 244,31
Rioolheffing Eigenaar woning 151,00 151,00



WATERSCHAP

Watersysteemheffing Ingezetenen  62,36 65,61
Watersysteemheffing gebouwd binnendijks 77,62 91,80
Zuiveringsheffing 63,11 62,48
TOTAAL 807,15 851,60


Voor huiseigenaren: is jouw WOZ waarde ook zo hard gestegen?

19 opmerkingen:

  1. Hier een stijging van 25.5% echt heel veel. Het heeft alleen geen zin om bezwaar te maken. Enkele maanden geleden kreeg ik vragen voor het vaststellen van onze woz. Zo moest ik opgeven welke grote verbouwingen ik had gedaan en welke ik in de toekomst wilde doen. Verder heb ik aangegeven dat wij ons huis met gebreke hebben gekocht waar we niks van wisten. Gebeld met de gemeente omdat ik het allemaal wat vreemd vond. Werd er gezegd, we gaan eigenlijk uit van de aankoopprijs maar bijzondere gevallen moeten we afwijken. Nou in ons geval hebben ze 7000 euro van aankoopprijs gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In zo'n geval zou ik dan toch eens zo'n bureau in de arm nemen wat de WOZ-waarde omlaag praat. Want het lijkt er op, of de gemeente je gewoon met een paar mooie woorden heeft weggestuurd; en als dat zo is, dan zal zo'n WOZ-bureau daar wel doorheen prikken. Die kennen de wettelijke termen.

      Verwijderen
    2. Ik heb daar heel bewust geen concrete antwoorden op gegeven. Het ging ze wmb geen bal aan hoe duur mijn verbouwingen waren. Gelukkig waren ze zo dom om het te formuleren als 'achterstallig' en hoewel wij de keuken/badkamer vd vorige bewoner niet mooi vonden en al wat ouder, was er niets achterstallig.
      Ik ga ze toch echt niet helpen bij het vaststellen van een hogere woz :)

      Verwijderen
  2. Ook ons huis is ongeveer 10% gestegen in de WOZ waarde. Ik heb even op internet gezocht en het bleek mij dat de prijzen in onze gemeente sudwestfryslan 10 tot 18% in waarde gestegen zijn. En aangezien wij in Sneek wonen, is deze verhoging niet vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze WOZ waarde is hetzelfde gebleven. Wij hebben het huis in 2018 gekocht en de WOZ waarde in 2019 was 25.000 minder dan de aankoopprijs. Zonder dat we bezwaar hadden gemaakt. Dus dat de gemeente uit moet gaan/gaat van de aankoopprijs is niet bij iedere gemeente zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier een stijging van 24%

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons ook 15% waardestijging. Ik ga protesteren en heb een Calcasa waardebepaling uit die tijd die 8% waardestijging als reëel laat zien. Hopelijk helpt dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die percentages liggen een stuk hoger dan hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als huiseigenaar hoef je niet rouwig te zijn om een hogere woz. ja klopt de kosten zijn iets hoger, maar als je je huis wilt verkopen, of je hypotheek wilt omzetten heb je juist profijt van een hogere WOZ.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij klopt dat niet. Niemand kijkt naar de WOZ waarde als hij gaat kopen. En bij het omzetten van de hypotheek wordt er uitgegaan van een waardebepaling, niet van de WOZ waarde

      Verwijderen
    2. Het verkrijgen van een hypotheek door jouw koper wordt versoepeld als de WOZ richting de vraagprijs gaat.Dus de koper kijkt er niet naar maar de hypo verstrekker wel.
      Je kunt bij de bank zelfs een renteverlaging krijgen als je door de woz waarde een lagere schuld waarde verhouding hebt.

      Verwijderen
    3. Niet alleen bij omzetten ook tussentijds kan een hogere wozwaarde je een rentekoryong opleveren

      Verwijderen
    4. Ik ga, als huiseigenaar, de komende 20 jaar mijn huis nog niet verkopen. Ook heb ik geen hypotheek met risico-opslag die nu kan dalen omdat de WOZ-waarde gestegen is. Het enige wat een hogere WOZ-waarde de komende 20 jaar voor mij betekent, is hogere gemeentelijke belastingen.

      Ook een huurder heeft trouwens last van een hogere WOZ-waarde, omdat ook voor de huurder de gemeentelijke belastingen deels afhankelijk zijn van de WOZ-waarde van het huis.

      Verwijderen
  8. We worden door Rutte gepiepeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gemeente stelt de WOZ waarde vast, niet de landelijke overheid. Dus in dit geval heeft de regering Rutte er niets mee te maken.

      Verwijderen
  9. Hier slechts 2,5%. En dat viel me reuze mee, want de afgelopen jaren was het telkens (veel) meer. De gemeentelijke belasting zelf ging dan wel weer omhoog :(

    Cath

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn woz waarde huis is enorm verhoogd. Maar in het totale plaatje betaal ik bijna 20 euro meer.

    Ik maakte een vergelijking met jou. Veel tarieven in de randstad zijn hoger. Maar op het totale plaatje maakt het niks uit..


    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij kochten in 2014 ons huis in de Randstad. De WOZ waarde ligt inmiddels 62,5% (!) Hoger dan het eerste jaar (Toen was de WOZ namelijk zo hoog als de aankoopsom...😊)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.